سردبیر روزنامه الدیار:

نتایج انتخابات لبنان جهان را غافلگیر خواهد کرد

«الذیب» گفت: نتایج انتخابات به یاری خدا جهان را غافلگیر خواهد کرد و ضمن تاکید بر قدرت حزب‌الله و حضور آن در عرصه لبنان، سیلی محکمی به واشنگتن و ریاض خواهد بود که همواره برای بی‌ثباتی در لبنان و ضربه زدن به مقاومت تلاش کرده‌اند.
کد خبر: ۵۲۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ - 15May 2022

نتایج انتخابات لبنان جهان را غافلگیر خواهد کرد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، امروز (یکشنبه) لبنان شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی است، انتخاباتی که بیش از ۷۰۰ نامزد برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. رأی گیری مرحله اول و دوم این انتخابات در تاریخ ۱۶ و ۱۸ اردیبهشت در خارج از لبنان و کشور‌های مختلف برگزار شد. بر همین اساس با «رضوان الذیب» تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه الدیار لبنان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

انتخابات پیش رو لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا این مسئله خلأ سیاسی در این کشور را از بین خواهد برد؟

انتخابات پارلمانی لبنان طبق قانون هر ۴ سال یک بار با هدف احیای حیات سیاسی و قانونی و انتقال قدرت برگزار می‌شود، طبیعی است برگزاری انتخابات پارلمانی نقطه اساسی برای جلوگیری از خلأ سیاسی به شمار می‌رود، همچنین باعث می‌شود لبنان خطرناک‌ترین مرحله در تاریخ از زمان استقلال خود تاکنون را پشت سر بگذارد به ویژه در عرصه اقتصادی و اوضاع دشواری که این روز‌ها مردم لبنان طی می‌کنند. خروج از شرایط سخت کنونی تنها با اجرای قانون اساسی که در وهله نخست برگزاری انتخابات پارلمانی و سپس تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور است، صورت می‌گیرد. اگر این موارد انجام شود آغازی برای خروج لبنان از بحران‌های متعدد در راستای مبارزه با فساد و اصلاحات گسترده خواهد بود. برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر ضربه بزرگی به آمریکا و دشمن صهیونیستی و کشور‌های مرتجع عربی خواهد بود، کشور‌هایی که برای ایجاد هرج و مرج در لبنان تلاش می‌کنند، اما این تلاش‌ها در سایه وجود حزب الله و هم پیمانان آن که بر حفظ کشور و امنیت و ثبات آن تاکید دارند، نتیجه نخواهد داشت.

طی ماه‌های اخیر شاهد تلاش برخی طرف‌های سیاسی و کشور‌های خارجی از جمله فرانسه، آمریکا و عربستان برای تعویق انتخابات بودیم، هدف از این اقدامات چیست؟

بدون شک دخالت‌های مستقیم برخی کشور‌های خارجی در انتخابات پارلمانی لبنان به ویژه از سوی واشنگتن، پاریس و ریاض به نهایت خود رسیده است و عربستان سعودی میلیون‌ها دلار به قوات اللبنانیه، حزب سوسیالیست ترقیخواه و برخی گروه‌های سنی پرداخت کرده است حتی «ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان به طور آشکار و مستقیم در انتخابات دخالت می‌کند و از مناطق بازدید و با نامزد‌های انتخاباتی دیدار می‌کند، وی همچنین به «عبداللطیف دریان» مفتی لبنان فشار می‌آورد تا اهل تسنن را به نافرمانی علیه تصمیم سعد الحریری مبنی بر تحریم انتخابات تشویق کند. تمامی تلاش‌های سفیر سعودی با هدف جلوگیری از افزایش نفوذ حزب الله در لبنان صورت می‌گیرد.

«دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت نیز متولی اموری شده است که از آن به عنوان جامعه مدنی یاد می‌کند و نشست‌های آن را در داخل سفارت واشنگتن در لبنان برگزار می‌کند و چنین نهاد‌هایی را مورد حمایت میلیون‌ها دلار قرار داده است. در نتیجه این حمایت، نامزد‌های وابسته به جامعه مدنی و قوات اللبنانیه و سوسیالیست ترقیخواه شبکه‌های تلویزیونی و تابلو‌های تبلیغاتی را اشغال کرده اند و این هزینه‌ها به ۴۰ میلیون دلار رسیده است حتی قوات اللبنانیه ۱۰ میلیون دلار برای تحریک افکار عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی هزینه کرده است، این نیرو‌ها وارد معرکه‌ای تحت شعار «خلع سلاح مقاومت و جلوگیری از دخالت‌های ایران» شده اند و این در حالی است که تمامی افکار عمومی لبنان و سفارت‌های جهان در بیروت این موضوع را می‌دانند که ایران هرگز در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کند و رسانه‌های گروهی هیچ وقت اظهار نظری از سفیر ایران در لبنان که نشان دهد این کشور در انتخابات داخلی لبنان دخالت می‌کند، منتشر نکرده اند در حالی که سفرای آمریکا و عربستان بار‌ها اقدام به اظهارنظر‌های مداخله جویانه کرده اند.

حزب الله علاوه بر ایجاد بازدارندگی در محیط پیرامونی لبنان به دلیل ورود به موضوع اقتصادی این کشور و تلاش برای حل مشکلات در این زمینه با محبوبیت بیش از پیش مواجه شده است، جایگاه فراکسیون پارلمانی حزب الله و مقاومت در این انتخابات چه وضعیتی خواهد داشت؟

آنچه حائز اهمیت است این است که حمایت‌های خارجی از جریان ۱۴ مارس و نهاد‌های مدنی در لبنان هرگز بر افکار عمومی لبنان تأثیر نخواهد گذاشت، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب الله لبنان و هم پیمانان آن اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان را به دست خواهند آورد و این همان چیزی است که باعث شده است سفارت‌های آمریکا و عربستان اخیراً برای دخالت در امور داخلی لبنان و تعویق انتخابات تلاش کنند تا از این طریق حزب الله و هم پیمانان آن پیشتاز نتایج انتخابات نباشند، اما حزب الله و هم پیمانان آن تمامی توطئه‌های خارجی را از بین برده اند و شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کرده اند.

همانطور که قبلاً گفتم دخالت سفیر آمریکا در بیروت در امور داخلی لبنان نیازی به دلیل ندارد، اما دخالت‌های آن به برکت وجود مقاومت و هم پیمانان آن با شکست مواجه شده است، واشنگتن به خوبی از توان و قوای مقاومت در لبنان آگاه است، مقاومتی که تمامی توطئه‌های آمریکا برای بین المللی کردن بحران لبنان و برگزاری انتخابات تحت نظارت نهاد‌های بین المللی و سازمان ملل متحد را با ناکامی مواجه کرده است و نتایج انتخابات به یاری خدا جهان را غافلگیر خواهد کرد و ضمن تاکید بر قدرت حزب الله و حضور آن در عرصه لبنان، سیلی محکمی به واشنگتن و ریاض خواهد بود که همواره برای بی ثباتی در لبنان و ضربه زدن به مقاومت تلاش کرده اند.

نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی حزب الله و هم پیمانان آن در انتخابات پیش رو است. من بر این باور هستم که حزب الله در انتخابات پیشین ۳۷۰ هزار رأی به دست آورد و در انتخابات کنونی این رقم به ۵۰۰ هزار عدد خواهد رسید و این همان چیزی است که عربستان و آمریکا را نگران کرده است. پیروزی حزب الله و هم پیمانان آن در انتخابات کنونی تمامی ادعا‌های خارجی مبنی بر اینکه بحران‌های لبنان به خاطر وجود حزب الله و سلاح آن و دخالت‌های ایران است را نقش بر آب خواهد کرد.

بحران برق و چالش‌های اقتصادی لبنان در آینده چگونه خواهد بود؟

لبنان از بحران‌های سختی رنج می‌برد، بحران بدهی‌های زیاد و سقوط بخش بانکی و در نتیجه چنین شرایطی حل و فصل مشکلات مربوط به برق، آب و گرانی با اقدامات داخلی تقریباً محال خواهد بود و همانطور که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرده است اگر این کشور به سوی شرق گرایش پیدا نکند خروج از بحران‌های کنونی لبنان محال خواهد بود فلذا بیروت باید برای حل چالش‌های خود به سوی ایران، روسیه و چین روی بیاورد. ایران در سفیر اخیر حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه این کشور به بیروت به مسئولان لبنانی پیشنهاد راه اندازی دو نیروگاه برق با تسهیلات گسترده را مطرح کرد، اما نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان از بیم مجازات آمریکا با چنین طرحی مخالفت کرد؛ بنابراین اگر حزب الله و هم پیمانان آن در انتخابات کنونی پیروز شوند و اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست بگیرند گزینه توجه به شرق را مد نظر قرار خواهند داد، زیرا این مسئله تنها راه خروج لبنان از بحران‌های کنونی است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها