معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد؛

ارسال بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره سلمان فارسی/ دانش پدافند غیرعامل در مسیر بومی سازی

کلهر گفت: بیش از ۲۰۰۰ اثر در قالب کتاب، ایده، اختراع، پایان نامه و ... به دبیرخانه جشنواره سلمان فارسی ارسال شده است که نسبت به دوره قبل بیش از ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۲۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ - 13June 2022

ارسال بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره سلمان فارسی/ دانش پدافند غیرعامل در مسیر بومی سازیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، رضا کلهر معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور، هدف از برگزاری جشنواره سلمان فارسی را شناسایی، ارزیابی و تکریم دستاورد‌های علم و فناوری در حوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد و اظهار داشت: کشف و هدایت استعداد‌ها و ایجاد خلاقیت‌ها در جهت رفع نیاز‌های علمی پدافند غیرعامل، کمک به توسعه و تعمیق مفاهیم تخصصی این حوزه، تسهیل و تسریع در دستیابی به مدیریت دانش پدافند غیرعامل و زمینه‌سازی جهت بهره‌برداری از توان و ظرفیت جامعه علمی در راستای مصون‌سازی زیرساخت‌های کشور از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی در مورد چرایی نامگذاری این جشنواره علمی به‌نام سلمان فارسی توضیح داد: آن‌چه در تاریخ اسلام مشهود است، سلمان فارسی شخصیت برجسته و چهره فرهنگی و نظامی ویژه‌ای در میان یاران پیامبر (ص) و یکی از اسوه‌های فرماندهی در صدر اسلام بوده است. او انسانی جویای حقیقت از سرزمین ایران بود که با گذر از فراز و نشیب‌های گوناگون و سفر‌های پرماجرا به حقیقت رسید و خداوند را شناخت و به مکتب آسمانی اسلام راه یافت. هوشمندی سلمان در میدان جنگ‌های صدر اسلام کم‌نظیر و ستودنی بود. فکر خلاق و اندیشه نظامی سلمان از ابتکارات او در جنگ‌های خندق و طائف نمایان است. در جنگ احزاب (خندق) راهبرد دفاعی سلمان فارسی مبتنی‌بر بکارگیری اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل (دفاع غیرمسلحانه) به کمک پیامبر و مسلمانان آمد و هجوم سازمان یافته مشرکان را به شکست تبدیل کرد. از این‌رو سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۳۹۴ اولین جشنواره علمی در حوزه پدافند غیرعامل را به نام سلمان فارسی مزین و نام‌گذاری کرد.

کلهر با اشاره به استقبال گسترده جامعه دانشگاهی و محققان حوزه پدافند غیرعامل از پنجمین جشنواره سلمان فارسی توضیح داد: محور قرار دادن موضوع «رصد و پایش تهدیدات فناوری پایه»، توجه ویژه به کاربرد مفاهیم پدافند غیرعامل در دستگاه‌های اجرایی و همچنین تبیین اقدامات صورت گرفته برای دستیابی به محصولات دانش بنیان در حوزه پدافند غیرعامل از جمله ویژگی‌های این دوره از جشنواره سلمان فارسی است.

به گفته معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور بررسی آثار مبتنی بر حوزه‌های تخصصی پدافند غیرعامل، افزایش آثار برتر و شایسته تقدیر، طراحی و تصویب نشان علمی سردار شهید دکتر محسن فخری زاده (به عنوان بالاترین نشان علمی در حوزه پدافند غیرعامل)، تنوع و فراوانی در مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی کشور در جشنواره و رشد چشمگیر آثار ارسالی جشنواره به لحاظ کمی از جمله مواردیست که امسال به جشنواره سلمان فارسی غنایی دو چندان بخشیده است.

وی در مورد آمار کمی و کیفی آثار ارائه شده به دبیرخانه این جشنواره نیز توضیح داد: بیش از ۲۰۰۰ اثر در قالب کتاب، ایده، اختراع، پایان نامه و ... به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که نسبت به دوره قبل بیش از ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کلهر ابراز امیدواری کرد این جشنواره بتواند گامی موثر در راستای تدوین موثر نظام مسائل پدافند غیرعامل کشور، بروزرسانی محتوای آموزشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی پدافند غیرعامل، ارتقاء توان رصد و شناسایی تهدیدات فناوری پایه و فرهنگ سازی و نهادینه سازی دانش پدافند غیرعامل در سطح مراکز علمی و دانشگاهی کشور ایفا کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دانش پدافند غیرعامل در زمره دانش‌های پیشرفته محسوب می‌شود که در اختیار معدود کشور‌های صاحب فناوری است، تصریح کرد: به سبب اهمیت این دانش، دسترسی به منابع روز دنیا در این حوزه از سوی صاحبان این دانش محدود شده است. از همین رو برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند تاثیر بسزایی در جهت ارتقاء و بومی سازی دانش مصون سازی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور ایفا کند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ و تاکید مقام معظم رهبری بر تولید و اشتغال دانش بنیان، خاطرنشان کرد: رویکرد این جشنواره علمی و مبتنی بر دانش روز پدافند غیرعامل است که این امر می‌تواند پشتیبان خوبی برای تولید و اشتغال دانش بنیان درحوزه‌های مختلف پدافند غیرعامل و تحقق شعار سال ایفا کند.

پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور مسئولین لشکری و کشوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار