آیت‌الله یزدی در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری:

"برجام" سیاست خارجی ایران را تغییر نمیدهد/جنایات آمریکا قابل فراموشی نیست/نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: برجام یک تعهد است و باید روند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی طی کند.
کد خبر: ۵۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ - 01September 2015

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیتالله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری که صبح امروز سهشنبه در مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه عرایض بنده در دو بخش خواهد بود، بخش اول را به مسئله حاکمیت الهی اختصاص داد و اظهار داشت: آیات قرآن که درباره حاکمیت و قضاوت کردن پیامبر (ص) آمده هم قرینه است و قضاوت نیز شاخهای از ولایت و حکومت برای مؤمنان محسوب میشود.

آیتالله یزدی ادامه داد: همه موجودات هستی از ذرات کوچک گرفته تا اجسام دیگر همچون آسمان و کرات و همه موجوداتی که سایه وجود بر سر آنها قرار دارد به طور الزام و قهری مسیری را که آفرینش برای آنها تعیین کرده و به سمت آن هدف طی میکنند که آن همان ربوبیت تکوینی ذات الهی است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان نیز موجودی مثل سایر موجودات است که از لحظه شکل گرفتن تا دوره تشکیل جنین، نوجوانی، جوانی، پیری و مرگ مفهوم این نظام است، افزود: فقط انسان در بخشی از اعمال خود قدرت اختیار دارد و حتی پس از انجام آن نیز آثار این مسئله قهری است و نمیتواند آثار را برگرداند.

وی این اختیار را امتیاز درجه اول انسان عنوان کرد و گفت: طبعا وقتی انسان دارای اختیار است دو نتیجه هم دارد، از این جهت قدرت تشخیص و خرد در کنار یکدیگر گذاشته شده که انسان بتواند گزینه بهتر را انتخاب کند.

آیتالله یزدی تصریح کرد: انسان اگر فقط از تولد تا مرگ باشد با همین خرد میتواند زندگی کند اما انسان از تولد تا بینهایت است و چنین انسانی نمیتواند تا پایان کار را ببیند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در کنار خرد وحی به عنوان خرد مجسم بیرونی به کمک انسان آمده است، خاطرنشان کرد: عقل پیامبر درونی انسان است و انسان موجودی مختار و آزاد بوده که کسی حق حاکمیت بر او را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه حق تعیین سرنوشت به دست خود انسان است اما هیچکس جز آفریننده انسان حق حاکمیت بر انسان را ندارد، خاطرنشان کرد: آفریننده انسان که نقش انسان را در جهان میداند میتواند برنامهای برای او مشخص کند و این خداوند است که حق حاکمیت بر انسان را دارد.

آیتالله یزدی با بیان اینکه ملاک حق حاکمیت خداوند بر انسان در حاکمیت تکوینی مالکیت و در حاکمیت تشریعی علم خداوند است،افزود: این دایره تشریع با وسعتی که از طریق وحی دارد این حق مالکیت را به پیامبر (ص) خود میدهد و پیامبر اسلام (ص) غیر از اینکه رسول است، حاکم و رهبر و امام نیز هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه ائمه را موالی و حاکمین منصوب خداوند دانست و گفت: حضرت علی (ع) قبل از اینکه مردم در جریان قتل عثمان دور ایشان جمع شوند، ایشان امام و برای امامت منصوب بودند اما حضور مردم بهترین و تنهاترین امکان استیفا و بکارگیری این قدرت است.

وی با بیان اینکه امام دوازدهم از طرف خداوند منصوب هستند و غیبت از اسرار الهی است، یادآور شد: به وسیله این حق که به فقهای عظام واگذار شده است، فقها برای به دست گرفتن حکومت مجعول و منصوب هستند.

وی ادامه داد: در زمان حکومت طاغوت نیز هر کدام از این فقها این قدرت الهی را در موارد مختلفی از جمله شئون حکومتی دخالت میکردند اما وقتی شرایط بسط ید به وجود آمد دیگر فقها در مسائل حکومتی دخالت نمیکنند اما فقیه حاکم مشورت میکند و این غیر از شورا است چرا که تصمیم با حاکم بوده و مشورت ابزار و کمک اراده تصمیمگیرنده است.

آیتالله یزدی تصریح کرد: حضرت امام (ره) در جریان انقلاب در حالیکه حکومت نظامی بود، دستور ورود به خیابانها را دادند و این دستور سختی بود اما چون ایشان حاکم شرعی بوده و از طرف خدا و پیامبر (ص) حکم داشتند، دستور حکومتی دادند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور زنان در میدانهای انقلابی خاطرنشان کرد: زمانی که زنان در زمان انقلاب به میدان نیامده بودند و برخی فقها شبهه میکردند که این مسئله باید با اجازه پدر یا شوهر باشد اما امام گفتند که زنان به خیابانها بیایند و مرگ بر شاه بگویند و این نیازی به اجازه شوهر یا پدر هم ندارد و این مسئله شبیه دستور مهاجرت مهاجران به حبشه بود که یک دستور حکومتی محسوب میشد نه ارشادی.

وی با بیان اینکه تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی محسوب میشود، یادآور شد: ولی فقیه، فقهی است که جامعالشرایط بوده و ویژگیهایی همچون قضاوت، زمانشناسی، تدبیر، مدیریت، دقت در امور و تشخیص زمان و مکان را دارد و ما الحمدالله امروز دارای نعمت فقیه بزرگوار آیتالله العظمی خامنهای هستیم.

آیتالله یزدی با تأکید بر واجدالشرایطی و دقت مقام معظم رهبری، گفت: همواره دقت ایشان برای ما روشنتر میشود؛ دوران پس از امام کشور فراز و نشیبهای بسیاری داشت اما ایشان این کشتی را به سلامت عبور دادند و ما تا به امروز در محیط امنی در کشور جمهوری اسلامی و تحت حکومت ولایت فقیه زندگی میکنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دوم سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله مخالفان و موافقانی دارد، اظهار داشت: اولا باید توجه کنیم که ما در جریان گذراندن یکی از مقاطع حساس هستیم که آیندگان درباره فعالیت ما قضاوت میکنند و انشاءالله که این قضاوت تقدیر و تجلیل باشد نه توبیخ.

وی با بیان اینکه مسئله برجام مسیر قانونی خود را طی میکند، به حضور رئیسجمهور در جمع اعضای خبرگان اشاره کرد و گفت: در بحث برجام نیازی به امضا نیست چرا که وقتی تعهد باشد امضا لازم نیست.

آیتالله یزدی با اشاره به زحمات تیم مذاکرهکننده یادآور شد: درتاریخ مذاکرات دیپلماتیک ما نمونهای اینچنینی نداریم که با این دقت بتوانند بحث کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: این شبهه که چون امضا در کار نیست مجلس نباید نظر بدهد از نظر قانون اساسی اینگونه نیست و اصل قانون اساسی شامل این موضوع است. از این رو مجلس حق دارد و در پایان هر چه مجلس و شورای امنیت ملی بگوید ما تسلیم هستیم.

وی تأکید کرد: خود برجام نیز تعهدات را بیان کرده است و از سوی دیگر همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تصریح کردند ما باید مراقب باشیم که این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر نمیدهد و ایران آمریکا را اولین دشمن خود میداند.

آیتالله یزدی با تأکید بر اینکه جنایات آمریکا قابل شمارش نیست به برخوردهای ضد و نقیض و فتنههای آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: ما شاهد فتنههای داعش در سوریه، یمن و برخی کشورهای دیگر هستیم، آیا آمریکا با داعش میجنگد یا به آن کمک میکند؟

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آمریکایی بودن سلاحهای داعش نقشه آمریکا را ایجاد اختلاف و پراکنده کردن مسلمانان دانست و ادامه داد: باید به آمریکا بگوییم خوابی را که برای ایران دیدهاید که کشور ما را بازار مصرف و مانند گذشته منبع درآمد کنید و حکام خود را برگردانید به گور خواهید برد.

وی تأکید کرد: اگر با دشمن درباره مسئله هستهای مذاکره شده این ربطی به روابط دوجانبه ندارد و نمی توان دم از روابط دو و سهجانبه زد و آهسته شرکتهای آنها بیایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار