امام جمعه موقت تهران:

اقتدار دفاعی کشور مرهون دفاع مقدس است/ امام خمینی (ره) عارف‌ بالله بود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: اقتدار دفاعی کشور نتیجه مقاومت هشت ساله دفاع مقدس و همچنین تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۵۲۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳ - 03June 2022

نظریه دولت در نهج البلاغه راه را برای تمدن سازی جامعه در راه قرآن باز می‌کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمدحسن ابوترابی فرد» امام جمعه موقت تهران در خطبه های امروز نماز جمعه با اشاره به فرارسیدن سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و ضمن گرامیداشت واقعه پانزدهم خرداد، اظهار داشت: نتیجه حاکمیت امیرالمومنین که مهمترین پشتوانه نظریه‌پردازی در نظریه حکمرانی است، عدالت، آزادی، ارزش‌های اخلاقی، خصایص و قانون‌مداری، حقوق ملت و دفاع از مظلوم از جایگاهی بسیار ویژه و ممتازی برخوردار است.

وی افزود: نظریه دولت در نهج البلاغه راه را برای دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی جامعه در راه قرآن هدایت می کند.

امام جمعه تهران با اشاره به حکمرانی از نگاه امیرالمومنین علی (ع)، گفت: حکمرانی بدون دانش، قانون، قانون‌مداری، عدالت و آراستگی به فضائل و ارزش‌های اخلاقی، بدون کارآمدی بی‌معناست.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور به استان تهران، تصریح کرد: ابتدا از این حضور و ارتباط نزدیک با مردم استان‌ها و حضور میدانی از آیت الله رئیسی تشکر دارم و امیدوار هستم این حرکات منجر به حل مشکلات کشور شود.

وی با بیان اینکه تهران قلب تپنده کشور است، ادامه داد: تهران مختص به مردم این استان نیست، بلکه مرکز تمام کشور است و در سفر رئیس‌جمهور به تهران ۱۶ هزار میلیارد تومان برای ۱۴۷ طرح و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های اشتغال‌زا برای این استان بودجه در نظر گرفته شده است.

خطیب جمعه موقت تهران بیان داشت: در حوزه اقتصادی همچون حوزه نظامی نیازمند یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت هستیم تا بتوانیم از این تنگنا‌های اقتصادی عبور کنیم؛ زیرا اقتدار دفاعی نتیجه مقاومت ۸ ساله دفاع مقدس و همچنین فرماندهی مقتدر سه دهه رهبر انقلاب در این زمینه است که توانسته ایم به این نقطه برسیم؛ از این رو باید در حوزه‌های اقتصادی هم همچنین حرکت کنیم و از اصلاحات جزئی و سطحی عبور کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در بخش دیگر از خطبه با اشاره به حادثه آبادان، تاکید کرد: باید عظمت آبادان برای سراسر جهان معرفی شود. آبادان ۳۴۹ روز در محاصره بود و مردمان آن سرزمین اجازه ندادند این شهر سقوط کند و بعد از ۳۴۹ روز با فرمان امام لشگر ۷۷ خراسان و سپاه پاسداران انقلاب در کمتر از ۲۴ ساعت توانستند محاصره را بشکنند از این رو خرمشهر و آبادان قلب تپنده ایران هستند.

وی افزود: فاجعه تاسف‌بار ریزش ساختمان متروپل برای ملت ایران و خصوصا مردم آبادان یک فاجعه جانکاه و سخت است و از این تریبون به جاماندگان این فاجعه عرض تسلیت دارم، اما امروز مهندسی کشور به اذعان صاحب نظران از یک جایگاه بالایی برخوردار است و توانسته است گوی سبقت را از خیلی از مدعیان برباید؛ مثلاً در دانش هسته ای، لیزری، نانو و... محصول دانش تخصصی کشور است.

امام جمعه موقت تهران گفت: نظام ملی ساخت و ساز و عمرانی کشور عمر طولانی دارد و قانون نظام مهندسی کشور در سال ۷۴ تصویب شده است و این قانون یک ظرفیت عظیم ساخت و ساز را برای کشور به ارمغان آورده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: وزارت راه و شهرسازی نظارت عالی بر ساخت و ساز‌ها دارد؛ لذا بدون تردید ضابطه‌مند پیش برود و مدیریت انقلابی پیش بگیرد تا شاهد چنین اتفاقی نباشیم. از دولت و مسئولین کشوری در خواست داریم حسن اجرای قانون را در دستور کار قرار دهند.

وی تاکید کرد: این سوال وجود دارد که مقامات مسئول در آبادان کجا بودند که طبق گزارش‌ها هیچ نظارتی بر روی ساخت و ساز متروپل انجام نشده و طبق دستور رهبری باید کسانی که مقصر این فاجعه بودند، شناسایی شوند و با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود و ریشه این بی نظمی‌ها و بی قانونی در کشور برچیده شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه، بیان کرد: بیانات و رفتار سیاسی امام راحل تفسیر روشن از فلسفه سیاست در اسلام است. امام از دوران نوجوانی تلاش کرده است که سخن حضرت علی (ع) را سرلوحه حرکت خود قرار دهد. قرآن کریم موعظه‌ای دارد؛ امام بزرگوار از نوجوانی به این موعظه گوش فرار داده است این موعظه تبیین‌کننده رابطه امام با خویشتن و رابطه امام با خدای سبحان است.

وی گفت: حضرت امام عارف‌ بالله بود؛ زیرا موعظه قرآن را به جان سپرده بود. تلاش می‌کرد در دوران حیات قیامش، فریادش و سکوت و جنگ و صلحش مبتنی بر مبانی دین باشد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: امام سال‌ها در نجف اشرف که گرمای آن در تابستان حدود ۵۰ درجه بود در یک خانه محقر حدود ۵۰ متر زندگی کردند. من در دوران نوجوانی در آنجا از نزدیک در محضر امام درک کردم امام در این خانه زندگی کرد در حالی که حتی یک کولر آبی هم نداشت و افراد متوسط در نجف اشرف کولر آبی داشتند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: این خاطره را خدمتتان عرض می‌کنم. در همان خانه محقر بیرونی که حدود ۵۰ متر بود که آن هم کولر نداشت به امام مراجعه کردند و گفتند اینجا فقط خود شما نیستید، بلکه مردم می‌خواهند بیایند و نماز بخوانند نمی‌شود که ۴۰ نفر بیایند و در این گرما نماز بخوانند. فردی از منابع شخصی خود برای آن بیرونی بعد از سال‌ها یک کولر آبی تهیه کرد.

وی ادامه داد: من در صف نماز نشسته بودم و منتظر حضور امام بودم. یکی از بازاریان تهران که می‌شناختم و دو پسر او در نجف روحانی و طلبه بودند با حاج آقا مصطفی صحبت می‌کرد. موضوع صحبت این بود که من می‌خواهم برای امام یخچال خریداری کنم؛ من آنجا فهمیدم که امام نه تنها کولر ندارند، بلکه یخچال هم دارند.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: حاج آقا مصطفی فرمودند امام قبول نمی‌کنند. این بزرگوار اصرار کرد و گفت من از مال شخصی خودم می‌خواهم یخچال کوچکی خریداری کنم. آنقدر اصرار کرد که مرحوم حاج‌آقا مصطفی ناراحت شد و با صدای بلند گفت آقا من هم دوست دارم پدرم و مادرم در این خانه یخچال داشته باشند، ولی پدرم قبول نمی‌کند. این یقین امام (ره) بود که در برابر همه دنیا ایستاد. فرمود اگر در برابر دین ما بایستید در برابر همه دنیای شما می‌ایستیم. امام بزرگوار در آن روز ایران تنها بود و به این قدرت بالنده دفاعی آراسته نشده بود، فرمود که اسلام سنگر‌های کلیدی جهان را فتح می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: امام همیشه به یاد مرگ بود. در ارتحال مرحوم شریعتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی آمریکا و اروپا برای امام بزرگوار در نجف اشرف پیام تسلیت دادند به خاطر دارم یک فراز از پاسخ امام این بود که من در زندگی‌ام به اسلام خدمت نکردم، امیدوارم مرگ من موجب خدمتی می‌شود. امام در این حوزه می‌اندیشید که زندگی و مرگش خدمت به اسلام باشد.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار