دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اسلام ‌هراسی در فرانسه و معیارهای دوگانه دولت مکرون

با وچود اینکه اظهارات و اقدامات مغرضانه دولتمردان فرانسه علیه اسلام و مسلمانان همچنان در حال رشد است؛ اما سران این کشور اقدامی موثر برای حل این مشکل انجام نمی‌دهند.
کد خبر: ۵۱۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۰ - 27April 2022

فرانسه پیشتاز در اسلام هراسی/ فضای مجازی عامل گسترش اسلام‌ستیزی

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: موضوع اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی موضوع جدیدی در فرانسه نیست. حدود شش میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند؛ اما متاسفانه «اسلام‌هراسی»، «اسلام‌ستیزی» و «ایجاد محدودیت برای مسلمانان» در این کشور موج می‌زند. 

گفته می‌شود، سایر اقلیت‌های مذهبی در فرانسه می‌توانند تمام مناسک مذهبی خود را طبق آداب و آیین دینی خود به‌جا بیاورند، ولی مسلمانان در انجام آیین‌های مذهبی خود با محدودیت‌های زیادی مواجه می‌شوند. 

داشتن حجاب برای مسلمانان در مدارس فرانسه ممنوع است و دانش آموزان و معلمانی که با حجاب و پوشش اسلامی در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند با جریمه مواجه می‌شوند. 

کارشناسان فرانسوی بر این باور هستند که، بسیاری از دولت مردان فرانسوی یا خودشان یا همسرانشان به صورت نسبی یا سببی پیوند‌های با یهودیان دارند و بر همین اساس انگیزه‌های زیادی برای ایجاد اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی در فرانسه دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، فرانسه در سال‌های اخیر سیاست محدود کردن آزادی‌های مسلمانان را دنبال می‌کند و در این مسیر به‌جایی رسیده که حقوق مسلمانان را نادیده گرفته و زیر پا می‌گذارد.

اکنون عادی‌سازی اسلام هراسی در فرانسه به بخشی از سیاست روزانه در این کشور تبدیل شده است و نمونه‌های آشکاری از نقض حقوق مسلمانان در این کشور دیده می‌شود.

امانوئل مکرون در طول سالیان گذشته که ریاست جمهوری فرانسه را بر عهده داشته، با سیاست‌های خصمانه همواره به مسلمانان حمله می‌کرد و برای آنها محدودیت‌های جدیدی اعمال می‌کرد؛ این در حالی است که او برای پیروز شدن در انتخابات فرانسه درصدد جلب حمایت مسلمان بود.

رویکرد و اقدامات دولت مکرون بر پایه «سکولاریسم تهاجمی» است که مبارزه فعال با دین و مظاهر دینی در عرصه جامعه را مد نظر دارد. اساساً در طول این چند سال که امانوئل مکرون بر سر قدرت بوده است دیدگاه مثبتی درباره اسلام نداشته و در همین راستا، از هر اقدامی در زمینه اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی عملاً حمایت کرده است.

«مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی می‌گوید: «مکرون آشکارا اسلام را هدف حمله قرار داده است و ادعا می‌کند که اسلام در بحران است؛ در حالی که در واقع سیاست‌های فرانسه و سیاستمداران اروپایی هم رأی او، در بحران هستند.»

اسلام‌ستیزی مکرون باعث شده است تا بذر خشونت و نفرت در جامعه فرانسه پراکنده شود، تا برخی جریانات افراطی وابسته به وهابیت به دلیل این که فرانسه یک کشور مهاجرت‌پذیر است و مسلمانان بی‌شماری در این کشور حضور دارند از این سیاست اسلام‌ستیزی برای تحریک بسیاری از پیروان دین اسلام سوءاستفاده کنند.

با این وجود اسلام هراسی همیشه در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد و گاه شاهد اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی در فضای مجازی هستیم. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با گسترش کرونا در جهان مسلمانان را مقصر انتشار ویروس کرونا می‌دانستند و ادعا داشتند که اقامه نماز جماعت و عبادت‌های دسته‌جمعی باعث افزایش این ویروس منحوس و همه‌گیری آن شده است که این موضوع باعث حملات و نفرت پراکنی بسیاری علیه مسلمان‌ها شد.

طبق آمار‌های سازمان همکاری اسلامی، اروپا در زمینه رشد و افزایش اسلام هراسی رتبه اول را دارد و آسیا پس از این قاره در جایگاه دوم است. فرانسه و انگلیس بالاترین میزان اقدامات مربوط به اسلام هراسی را دارند. این اقدامات از طریق سیاست‌های دولتی که در خدمت گروه‌های راست افراطی است، افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، فرانسه، هند، سوئیس و اتریش کشور‌هایی هستند که حجاب را در ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع اعلام کردند و همین موضوع نیز به افزایش اسلام هراسی در دنیا دامن زده است.

گزارش از علیرضا صحرایی

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار