سخنگوی وزارت امور خارجه:

آزادسازی پول‌های ایران به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد

خطیب‌زاده با بیان اینکه آزادسازی منابع مردم و بازگشت پول‌های ایران به کشور به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد، گفت: آن‌چه که در وین در حال بررسی است با رعایت تمام مفاد برجام است.
کد خبر: ۵۱۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ - 18April 2022

آزادسازی پول‌های ایران به هیچ کشور ثالثی ربطی نداردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری، ضمن تبریک روز ارتش، اظهار داشت: آن‌ها در کنار دیگر دلاورمردان اجازه ندادند حتی یک میلیمتر از خاک ایران در اشغال خارجی باشد و امروز تمامی حیثیت، جان و مال و ناموس این مملکت تحت حفاظت نیروهای مسلح ازجمله ارتش قرار دارد.

وی در واکنش به سوالی در خصوص رفع تحریم‌های سپاه در دولت گذشته، گفت: موضوعات باقی‌مانده در گفتگوهای وین برای همه روشن است. در ۱۱ ماه گذشته در مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی که درباره همه مسائل توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره آن[توافق] صحبت کنیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد:  موضوعات باقی‌مانده به محض آنکه تمام شود می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.

آزادسازی پول‌های ایران به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اخباری مبنی بر آزادسازی منابع ارزی کشورمان گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده است ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولتِ بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است. 

خطیب‌زاده افزود: هیأتی به تهران آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد که این موضوع نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزئیات آن ورود کند. 

نامه «امیرعبداللهیان» به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

وی در واکنش به یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی نیز، گفت: بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم و رژیم جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگزاران و روزه‌داران انجام داد و تعداد زیادی را مجروح کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: روند عادی‌سازی سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن‌ها را بیشتر جری کرده تا ددمنشی‌های خود را گسترش دهند. ایران ضمن محکومیت شدید، اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی انجام داده است و آقای امیرعبداللهیان نیز نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاد. 

خطیب‌زاده گفت: طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم، چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی‌دارد.

سفیر اوکراین بهتر است متوجه مواضع دولت خود شود

وی در واکنش به اظهارات سفیر اوکراین در تهران، گفت: سفیر اوکراین یک بار دیگر توئیت وزیر امور خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولتش بشود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص روابط ایران و عراق گفت: در روابط ایران و عراق موضوعات دوجانبه بین المللی و منطقه‌ای زیادی وجود دارد. البته در حوزه روابط دوجانبه، راه‌آهن شلمچه از جمله موضوعات در حال پیگیری در کمیسیون مشترک است.

خطیب‌زاده افزود: همچنین برخی پروژه‌های مشترک از جمله روان‌سازی صدور روادید برای اتباع دو کشور در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: عراق همچنین نقش قابل توجهی در منطقه و در گفتگوهای ایران و عربستان دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفر وزیر خارجه به تهران نیز در این خصوص و نگرانی تهران از حضور برخی از طرف‌های ثالث در عراق بود که انتقال نظرات صورت گرفت.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به هتک حرمت به ساحت قرآن در سوئد گفت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود. جمهوری اسلامی ایران به اشد وجه اهانت به ساحت قرآن مجید را محکوم می‌کند و تکرار این موضوع توسط اتباع سوئد جای تاسف عمیق دارد.

وی افزود: منتظر هستیم که دولت سوئد به سوء استفاده از آزادی بیان و فراهم کردن فضا برای آزادی نفرت پراکنی پایان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قلوب جهان اسلام از این هتک‌حرمت‌هایی که در سایه‌ی آرامش و امنیتی که غرب برای هتاکان فراهم کرده است، جریحه‌دار شده است.

 زنجیره انتفاع اقتصادی ما در مذاکرات باید لحاظ شود

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رفع تحریم‌های سپاه تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات است، گفت: موضوعات باقی‌مانده میان ایران و ایالات متحده بیش از یک موضوع است.

وی افزود: در چند هفته‌ی گذشته پیام‌هایی از طریق آقای مورا و بعد از سفر او به تهران مبادله شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری ایالات متحده باید از بین برود،اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت طرف‌ها را با حفظ میراث ترامپ، تلف کند. 

خطیب‌زاده افزود:  زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به طور کامل دیده شود که این موضوع تا الان باقی‌مانده است.

وی درخصوص ادعای یکی از رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی مطرح شده است، گفت: اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند. 

خطیب‌زاده درباره ارتباط بین آزادسازی اموال کشورمان و همچنین آزادی برخی محکومین گفت:  هیچ ارتباطی بین مطالبات دو جانبه ما از کشورها و موضوع بشردوستانه بین ما و ایالات متحده نیست؛ اگر ایالات متحده دوست داشته باشد به این شکل عمل کند قطعاً جلوی آن خواهیم ایستاد.

وی افزود:  موضوعات انسانی و بشردوستانه در چارچوب خودش دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:  بدهی کشورهایی از جمله کره جنوبی نیز همچنان باقی مانده است و ما آن را در روابط دو جانبه  لحاظ خواهیم کرد.

جوِ وین منفی نیست

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به سوالی در خصوص حاکم شدن جو منفی بر فضای مذاکرات وین گفت: جو وین منفی نیست. ایران و ۱+۴ اقدامات خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب آمریکا برای رفع نگرانی‌ها هستند. هماهنگ‌کننده برجام وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقاطع سخت مذاکرات بیشترین ابتکارات را داشته است و الان نیز در تلاش برای کسب اطمینان از بازگشت صادقانه‌ی آمریکا هستیم.

شرط ایران برای بازگشت به وین

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است و هر روزی که واشنگتن به این چند موضوع باقی مانده پاسخ درست بدهد، ما می‌توانیم به وین برگردیم. 

خطیب‌زاده همچنین در خصوص نحوه‌ی فعالیت اماکن دیپلماتیک کشورمان در افغانستان گفت: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته، متوقف شد و مقامات هئیت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسول‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. 

وی افزود: به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک، اتباع و دیپلمات‌های ایران حائز اهمیت است و منتظر عمل مسئولانه‌تر هیئت حاکمه سرپرستی هستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برخی به دنبال سوار شدن بر موج احساسات دروغین برای تحت تاثیر قرار دادن روابط دو ملت هستند.

پیش بینی سخنگوی وزارت خارجه از مسابقات جام جهانی

خطیب‌زاده در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه برای حضور ایران در جام جهانی قطر نیز، گفت: کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته است و وزارت امور خارجه نیز عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری لازم است، انجام شود.

وی افزود: در سفر کوتاه به آفریقا با مقامات سنگال و غنا صحبت کردم، البته فدراسیون اهداف دیگری را برای مسابقات دوستانه و تیم های تمرینی در نظر دارد، اما ما در این حد هم فروگذار نمی‌کنیم که فرصتی را برایشان فراهم بیاوریم. در خصوص اقتصاد ورزش، وزارت گردشگری، مناطق آزاد و نهادهای ذی‌ربط مشغول تدارکاتی هستند و در آن حوزه هم وزارت امور خارجه در حال تلاش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در حاشیه‌ی این نشست پیش‌بینی کرد: کشورمان از مرحله‌ی گروهی خود در جام جهانی به مرحله‌ی بعدی راه خواهد یافت.

خطیب‌زاده در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در ماه‌های گذشته گفت: امروز با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، روابط تجاری ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشد زیادی داشته است. 

وی افزود: امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفتگوها در وین فروش دارد. وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته، بسیار بهتر است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: درباره روابط ما با دیگر کشورها هم باید اذعان داشت که اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم و با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خود را برقرار کردیم. 

خطیب‌زاده افزود: سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت امور خارجه است.

وی همچنین در خصوص انتفاع ایران از برجام گفت: برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند و منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده است و ادامه دادن این وضعیت، سوال اساسی درباره اینکه انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست؟ را بیشتر می‌کند. 

وی افزود:  به جهت اینکه کشور مسئولی هستیم و آنچه امضا می‌کنیم را محترم میشماریم و مادامی که طرف‌های مقابل محترم بشمرند در برجام هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد:  حداقل بخشی از ۱+۴ پایبندی خود به بخش‌هایی از برجام را داشتند و ما هم متناسب با آن پایبندی را به برجام داشتیم. 

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس در خصوص دستیابی به متن توافق اولیه در وین گفت: ایران براساس رویه قطعی خود اقدام کرده است از این رو درباره آنچه استناد شده است نمی‌توانم اظهارنظر کنم. 

وی افزود: همه اجازه دهند در چارچوب حرفه‌ای و اینکه نظام تعیین کرده کار جلو برود. شورای عالی امنیت ملی به شمول روسای قوا از جمله رئیس مجلس، راهبری مذاکرات را دارد. کمیته‌ای است که شخصیت‌هایی در آن هستند و درباره موضوع هسته‌ای اعلام نظر می‌کنند و خطوطی را تعیین و وزارت امور خارجه آن را اجرا می‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار