جزئیات تجلیل از «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» تشریح شد؛

رونمایی از مستند «صد فیلم، صد چهره» و آثار استاد فرشچیان در تجلیل از مفاخر چاپ

آیین سپاس «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» با رونمایی از مستند «صد فیلم، صد چهره» و آثار استاد فرشچیان و اجرای موسیقی توسط ارکستر تهران برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳ - 30April 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری آیین سپاس «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» امروز (شنبه) در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد.

خمسه‌پور: تقدیر از «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» توسط بخش خصوصی

در ابتدا، «اسکندر خمسه‌پور» رییس هیئت امنای چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران اظهار داشت: تجلیل از «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» برای اولین‌ بار در کشورمان توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد تا از پیشکسوتان، کارآفرینان و نوآوران تقدیر به‌عمل آید. 

وی با بیان اینکه از به‌ثمر نشستن آیین چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران خوشحال هستم، گفت: قلباً از تمام کسانی که از این فعالیت حمایت کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد. 

ابراهیمی: وزارت ارشاد حامی معنوی چهره‌های ماندگار

در ادامه، «علی‌اکبر ابراهیمی» مدیر کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۹۷ درخصوص این رویداد مهم تعاملاتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است و قرار شد این فعالیت به‌صورت کاملا صنفی پیگیری شود.

وی گفت: وزارت فرهنگ به‌عنوان همراه و حامی اداری و معنوی مجموعه همراهی کرده است و مسلماً با توجه به جایگاه پیشکسوتان و مفاخر این صنعت، برای دفتر چاپ وزارت تکلیف بزرگی ایجاد کرده است تا برنامه‌ریزی انتقال تجارب به جوانان این صنعت داشته باشیم.

ابوالحسنی: چهره‌های ماندگار چاپ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ معرفی می‌شوند
احمد ابوالحسنی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و رییس کمیته اجرایی آیین سپاس با بیان اینکه مراسم تجلیل از مفاخر صعنت چاپ را در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار‌ خواهیم کرد، اظهار داشت: بنده به‌عنوان مدیر اجرایی سپاس از پیشکسوتان فعالیت خواهم داشت؛ در آیین ما ایرانیان سپاس از پیشکسوتان و بزرگان همیشه مدنظر و جزء فرهنگ و آیین‌مان بوده است لذا در این رابطه تصمیم گرفته شده تا از ۱۰۰ چهره‌ی برگزیده و پیشکسوت صنعت چاپ تقدیر و تشکر صورت گیرد. 

طارمی‌راد: مفاخر چاپ وابستگی به خارج کشور را قطع کردند

در بخش دیگر این مراسم «علی طارمی‌راد» عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران گفت: بعد از ۲ سال این برنامه به‌ثمر نشست تا برنامه مورد نظر ۲۰ اردیبهشت سال‌جاری در هتل اسپیناس پلاس برگزار شود.

وی به تشریح پیشینه آیین سپاس «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» پرداخت و ادامه داد: اصل این فکر که از مفاخر چاپ تجلیل شود به پاییز ۹۸ مربوط می‌شود که اصل فکر به وزارت ارشاد و اتحادیه چاپخانه‌داران منتقل و مطرح شد برای اینکه در ورود به قرن ۱۵ هستیم تاریخ شفاهی ۱۰۰ ساله‌ی چاپ را که شکل صنعتی گرفته است را روایت کنیم.

عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران اظهار داشت: فکر و ایده‌ی آیین سپاس «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» با ورود حدود ۶۰ نفر از بزرگان صنعت چاپ به‌مشورت گذاشته شد. سال‌های پیش در این زمینه کارهایی صورت گرفته بود که آن‎ها اسیب‌شناسی و منجر به ایجاد هیئت امنایی شد. این کار یک تجربه جدید بود که در قبل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد و برای اولین‌بار این کار بر دوش اهالی صنعت چاپ افتاد.

طارمی‌راد با تاکید براینکه برای اولین‌بار تمام فعالیت‌های «چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» بر دوش اهالی صنعت چاپ است، خاطرنشان کرد: اهالی صنعت چاپ برای این فعالیت در معرفی چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران به میدان آمدند و حدود ۱۷ چاپخانه حامی برنامه شدند.

وی تصریح کرد: هداف این فعالیت معرفی و تقدیر از بزرگان ۱۰۰ ساله‌ی صنعت چاپ است که باعث الگوسازی آینده شدند چراکه این عزیزان صنعت چاپ ایران را به جایگاه بزرگی رسانده‌اند. در ادامه این کار می‌تواند یک مستندسازی از پیشکسوتان، کارآفرینان و مفاخر باشد. هدف سوم برای انتقال تجارب مفاخر به نسل آینده است. 

عضو کمیته اجرایی آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران افزود: ما برای رسیدن به اهداف این رویداد هییت اجرایی را تنطیم کردیم و ۱۰۰ فیلم از مفاخر تولید کردیم. دومین کار تهیه کتابی از بزرگان صنعت چاپ بود که با پیش‌درآمدی برصنعت چاپ و تحول آن و بیوگرافی از ۱۰۰ مفاخر چاپ ایران بود که در روز ملی صنعت چاپ ایران رونمایی می‌کنیم.

طارمی‌راد  عنوان کرد: برای معرفی ۱۰۰ چهره صنعت چاپ ابتدا تعاریفی از پیشکسوت و مفاخر را ارائه کردیم و امتیاز دهی کردیم و سپس افرادی که مورد ازریابی قرار گرفتند را شناسایی کردیم که حدود ۴۰۰ نفر بودند در نهایت ۱۰۰ نفر در سه گروه مفاخر، پیشکسوتان و برگزیدگان که وابستگی صنعت چاپ به خارج را قطع کردند و کارهای نسل قبل را با توسعه ادامه دادند و پشتیبانان و حامیان در چند برنامه تجلیل می‌شود.

پریخواه: رونمایی از رباعیات خیام و آثار استاد فرشچیان

در ادامه، «مجید پریخواه» دبیر آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران گفت: پوستر و ۱۰۰ فیلم و تندیس رویداد به منتخبین این رویداد اهدا خواهد شد. این صد فیلم در قالب یک فلش طراحی شده است که در روز مراسم به پیشکسوتان اهدا خواهد شد. 

وی گفت: همچنین قرآن نفیسی طراحی شده است که به برگزیدگان اهدا خواهد شد؛ این قران ویژگی‌های خاص و ویژه‎ای دارد. برنامه‌ی دیگر این رویداد رونمایی از دو کتاب خاص و ویژه است؛ یکی کتاب رباعیات خیام با خط استاد یدالله کابلی و دیگری جلد هفتم مجموعه آثار برگزیده استاد محمود فرشچیان است. 

رسولی: اجرای ارکستر تهران با مسوولیت فردین خلعتبری

در پایان، محمد رسولی کارگردان ۱۰۰ تولید شده از مفاخر چاپ گفت: مراسم ما همزمان با شب افتتاحیه نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد؛ ساخت قطعه موسیقی به مسوولیت فردین خلعتبری با شعر عبدالجبار کاکایی تولید کرده‌اند که یک گار فاخر خواهد بود. همچنین گروه ارکستر تهران با مدیریت تهران با اجرای قطعات موسیقی در این مراسم حضور خواهد داشت. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار