دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ فرصتی برابر برای یاوران یار مهربان

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت برابری را برای دوستداران کتاب فراهم می‌کند و حضور توامان ناشرین داخلی و خارجی در محیطی کاملا فرهنگی، می‌تواند باعث رشد و پویایی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کشور شود.
کد خبر: ۵۲۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 11May 2022

ججبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز (سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت) پس از دو سال وقفه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد افتتاح شد.

این نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پس از شیوع گسترده‌ی ویروس کووید۱۹ است. بسیاری از ناشرین داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

پس از دو سال طولانی و طاقت‌فرسا دوری از بزرگترین نمایشگاه یار همیشه مهربان در ایران، امسال ناشرین در قالب این گردهمایی بزرگ و مثال زدنی گرد هم آمده‌اند تا باز هم خوانندگان همیشه وفادار به کتاب و کتابخوانی را با کتاب آشتی دهند.

نمایشگاه بین المللی کتاب امسال با دیگر نمایشگاهها در سالیان قبل تفاوتهایی اساسی دارد. نخست اینکه برای نخستین بار این نمایشگاه به دو شکل مجازی و حقیقی برگزار می‌شود. یعنی چه ناشرین و چه علاقه‌مندان به کتابی که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران (مصلی) حضور پیدا کنند، می‌توانند با مراجعه به پایگاه مجازی اعلام شده از حس و حال این رویداد خوش یمن فرهنگی بهره‌مند شوند.

دومین تفاوت اساسی این نمایشگاه با نمایشگاههای قبلی قدرت بالقوه ی شیوع مجدد ویروس کروناست. اگر چه خیل گسترده‌ای اقشار مختلف مردم سه دوز واکسن را دریافت کرده اند اما هرگز نباید فراموش کرد که سهل انگاری و نیز تصور اینکه کار این ویروس به طور کلی تمام شده است، می‌تواند باعث گسترش مجدد این ویروس شود.

به هر روی، بازگشایی چنین رویداد فرهنگی گسترده‌ای را باید به فال نیک گرفت. حضور توامان ناشرین داخلی و خارجی و یا نمایندگانشان در محیطی کاملا فرهنگی می‌تواند باعث رشد و پویایی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در کشور شود.

ناشرین مختلف با محصولات فرهنگی متنوع که البته گل درشت ترینشان کتاب است سعی دارند تا مخاطبین خود را از حیث اطلاعات و دانستنی‌های عمومی و تخصصی اقناع کنند. بسیاری از آثار به روز جهان در قالب این نمایشگاه به سرزمینمان پاگشا می‌شوند. زمینه‌ی ترجمه‌ی این آثار در چنین رویدادی فراهم می‌شود. همچنین ناشرین داخلی نیز‌ می‌توانند تازه ترین آثار خود را ارائه کنند.

برگزاری چنین نمایشگاهی که البته از پربازدیدترین نمایشگاهای کشور است را باید ارج نهاد. رویداد فوق‌الذکر فرصتی برابر برای همه‌ی دوستداران یار مهربان است. البته نمایشگاه کتاب در سایر شهرهای کشور (مانند مشهد، اصفهان و...) نیز برگزار می‌شود اما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارجعیت خاصی نسبت به سایر نمایشگاها در سراسر کشور دارد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها