دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

راهکارهای صنعا در قبال کارشکنی‌‌های آل سعود در اجرای آتش‌بس

پس از اعلام آتش‌بس دو ماهه مابین «ائتلاف متجاوز سعودی» و «انصارالله» که از روز ۲ آوریل تا ۲ ژوئن برقرار شده شاهد نقش پیاپی آن از طرف کشور‌های عضو این ائتلاف هستیم.
کد خبر: ۵۲۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۷ - 15May 2022

سناریوهای صنعا در قبال کارشکنی‌‌های آل سعود در اجرای آتش‌بسگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از هشت سال جنگ تحمیلی «ائتلاف متجاوز سعودی» علیه مردم و ملت مظلوم و بی‌دفاع «یمن»، با میانجیگری کشور‌های مختلف شاهد برقراری آتش‌بسی دو ماهه بین دو طرف این درگیری هستیم؛ اما همانگونه که از اهداف و نیات «ائتلاف متجاوز سعودی» و کشور‌های عضو آن و در راس آن‌ها «عربستان سعودی» مشخص است و هدفی جز تجاوز و اشغالگری ندارند، شاهد نقض پیاپی و گسترده این آتش‌بس از سمت طرف متجاوز یعنی «ائتلاف متجاوز سعودی» هستیم.

این «آتش‌بس» که در ابتدا با هدف ایجاد فضایی مناسب برای دستیابی به راه حل‌هایی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران «جنگ یمن» بین دو طرف برقرار شده است، این ظرفیت را دارد که به‌صورت خودکار تمدید شده تا فرصت لازم برای «گفت‌وگو» و «مصالحه» بین دو طرف درگیر جهت دستیابی به راه حل دائمی و همیشگی برای «پایان جنگ» را فراهم کند.

بر اساس این توافق قرار بود، تا تمامی عملیات‌های نظامی دو طرف درگیر در این جنگ هشت ساله متوقف شود و در مقابل نیز کشتی‌های حامل سوخت می‌توانستند در بنادر «یمن» پهلو گرفته و بار‌های خود را تخلیه کنند. ضمن اینکه «فرودگاه صنعاء» هم می‌توانست به‌صورت محدود فعالیت‌های خود را مجددا آغاز کند.

اما در عمل چنین اتفاقی روی نداد و «ائتلاف متجاوز سعودی» از همان روز‌های نخست اعلام آتش‌بس با نقض پیاپی و گسترده آتش‌بس نشان داد که به هیچ عنوان به فکر صلح و پایان جنگ و تجاوز‌های اشغالگرانه خود در این کشور فقیر آسیا نیست. در این میان شاهد هستیم که هواپیما‌های جنگنده «عربستان سعودی» به‌عنوان کشور اصلی شکل‌دهنده «ائتلاف متجاوز سعودی» همه روزه اقدام به بمباران مراکز و تاسیسات مختلف نظامی و غیرنظامی «یمن» می‌کند.

در کنار این نقض آتش‌بس‌ها نیرو‌های «ائتلاف متجاوز سعودی» در مسیر اجرای مفاد این آتش‌بس شامل پهلو گرفتن کشتی‌ها در بنادر «یمن» و فعالیت «فرودگاه صنعاء» نیز کارشکنی‌های فراوانی را انجام می‌دهند به‌صورتی که شاهد هستیم عملا طرف سعودی آتش‌بس را تقریبا به‌طور کامل زیر پای خود گذاشته است. در این میان فقط «انصارالله یمن» است که به‌منظور دستیابی به صلح و پایان جنگ صبر پیشه کرده و از هدف قرار دادن اماکن و تاسیسات نظامی و نفتی عربستان سعودی خودداری می‌کند.

البته در اینکه ضربات دردناک و سنگین انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن موجب شده تا عربستان سعودی حاضر به مذاکره با انصارالله یمن شده و اعلام آتش‌بس کرده هیچ شک و تردیدی نیست، اما از آنجایی هم که دشمن یمن در این هشت سال جنگ همانند «رژیم صهیونیستی» عمل کرده و حمایت آمریکا را هم در این میدان جنگ دارد بسیار بعید است تا به مفاد این آتش‌بس پایبند بماند.

همانطور هم که در این چند هفته از اعلام آتش‌بس گذشته شاهد هستیم که ائتلاف متجاوز سعودی و در راس آن عربستان از فرصت آتش‌بس ایجاد شده  استفاده کرده و به بهانه‌های واهی اقدام به بمباران مراکز نظامی و غیرنظامی یمن کرده است.

نکته دیگری که باید در اینجا به آن توجه کرد افزایش موارد نقض آتش‌بس در گذر زمان از زمان اعلام آتش‌بس در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۲ تا امروز است. موارد نقض آتش‌بس آنقدر زیاد شده که «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ضمن ابراز نگرانی از موارد نقض آتش‌بس در این کشور، تاکید کرد که مسئولیت رعایت آتش‌بس بر عهده خود طرفین است.

موضوع مهم و قابل توجه دیگر در جریان «جنگ یمن» این است که هر قدر زمان بیشتری از این جنگ ویرانگر می‌گذرد «انصارالله یمن» و «کمیته‌های مردمی» قدرتمند شده و از ادوات و سلاح‌های قدرتمندتری جهت ضربه زدن به کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز سعودی ازجمله «عربستان» و «امارات» بهره‌مند می‌شوند.

در پایان باید گفت به هر حال اگر ائتلاف متجاوز سعودی و کشور‌های اصلی آن یعنی عربستان سعودی و امارات می‌خواهند ضربات مهلک و سنگین بیشتری را از «انصارالله یمن» دریافت نکنند و زیرساخت‌های نفتی و انرژی آن‌ها بیشتر از این آسیب نبیند بهتر است با کاهش موارد نقض آتش‌بس زمینه‌های هدف قرار گرفتن مجدد خود را فراهم نکنند تا در نهایت شاهد برقراری صلحی پایدار و پایان هشت سال جنگ در کشور «یمن» باشند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار