یادداشت / روزبه قمصری

«روز قدس»؛ یادگار امام خمینی (ره) خروش ظلم ستیزان علیه اسرائیل غاصب

نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی (ره) به نام «روز قدس» مانع از فراموشی مردم مظلوم «فلسطین» در افکار عمومی جهان شده و زمینه برگزاری راهپیمایی‌های اعتراض علیه این رژیم اشغالگر در سراسر جهان را فراهم کرده است.
کد خبر: ۵۱۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲ - 28April 2022

«روز قدس» یادگار امام خمینی (ره) خروش ظلم ستیزان علیه اسرائیل غاصب استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ از روزی که امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ آخرین جمعه «ماه رمضان» را به نام «روز قدس» نامگذاری کرد تا امروز که بیش از ۴۰ سال از این نامگذاری تاریخی می‌گذرد و شاهد افزایش قابل توجه و چشمگیر حساسیت و جلب توجه افکار عمومی مردم جهان به تجاوزات و ظلم و ستم‌های سران و مقامات «رژیم صهیونیستی» به مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین هستیم.

در حقیقت «روز قدس» بعد از این نامگذاری به عنوان میعادگاهی تاریخی برای بسیاری از مردم، روشنفکران و سیاستمداران ایران و جهان تعیین شد که بر اساس آن شاهد فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی به منظور مقابله و ایستادگی در برابر ظلم و ستم رژیم صهیونیستی علیه مردم «فلسطین» از آن سال تا به امروز که وارد سال ۱۴۰۱ هجری شمسی شدیم هستیم.

از طرف دیگر نامگذاری آخرین جمعه «ماه رمضان» به عنوان «روز قدس» با حمایت بسیاری از مردم، هنرمندان، روشنفکران و حتی سیاستمداران ایران و جهان روبرو شد به صورتی که در کنار «ایران» شاهد برگزاری راهپیمایی‌های آزادی خواهانه و حق طلبانه به منظور حمایت و پشتیبانی از مردم فلسطین و اعلام تنفر و انزجار از رژیم صهیونیستی هستیم.

اما موضوع بسیار مهم و استراتژیکی که در جریان نامگذاری «روز قدس» از طرف امام خمینی (ره) باید به آن دقت و توجه کرد این است که بنیانگذار نظام اسلامی ایران با چنین نامگذاری از تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان درخواست کرد تا برای کوتاه کردن دستان تجاوزکارانه و آغشته به خون سران و مقامات رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی باهم «متحد» شده و به منظور نشان دادن ناخشنودی و اعتراض خود به این اشغالگری و نسل کشی آخرین جمعه «ماه رمضان» را به خیابان‌ها آمده و علیه اسرائیل «غاصب» تظاهرات و راهپیمایی کنند.

اگر بخواهیم کشور‌هایی که راهپیمایی «روز قدس» را در خیابان‌های خود برگزار می‌کنند نام ببریم باید به طیف وسیع و قابل توجهی از کشور‌ها اشاره کنیم که در نوع خود بسیار جالب توجه است و از همین روی هم شاهد تحت فشار قرار گرفتن سران و مقامات رژیم اشغالگر قدس هستیم که از جمله این کشور‌ها می‌توانیم به عراق، سوریه، یمن، کویت، پاکستان، بحرین، سودان، ترکیه، اندونزی، مالزی، هند، سنگاپور، استرالیا، اسپانیا، آلمان، انگلیس و حتی آمریکا اشاره کنیم.

نکته دیگری که باید به آن بیش از پیش توجه کنیم این است که اثرات برگزاری راهپیمایی‌های «روز قدس» در ده‌ها کشور اسلامی و غیر اسلامی آنچنان فشار فراوان و خردکننده‌ای را علیه مقامات رژیم صهیونیستی وارد می‌کند که سران این کشور در رایزنی‌ها و گفتگو‌های پیدا و پنهان تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا با راضی کردن مقامات کشور‌هایی که راهپیمایی‌های «روز قدس» در آنجا برگزار می‌شود مانع از برگزاری این واقعه شوند.

موضوع دیگر اینکه روز قدس امسال نسبت به روز‌های قدس در سال‌های قبل یک تفاوت اساسی دارد و آن شدت گرفتن تجاوزات و ظلم‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین است. درگیری‌های اخیر در مسجد الاقصی، حملات ارتش اسرائیل به «نوار غزه»، حملات شبانه به «اردوگاه جنین» که موجب کشته و زخمی شدن صد‌ها فلسطینی شده و به اسارت گرفتن مردان و جوانان فلسطینی با شتاب تند و معناداری نسبت به سال‌های قبل بیشتر و سنگین‌تر شده که این موضوع حضور پررنگ‌تر و هرچه بیشتر مردم آزادی‌خواه ایران و جهان را در راهپیمایی امسال روز قدس بسیار لازم و ضروری کرده است.

در پایان باید بگوییم که روز قدس فقط روز «فلسطین» نیست بلکه این روز را می‌توان روز «اسلام» و حتی روز برای «امت اسلامی» دانست. زیرا در این روز تمامی مردم و ملت‌های اسلامی با حضور در خیابان‌ها و انجام راهپیمایی‌های گسترده و دشمن شکن اعلام می‌کنند که تا پای جای در کنار «قدس شریف» و ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین حضور دارند و به «رژیم صهیونیستی» هیچگاه این اجازه را نداده و نخواهند داد که شعله‌های خروشان مقاومت مردم به خصوص جوانان فلسطین را خاموش کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها