سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده «حمید نوری» سیاسی است نه قضایی/ ارز ترجیحی زمینه سوء استفاده را ایجاد می‌کرد

خدائیان گفت: خودروساز‌ها باید نسبت به کار خود توجه داشته باشند، زیرا به سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد، کشته شدن هزار نفر طی دو هفته که بخشی از آن مرتبط استاندارد خودرو‌ها است، غیر قابل چشم پوشی است.
کد خبر: ۵۲۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴ - 10May 2022

پرونده «حمید نوری» سیاسی است نه قضایی/ ارز ترجیحی زمینه سوء استفاده را ایجاد می‌کردبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در پانزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران امروز (سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت) اظهار داشت: در هفته گذشته روز گرامیداشت کارگران و معلمان بود، این دو قشر بسیار مهم هستند، معلمین رسالت تعلیم و تربیت نسل آینده را برعهده دارند. روز کارگر و روز معلم را گرامی می‌داریم.

برگزاری بیش از ۶۹ هزار ملاقات مجازی زندانیان

وی در خصوص ملاقات مجازی زندانیان بیان کرد: ملاقات برخط و تصویری خانواده زندانی‌ها با آن‌ها دو سال در دستور کار قرار دارد، هرچند زیرساخت‌های آن کامل نیست، اما تا کنون ۶۹ هزار و ۳۰۰ ملاقات تصویری مجازی برگزار شده است.

خداییان گفت: ۲۷۹ هزار جلسه دادگاه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است، این امر برای حفظ کرامت زندانیان و صرفه جویی در هزینه‌ها انجام شده است.

از ساخت خودرو‌های غیراستاندارد جلوگیری خواهیم کرد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص استاندارد سازی خودرو گفت: خودروساز‌ها باید نسبت به کار خود توجه داشته باشند، زیرا به سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، کشته شدن هزار نفر طی دو هفته که بخشی از آن مرتبط استاندارد خودرو‌ها است، غیر قابل چشم پوشی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تا کنون دو مرتبه در خصوص استاندارد سازی خودرو‌ها تذکر دادند، تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها باید پای کار باشند و از ساخت خودرویی که استاندارد نیست جلوگیری شود.

برخورد جدی با مفسدین اقتصادی

خداییان در خصوص علنی بودن محاکمات بیان کرد: طبق قانون تمام محاکمات مربوط به جرائم اقتصادی و غیر اقتصادی علنی است مگر در موارد خاص. علنی بودن محاکمات به معنای انتشار مشخصات متهمان نیست و این موضوع ممنوع است مگر اینکه قاضی تشخیص بدهد که جریان محاکمه منتشر شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در ماه‌های اخیر محاکمه متعددی از جمله بانک سرمایه به صورت علنی منتشر شده است. طی سه ماه اخیر با تمهیدات رئیس محترم قوه قضائیه ۹۶ پرونده رسیدگی و به صدور حکم قطعی منتهی شده است. برخورد با مفسدین اقتصادی جدی است.

حمایت قوه قضائیه از گزارشگران و افشاگران فساد

وی در خصوص حمایت از اصحاب رسانه در مبارزه با مفاسد گفت: این امر بسیار مهم است و در قانون به ظرفیت‌های مردمی در مبارزه و کشف فساد تاکید شده است. قطعا اطلاعات گزارشگران فساد محفوظ است و مورد حمایت قوه قضائیه قرار گرفته است.

برکناری کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر متخلف ارومیه

خداییان با تاکید بر حمایت از گزارشگران و افشاگران فساد گفت: در پرونده فساد برخی از شورای شهر و شهرداری ارومیه تحت تعقیب قرار گرفتند، کیفرخواست ۸۴ نفر از کارکنان و اعضای فعلی و قبلی شورای شهر این پرونده صادر شده است. ارتفاع، تبانی در معاملات و... از جمله جرم این افراد است که اکثر با وثیقه آزاد شدند و کارکنان و اعضای شورای فعلی از کار برکنار شدند.

جعفرزاده برای انتشار خبر خرید ترکیه خانواده قالیباف به دادسرای عمومی اظهار شد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص شکایت رئیس مجلس شورای اسلامی از جعفرزاده به علت انتشار خبر خرید منزل توسط خانواده آقای قالیباف در ترکیه گفت: با توجه به شکایتی که صورت گرفته پرونده تشکیل شده است. کسانی که اقدام به انتشار به مطالب کذب کنند و یا مدارک کافی ندارند، تحت تعقیب قرار و محکومیت می‌گیرند. افراد باید در انتشار اطلاعات دقت کنند.

پرونده حمید نوری، یک پرونده سیاسی است نه قضائی

وی در خصوص پرونده حمید نوری گفت: این پرونده جنبه سیاسی دارد و نمی‌توان چنین پرونده‌ای را پرونده قضایی نامید، سوئد کمترین استاندارد بین المللی را برای حمید نوری رعایت نکرده است. برای دادرسی عادلانه معیار‌هایی در نظر گرفته شده است، اما در این پرونده کوچکترین توجهی نشده است.

خداییان در ادامه بیان کرد: کشورمان مدعی حقوق بشر توجه کنند، حمید نوری بیش از دو سال است که در سلول انفرادی است و بیش از هفت ماه خانواده حمید نوری از سرنوشت او بی اطلاع بودند و به مدت دو سال اجازه ملاقات به خانواده حمید نوری با او داده نشد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حمید نوری دارای وکیل حکومتی سوئد است و اعلام کرده است که مورد شکنجه قرار گرفته و خواستار پزشک شده است، اما این حق نیز از حمید نوری دریغ شده است. شاهدین حمید نوری در دادگاه پذیرفته نشده است، مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه پرونده حمید نوری لکه ننگین بر پیشانی دستگاه قوه قضائیه سوئد است، گفت: پیگیری‌های لازم از سوی قوه قضائیه کشور برای دفاع از حقوق حمید نوری در حال انجام است.

وی در پاسخ به گمانه زنی‌هایی برای تبادل آقای نوری و احمدرضا جلالی گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارد. محاکمات آقای نوری نامشروع است و ثانیا آقای جلالی دو سال قبل از ایشان بازداشت شده است و حکم قطعی درموردش صادر شده است و بحث مبادله مطرح نیست و دستگاه قضایی براساس حکم صادره اقدام خواهد کرد.

حکم مهرشاد سهیلی بدوی است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهرشاد سهیلی گفت: این فرد به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است، حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا خواهد شد.

خداییان گفت: اخیرا سران قوا به تنفیذ اختیارات سازمان تعزیرات اقدام کردند، دستگاه قضایی باید در مبارزه با گران فروشی و تنظیم بازار کمک کند و با گران فروشان برخورد می‌شود. ما در این خصوص در کنار دولت هستیم.

فائزه هاشمی برای اهانت به پیامبر و درخواست تحریم نهاد‌های انقلابی کشور تحت تعقیب قرار گرفت

سخنگوی قوه قضائیه در پانزدهمین نشست خبری خود پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر خانم فائزه هاشمی که خواستار تحریم برخی از نهاد‌های انقلابی کشور شد و به پیامبر اسلام اهانت کرد، گفت: این دو موضوع توسط دادستان تحت تعقیب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دادستان به عنوان مدعی العموم موضوع را پیگیری کرده است. پرونده در جریان و در حال پیگیری است.

زورگیران از تخفیف جرائم محروم اند/ آمار زورگیری در کشور زیاد نیست

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس قوه قضائیه وقت دستورالعملی در رابطه با مقابله با زورگیران و مجرمان حرفه‌ای صادر کرد، چرا با هنوز شاهد جرایم خشن این چنینی هستیم، گفت: در خصوص دستورالعمل صادره باید گفت نه تنها آن دستورالعمل بلکه رئیس قوه قضائیه تاکید کرده که با کسانی که زورگیری می‌کنند و اخلال در نظم دارند برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با این جرایم برخورد خشن صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در کشور‌هایی که در تمامی خیابان‌ها هم دوربین هست، نیز شاهد وقوع این اتفاقات هستیم!

خداییان بیان کرد: اگر موردی صورت می‌گیرد دلالتی به عدم برخورد دستگاه قضا نیست و بیشتر کسانی که در زندان هستند از این قبیل افراد هستند.

سخنگوی قوه قضائیه خطاب به دادستان‌ها گفت: با این افراد برخورد قاطع صورت گیرد و از نیروی انتظامی می‌خواهیم با ورود درست از تکرار جرم‌جلوگیری کند. قوه قضائیه بانک اطلاعاتی مجرمان را دارد و اگر جرمی رخ می‌دهد باید آن‌ها را پیگیری کرد. آمار این جرایم در کشور زیاد نیست و مواردی رسانه‌ای می‌شود و نباید این طور پنداشت که به وفور است.

فراهم سازی زمینه سواستفاده با ارز ترجیحی

وی گفت: ارز ترجیحی زمینه سواستفاده را ایجاد می‌کرد و به دست مردم و جامعه مخاطب خود نمی‌رسید، از همین رو دولت به این حوزه ورود کرده است. دولت و سران قوا در این خصوص اتفاق نظر دارد، در این مسیر نیازمند همراهی مردم و نظارت مسئولین هستیم.

خداییان گفت: دادگاه‌های انقلاب در خصوص احتکار ورود می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برخورد با ترک فعل مدیران در رابطه با عدم استخدام معلولان در دستگاه‌ها، اظهار کرد: در برخی موارد ترک فعل‌ها ضمانت اجرایی ندارد، اما ضمانت اداری دارد و از این طریق قابلیت پیگیری دارد.

خداییان از تغییر سخنگوی قوه قضائیه خبرداد و گفت: به دلیل تمرکز بر سازمان بازرسی کل کشور، تقاضا داشتم که مسئولیت سخنگویی بر عهده فرد دیگری باشد، چندین نفر مطرح شدند که پس از بررسی و ابلاغ حکم، سخنگوی جدید انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها