محافل صهیونیست:

«اسراییل» تهدیدات نصرالله را باید جدی بگیرد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: نهاد‌های امنیتی اسرائیل نگران درگیری نظامی با لبنان به دنبال بحران ترسیم مرز دریایی هستند. تهدیدات نصرالله سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰ - 11June 2022

«اسراییل» تهدیدات نصرالله را باید جدی بگیردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المنار، محافل رژیم صهیونیستی به موضع گیری سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان درباره میدان کاریش واکنش نشان دادند.

تامیر هایمن رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در این باره گفت: باید تهدیدات حزب الله را جدی بگیریم.

از سوی دیگر رسانه صهیونیستی کان گزارش داد: نهاد‌های امنیتی اسرائیل نگران درگیری نظامی با لبنان به دنبال بحران ترسیم مرز دریایی هستند. تهدیدات نصرالله سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

این رسانه صهیونیستی اعلام کرد که بحران با لبنان درباره مرز دریایی پس از رسیدن کشتی اکتشافی به میدان کاریش در مسیر تبدیل شدن به رویارویی نظامی پیش می‌رود.

اورنا مزارحی تحلیلگر مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم در توییتی اعلام کرد: رسیدن کشتی انرژین به میدان کاریش، واکنش‌های شدیدی را در لبنان به دنبال داشته است و اینبار فقط حزب الله نیست بلکه مسئولان لبنانی هم به سبب اختلاف مرزی اقتصادی میان دو طرف هستند. آن‌ها اقدام اسرائیل را به مثابه غارت و چپاول منابع طبیعی لبنان می‌دانند و احتمال امکان واکنش حزب الله وجود دارد.

تزافی بارئیل تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی در رسانه صهیونیستی هآرتص گفت: نه لبنان و نه اسرائیل خواهان ورود به جنگ بر سر استخراج گاز نیستند. حزب الله دست به عملیات نظامی نخواهد زد.

رسانه صهیونیستی واللا هم گزارش داد: انتقاد‌ها در داخل ارتش درباره آمادگی نیروی دریایی برای تحولات احتمالی وجود دارد. ارتش اسرائیل به اندازه کافی نیرو در اطراف سکو مستقر نکرده است. باید منتظر سناریو‌های حمله پهپادی، حمله مستقیم نیرو‌های حزب الله و حمله موشکی از سوی آن‌ها بود. مسافت میان کشتی و سواحل ما مشکل بزرگی است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی پنجشنبه گذشته ضمن هشدار به رژیم صهیونیستی برای آغاز استخراج گاز از میادین نفتی واقع در آب‌های لبنان، به کشتی یونانی حاضر در میدان گازی کاریش نیز هشدار داد و گفت: «ما دست بسته نخواهیم بود و همه گزینه‌ها روی میز است. ما دنبال جنگ نیستیم؛ بلکه دنبال این هستیم که نفت و گاز لبنان، در اختیار لبنان باقی بماند. ما در مقابل دشمنی هستیم که قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها منطقی که از آن تبعیت می‌کند منطق زور و استیلا است. تجربه نشان داده که دشمن به هیچ قطعنامه بین‌المللی پاسخ نمی‌دهد و تنها به فشار و مقاومت پاسخ می‌دهد و با زور هم از نوار غزه خارج شد. کشتی یونانی و صاحبان آن بدانند که آنان نیز شریک تجاوز به لبنان هستند. این مسئله نیز تبعاتی دارد و به همین دلیل باید فورا کشتی خود را خارج کنند».

لازم به ذکر است که به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه میان لبنان و فلسطین اشغالی را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این میدان به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف گاز در آن خبر داده است که با اعتراض لبنانی‌ها همراه بود.

میدان کاریش کجاست؟

میدان کاریش یک میدان نفت و گاز دریایی است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری از سواحل فلسطین اشغالی قرار دارد و بر اساس برآورد‌های ۱.۳ تریلیون فوت مکعتب ذخایر دارد. برآورد‌های اولیه شرکت آمریکایی نوبل انرژی ذخایر آن را ۱.۸ تریلیون فوت مکعب تخمین زده است.

تهدیدات نصرالله را باید جدی بگیریم

مساحت این میدان حدود ۱۵۰ کیلومترمربع است. نزدیکترین نقطه آن در مسافت حدود ۴ کیلومتری از مرز منطقه لبنانی که بلوک شماره ۸ قرار دارد و در ۶ کیلومتری از بلوک شماره ۹ واقع شده است.

تل آویو آماده جنگ نیست

سرتیپ امین حطیط کارشناس نظامی و راهبردی تاکید کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی، آماده جنگ نیست. مانور‌های اخیرش به خوبی نشان می‌دهد که آماده جنگ نیست.

وی این احتمال را مردود دانست که اسرائیل با ترانزیت یک کشتی استخراج گاز به سمت میدان فراساحلی کاریش، اقدام تحریک آمیز برای وارد شدن به جنگ علیه لبنان کند و تاکید کرد که این روند تنها آزمایشی برای تحت فشار قرار دادن لبنان است.

این کارشناس راهبردی با بیان اینکه اگر لبنان اعلام کند این عملیات اسرائیل نقض حقوق لبنان است، مقاومت در عرض چند دقیقه می‌تواند بر سر دشمن آتش ببارد و آن را از نقض حقوق لبنان منصرف کند، هشدار داد: اگر لبنان سکوت کند، دشمن احساس می‌کند در موضع لبنان به موفقیت رسیده است، و به کار خود در میدان کاریش ادامه می‌دهد و کار را تمام شده فرض می‌کند. 
انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها