مدیر انتشارات رسول آفتاب در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ناشران یک فرصت تلقی می‌شود

مخدومی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی تکمله نمایشگاه حضوری است، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ناشران یک فرصت تلقی می‌شود؛ ناشران باید به روز بوده و در صحنه باشند و بتوانند پابه‌پای کاروان نشر پیش بروند.
کد خبر: ۵۲۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 20May 2022

«رحیم مخدومی» نویسنده و مدیر انتشارات رسول آفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه نباید کتاب را از زندگی دور کرد، اظهار داشت: کرونا کتاب را از زندگی دور کرد؛ وقتی شرایط فراهم می‌شود همانگونه که تمام امور ضروری زندگی دوباره سر جای خود باز می‌شود و خانواده‌ها و مسئولان اهتمام دارند، لازم است که در حوزه کتاب و نمایشگاه کتاب نیز همین اتفاق بیفتد که خوشبختانه رخ داد.

وی افزود: فرق کتاب با موضوعات دیگر که به معیشت مردم مرتبط است این است که دیده نمی‌شود؛ اهمیت آن، آنگونه که باید درک نمی‌شود چون فقر کتاب و فقر فرهنگ در طولانی مدت نمایان می‌شود و به‌گونه‌ای یک درد خاموش است. اما پیغام گرسنگی سریع نمایان شده و نسبت به آن واکنش نشان داده می‌شود. اینجاست که عده‌ای باید به کمک کتاب بیایند و آن را از این مظلومیت دربیاورند و این امر در درجه اول بر عهده متولیان‌ فرهنگی و تمام مسئولان است.

وی با اشاره به این‌که کتاب با تمام آحاد مردم، مسئولان و مسئولیت‌ها گره خورده است، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دوسال وقفه و در این شرایط اتفاق خوشایندی بود و من به عنوان نویسنده و ناشر از برپایی آن خوشحال شدم و البته این خوشحالی را نیز در چهره مخاطبان دیدم. مردم پس از دوسال توانستند بار دیگر در فضای نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده و تنفس کنند و از آن بهره‌مند شوند.

مدیر انتشارات رسول آفتاب با بیان این‌که چرخ اقتصادی ناشران با فروش کتاب می‌چرخد، عنوان کرد: در دو سالی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد ناشران صدمه بسیاری دیدند؛ معمولا چرخ اقتصادی افراد دیگری که با فروشندگی می‌چرخد خیلی زود می‌تواند به شرایط پیشین خود بازگردد و خسارت‌های وارده را جبران کند چون مردم نمی‌توانند نیازهای اولیه معیشتی را از زندگی خود حذف کنند؛ شاید مصرفشان کم شود اما هیچگاه از آن صرف نظر نمی‌کنند و کتاب اولین چیزی است که از سبد خرید خانواده‌ها حذف می‌شود و ناشر ضربه اساسی می‌خورد.

وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتاً در چنین شرایطی لازم بود متولیان فرهنگی درصدد جبران باشند اما هیچ گامی برای این امر برداشته نشد؛ در این خصوص نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک فرصت تلقی می‌شود؛ اگرچه فرصت چشمگیری نیست از این جهت که ناشر برای حضور در نمایشگاه، طراحی غرفه و نیروی انسانی باید هزینه کند. اما همچنان بیش از این‌که بعد اقتصادی برای ناشران مهم باشد حضور برای آن‌ها اهمیت دارد.

مخدومی با اشاره به این‌که ناشران باید به روز بوده و در صحنه باشند و بتوانند پابه‌پای کاروان نشر پیش بروند، بیان کرد: طبیعتاً ناشران باید از این نمایشگاه استقبال کنند اما این امر به منزله این نیست که مشکل ناشر با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حل می‌شود؛ بلکه بخشی از مشکل ناشر که نیاز به حضور است مرتفع می‌شود.

این نویسنده درباره حضور مردم در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم توضیح داد: استقبال مخاطبان از سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به سال‌های پیش از کرونا کمتر است از این رو که برخی ناشران حضور ندارند و از سوی دیگر نیز به علت حضور این بیماری مردم احتیاط می‌کنند؛ اما با توجه به شرایطی که اکنون در آن هستیم استقبال ناشران و مخاطبان مطلوب بود.

مخدومی در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب سی‌وسوم در دو قالب حضوری و مجازی اتفاق خوشایندی است. نخست به این دلیل که محدودیت‌های کرونایی و دیگر محدودیت‌ها منجر به این شد که بسیاری از مردم نتوانند در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند و خب این افراد با برپایی نمایشگاه مجازی از قافله جا نماندند؛ دوم این‌که در حال حاضر نشان داده شده که نمایشگاه مجازی تکمله نمایشگاه حضوری است. چون به هر حال برخی امکانات را نمایشگاه مجازی نمی‌تواند تامین کند و بالعکس؛ به‌گونه‌ای این دو لازم و ملزوم هم هستند. حضور این دو کنار هم محدودیت‌ها را برطرف می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار