فرمانده سپاه قدس استان گیلان خبر داد؛

اختصاص ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه گیلان به‌منظور اجرای طرح زراعت چوب

سردار «عبدالله‌پور» گفت: سپاه قدس استان گیلان همواره خود را یکی از حامیان تولید و ایجاد اشتغال در کشور دانسته و در همین راستا ۱۰ هزار هکتار از اراضی خود را به منظور کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در اختیار متولیان امر و متقاضیان قرار داده است.
کد خبر: ۵۲۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲ - 22May 2022

اختصاص ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه قدس گیلان به منظور اجرای طرح زراعت چوب

به گزارش دفاع‌پرس از رشت، سردار «محمد عبدالله‌پور» فرمانده سپاه قدس استان گیلان امروز (یک‌شنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه باید از ظرفیت اشتغال‌زایی گیلان در عرصه‌های مختلف استفاده شود، اظهار داشت: ظرفیت‌های خوب مردمی به لحاظ اشتغال در کشور و گیلان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها در جهت اشتغال‌زایی و افزایش تولید استفاده شود.

وی افزود: جنگل‌های گیلان سند گردشگری استان هستند که بدون هیچ تخریبی می‌توان از این نعمت خدادادی درآمد‌های زیادی در زمینه گردشگری کسب کرد.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با تأکید بر لزوم اجرای طرح زراعت چوب در این استان، تصریح کرد: زراعت چوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است که با اجرای آن، تلاش شده هم از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود و هم فرصتی فراهم شود تا آیندگان نیز از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

سردار عبدالله‌پور جنگل‌های هیرکانی را یکی از ظرفیت‌های گردشگری استان گیلان دانست و خاطرنشان کرد: حفاظت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی برای نسل‌های آینده از وظایف مسئولان است؛ لذا نباید برای منافع شخصی آن‌ها را تخریب کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اجرای درست طرح زراعت چوب در کشور و استان گیلان، تاکید کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین‌های بایر، تنفس واقعی‌تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی، تأمین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر، از جمله مزایای توسعه زراعت چوب است.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان متذکر شد: مصرف چوب در کشور ۱۱ میلیون متر مکعب بوده و این میزان مصرف در گیلان چهار و نیم تا پنج میلیون متر مکعب است.

وی با ابراز خرسندی از اجرای طرح همگام با کشاورز در استان گیلان، تصریح کرد: در حوزه زراعت چوب با هماهنگی جهاد کشاورزی، اجرای طرح «حاج قاسم» را در استان از چندی پیش آغاز و پرورش نهال نیز در استان انجام شده است.

سردار عبدالله‌پور از اختصاص ۱۰ هزار هکتار از اراضی سپاه قدس استان گیلان به‌منظور کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در این استان خبر داد و افزود: سپاه قدس استان گیلان همواره خود را یکی از حامیان تولید و ایجاد اشتغال در کشور دانسته و در همین راستا ۱۰ هزار هکتار از اراضی خود را به منظور کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در اختیار متولیان امر و متقاضیان قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: زراعت چوب یکی از اقدامات مهمی است که در گیلان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا دولت با توسعه زارعت چوب، گام بلندی با رویکرد حفاظت از عرصه‌های جنگلی برداشته است؛ ضمن آن‌که این مهم به کاهش قاچاق چوب نیز منجر شده و به ارتقاء تولیدات و پویایی صنایع سلولزی می‌انجامد.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با اشاره به سازمان‌های مشارکت‌کننده در طرح زراعت چوب در این استان، تاکید کرد: استانداری گیلان، سپاه قدس، سازمان جهاد کشاورزی، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در این طرح مشارکت دارند.

وی یکی از اهداف طرح زراعت چوب را عدم وابستگی به واردات دانست و متذکر شد: نیاز روز افزون به چوب، گسترش صنایع چوبی، کمک به تأمین مواد اولیه صنایع چوبی و کمتر شدن نیاز به واردات و قاچاق چوب، کمک به اقتصاد و معیشت کشاورزان با استفاده از زراعت چوب در اراضی مستثنیات مردمی و حفظ جنگل‌های هیرکانی و کمک به محیط زیست، از جمله اهداف مهم در طرح زراعت چوب است.

سردار عبدالله‌پور اظهار داشت: اگر طرح زراعت چوب منجر به افزایش، تولید در واحد سطح، افزایش سطح صنوبرکاری، بهبود کیفیت محصول و همچنین کاهش زمان تولید شود، می‌توان به راحتی اقتصاد استان گیلان را رونق بخشید.

وی با بیان اینکه افزایش طرح زراعت چوب در استان گیلان باعث ایجاد اشتغال پایدار در استان می‌شود، افزود: طبق آمار تاکنون پنج هزار و ۲۰۰ کشاورز صنوبرکار (اشتغال مستقیم)، ۱۰ تثبیت اشتغال قریب شرکت صنایع چوبی، تثبیت اشتغال ۳۰۰‌ نفری و اشتغال یک هزار و ۵۰۰ راننده و کارگر برش درخت به طور غیر مستقیم در گیلان انجام شده است؛ لذا به طوری کلی ۶ هزار اشتغال مستقیم و ۱۲ هزار اشتغال غیر مستقیم صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار