تحلیلگر لبنانی:

انتخابات امروز مانند جنگ ۳۳ روزه سرنوشت آتی لبنان را تعیین می‌کند

مرتضی گفت: انتخابات پارلمانی در لبنان که امروز در حال برگزاری است، از لحاظ نتایج سیاسی بسیار مهم است و می‌تواند سرنوشت آینده لبنان را تعیین کند.
کد خبر: ۵۲۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ - 15May 2022

انتخابات امروز مانند جنگ ۳۳ روزه سرنوشت آتی لبنان را تعیین می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین مرتضی» تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگویی پیرامون بیست و چهارمین دوره انتخابات سراسری پارلمانی لبنان که از امروز صبح آغاز شده است، اظهار داشت: من در ارتباط با تحولات روز‌های اخیر در صحنه انتخابات پارلمانی در لبنان به دو نکته اشاره می‌کنم، نخست اینکه ما در روز‌های اخیر شاهد تبلیغات انتخاباتی صرفاً سیاسی نبودیم بلکه آنچه دیدیم مواضعی تحریک آمیز بر مبنای تعصبات فرقه‌ای بود که علیه یک بخش از جامعه جریان داشت. در صحنه انتخابات لبنان ما بحث و جدل‌های انتخاباتی و یا طرح برنامه و اهداف سیاسی را مشاهده نکردیم بلکه آنچه در صحنه مشاهده شد، طرح ادعا‌هایی با هدف تحریک جامعه لبنان بود.

وی افزود: دومین مساله مهم در صحنه انتخابات لبنان این است سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان سخنرانی‌های خود معادله جدیدی را تبیین کرد، براین اساس که مقاومت از ثروت‌های دریایی لبنان حفاظت خواهد کرد. سیدحسن نصرالله تاکید کرد که پس از انتخابات عملیات اکتشاف گاز را آغاز خواهد کرد و مسئولیت کل این روند را برعهده خواهد گرفت. به اعتقاد من اجرای این پروژه اقتصادی می‌تواند لبنان را از همه بحران‌های معیشتی و اقتصادی برهاند.

همچنین طرح این مساله، معادله بازدارندگی تازه‌ای را در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند که براساس آن لبنان دیگر در برابر استفاده دیگران از منابع گازی‌اش دست بسته نمی‌ماند و با تغییر این روند می‌خواهد از همه ثروت‌های طبیعی خودش بهره‌برداری کند.

تحلیلگر لبنانی درباره سرنوشت احتمالی انتخابات پارلمانی در لبنان نیز تاکید کرد: همه منتظر نتایج انتخابات هستند، این انتخابات از لحاظ سیاسی مهم بوده و می‌تواند یک نقطه عطف باشد. سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله که این انتخابات را با جنگ ۳۳ روزه مقایسه کرد، براین اساس مطرح شد که این انتخابات سرنوشت آینده لبنان را تعیین خواهد کرد. جنگ ۳۳ روزه معادلات نظامی را تعیین کرد و این انتخابات نیز معادلات سیاسی در لبنان و طریقه تعامل لبنان با موضوعات بین المللی را تعیین خواهد نمود.

 مرتضی افزود: البته معتقدم آمریکا و عربستان سعودی که امید‌های بسیاری به این انتخابات داشتند در نهایت متوجه شده‌اند که دستاوردی نخواهند داشت و هدف کنونی آن‌ها این است که با کمترین آسیب و ضرر از صحنه انتخابات خارج شوند.

وی تاکید کرد: من معتقدم روز پس از انتخابات ما در برابر مرحله نوینی قرار خواهیم گرفت، البته ممکن است در ماه‌های نخست بار دیگر لبنان با فشار و تحریم روبرو شود و برخی کانال‌ها برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی به روی این کشور بسته شود، اما پس از آن با تحولاتی که در سطح منطقه رخ می‌دهد در لبنان شاهد تحولات زیادی خواهیم بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها