گزارش خبرنگار دفاع پرس از نشست بررسی فیلم ضد ایرانی «رکن پنجم»

آذین: کارگردان با هدف فیلم ساخته است/ عمرانی: آمریکا با اندیشه در جریانی ایران هراسی عمل می‌کند

پنجاه و هفتمین نشست نقد سینما روایت با حضور جبار آذین و عباس عمرانی به اکران، نقد و بررسی «رکن پنجم» محصول شرکت هالیوودی دریم ورک پرداخت.
کد خبر: ۵۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲ - 14September 2015

آذین: کارگردان با هدف فیلم ساخته است/ عمرانی: آمریکا با اندیشه در جریانی ایران هراسی عمل می‌کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، پنجاه و هفتمین نشست نقد سینما روایت با حضور "جبار آذین" منتقد، و "عباس عمرانی" کارشناس سینما، به اکران، نقد و بررسی «رکنپنجم» به کارگردانی مشترک «بیل کوندون» و «آر.جی.کاتلر» محصول شرکت هالیوودی دریم ورک پرداخت. این فیلم که در سال 2013 تولید شده و به زندگی «جولین اسانژ» موسس سایت «ویکی لیکس» میپردازد.

معرفی کتاب سینمایی و ارائه بنُ کتاب برای شرکتکنندگان در سلسله جلسات سینما روایت

«رسول شادمانی» مدیر روابط عمومی انجمن سینمای دفاع مقدس و مجری سلسله نشستهای سینما روایت در ابتدای جلسه گفت: بنا داریم هر جلسه در نشستهای سینما روایت کتابی را برای شرکتکنندگان در این نشستها و مخاطبین معرفی کنیم که در این جلسه کتاب «تکنیکهای تصویربرداری» را معرفی و توصیه میکنم. این کتاب را انتشارات ساقی به چاپ رسانده، نوع مطالب ارائه شده در آن بسیار کاربردی است؛ بهطوری که تمام کسانی که از دوربینهای حرفهای یا حتی خانگی استفاده میکنند به راحتی میتوانند از آن بهره ببرند و از تاکتیکهای ارائه شده در کتاب استفاده کنند. کتابی با قلمی ساده و شیوا نوشته شده است به طوری که میتواند راهنمای خوبی برای تصویر برداری باشد.

وی همچنین گفت: سینماروایت بنهایی تخفیفی را در نظر گرفته است؛ تا کسانی که علاقهمند به استفاده از این کتابها هستند بتوانند از تخفیف 50درصدی خرید استفاده کنند. شایان ذکر است این بنُها در نشستهای سینماروایت توزیع میشود و همچنین شرکت در همه نشستهای سینماروایت برای عموم آزاد است.

کارگردان با هدف فیلم ساخته است/ هالیوود با توجه به سیاستهای سرمایهگذاران خود فیلم میسازد

آذین در ابتدای این نشست درباره فیلم سینمایی «رکن پنجم» گفت: فیلم به لحاظ ساختار و محتوا گویاتر از آن است که بشود درباره آن حرفی زد. «رکن پنجم» از آثار خوش ساخت هالیوود است. روایت فیلم با آنچه که ما در سینمای ایران داریم متفاوت است. این اثر را نمیتوان درشمار آثار کلاسیک سینما دانست. کار با انواع پیرنگها شکل گرفته و فیلمنامه آن نیز به دقت نوشته شده است و به نظر من شخصیتپردازیها در فیلم حساب شده است و همه شخصیتها روی حساب چیده شده و در نهایت کارگردان با هدف فیلم ساخته است و توانسته که مخاطب را سرگرم کند.

وی فیلم را به لحاظ سرگرم کردن مخاطب موفق دانست و افزود: با اینکه فیلم طولانی بود؛ اما آزار دهنده نبود، قاببندیهای درست فیلم از عواملی بود که ما را روی صندلیها نشاند و اجازه بلند شدن را ندارد و ما هیچ گاه در طول فیلم چرت نزدیم، فیلم در این باره موفق بوده است. این اثر به لحاظ ساختار فنی ارضا کننده است گرچه در هالیوود جزء آثار شاخص نیست.

منتقد سینما درباره هدف هالیوود از تولید این اثر گفت: باید یادمان باشد که این اثر را هالیوود ساخته، و بدیهی است هالیوود با توجه به سیاستهای سرمایهگذاران خود فیلم میسازد. آنها نمیتوانند محصولی را به جهان عرضه کنند که در تایید سیاست امریکا و اروپا نباشد. فیلم «رکن پنجم» روایتی دستکاری شده است. در قصه فیلم تلویحاً به کشورهای جهان سومی منطقه و ایران اشاره میشود؛ این اشارهها بی حساب و کتاب نیست، فیلم نیامده که فریاد آزادی و حقوق بشر را سر دهد؛ اگر چه در آغاز این حس را به ببیننده منتقل میکند. آخر فیلم با ندامت شخصیت اصلی فیلم تمام میشود.

همچنان که از این قبیل آثار در حال ساختن است و ما در حال نساختن هستیم

آذین تصریح کرد: چند جا در فیلم به ایران و دیگر کشورها اشاره میشود که آن را به تروریسم و کشت و کشتار ربط میدهد. اشاره فیلم به ظاهر در مسیر افشاگری و بلندکردن پرچم آزادی در جهان است؛ اما در نهایت مشخص میشود که نتیجه بر ضد کشورهای آزادی خواهی مانند ایران است. تعداد فیلمهایی که مستقیم و غیر مستقیم به ایران و کشورهای جهان سوم حامی آزادی میپردازد روز به روز بیشتر میشود. همچنان که از این قبیل آثار در حال ساختن است، ما در حال نساختن هستیم. نهایت اعتراض ما به فیلمهای که ضد ایرانی امضای تومارنامههای هنرمندان است.

وی ادامه داد: اگر سینمای ملی نداریم لااقل روز ملی سینما را داریم و اگر صنعت سینما نداریم شور و حال سینما داریم که دور هم جمع شویم و از یکدیگر تعریف کنیم و با حضور شخصیتها و مسئولین سینمایی به ناخن سینمای ایران لاک بزنیم؛ این در حالی است که باید آثار سینمایی را تولید کنیم که پاسخگوی این اهانتهایی باشد که سینمای هالیوود به ما میکند.

فیلم امنیت عمومی را مورد بحث میکند که در لایههای پنهان موضوع هستهای ایران را هدف قرار میدهد

«عباس عمرانی» کارگردان سینما نیز در ادامه گفت: غلط رایجی درخصوص کسانی که درباره ایرانهراسی حرف میزنند جا افتاده است. در نقد فیلم 300  و همه فیلمهای از این دست همه را محکوم به ضعف میکنیم. من با تصویر یک فیلم ضعیف«رکن پنجم» را دیدم؛ ولی این فیلم بسیار قوی بود؛ مثل فیلم ضد ایرانی آرگو. خیلیها آرگو را ضعیف میدانند؛ در حالی که اینطور نیست. فیلم «رکن پنجم» در شکل ساختاری بسیار قوی است و برای ما که در جبهه انقلاب کار میکنیم تلنگری است.

وی ادامه داد: فیلم از شاخصههای سینمای پر جاذبه استفاده میکند تا حرفش را بزند؛ حجم پلانهای زیبا و کوتاه، استفاده از موسیقیهای متنوع و پرحجم به بیننده امان نمیدهد و مخاطب را رها نمیکند. استفاده از موضوعات کوچک برای ایجاد محتوا فیلم را در شکل روایت قوی میکند. شاید این اثر در مقابل دیگر آثار هالیوود ضعیف باشد ولی درباره وجه بصری سینما قدرتش را به رخ میکشد.

کارگردان سینما خاطرنشان کرد: فیلم«رکن پنجم» موضوع امنیت عمومی را مورد بحث دارد  که در لایههای پنهان موضوع هستهای ایران را هدف قرار میدهد و آن را به تروریسم ربط میدهند. کار آنها بسیار هوشمندانه است که به نظرم باید ما هم آن را هوشمندانه آن را ببینیم.

سینماگران آمریکایی بر اساس اعتقادات قلبی فیلم میسازند/ ما قرنها با سینمای جهان فاصله داریم

آذین در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر علت وعدم استقبال مخاطبین آمریکایی و اهمیت بازگشت سرمایه درباره این اثر سینمای هالیوود گفت: این فیلم از آثار نسل جدید هالیوود است، فیلمهایی که تکیه اصلی آنها بر فناوری و جلوههای ویژه است. این فیلمها با استفاده از امکانات فناوری جهان ساخته میشوند؛ چراکه تکیهگاه سینما امروز فناوری است. اگر بخش جلوههای ویژه را حذف کنیم فیلم دچار افت و خیز جالبی نمیشود. این گونه فیلمها نیاز به زمان دارند تا در میان مردم جایگاهی پیدا کنند؛ چون دنیا در حال گذر از سنت به مدرنیته است و اصولاً هالیوود به مسئله برگشت سرمایه فکر نمیکند. سینماگران آمریکایی بر اساس باورها و اعتقادات قلبی فیلم میسازند، و ما در ایران قرنها با سینمای جهان فاصله داریم.

آمریکا با اندیشه در جریانی ایران هراسی عمل میکند/ دغدغه هالیوود تبلیغ مدنیت آمریکاست

عمرانی در بخش دیگری از سخنانان خود اظهار کرد:  سینمای آمریکا یک سینمای شخصیتمحور است، آنها وقتی فیلمنامه نویسی را استخدام میکنند تحلیل از شخصیت را بر عهده او میگذارند؛ چون باید شخصیت و قهرمان تا اخر مخاطب را با خود همراه کند و از سوی همین قهرمان است که حرف فیلمساز زده میشود. ما در سینمای ایران مشکل تحلیل شخصیت داریم، ما در شخصیت به تحلیل نمیرسیم و اساساً شخصیت در فضای قصه رها شده است و به همین دلیل است که مخاطب با شخصیت و قهرمان ما همراه نمیشود، ما در سینما به این مسئله فکر نمیکنیم.

وی ادامه داد: آمریکا با اندیشه در جریان ایرانهراسی عمل میکند. آنها برای تاثیرگذاری بر روان مخاطب اتاق فکر دارند، به آنها دیکته میشود که باید مدام پلان داشته باشید و از رنگهای مختلف و دگوپاژ استفاده کنید. همه دغدغه سینمای هالیوود ایرانهراسی نیست؛ بلکه اساس سینمای آمریکا قصه و جذب مخاطب طیفهای جهان سوم برای همراه شدن و از طریق آن تبلیغ مدنیت آمریکاست. دغدغه سینمای آمریکا تبلیغ مدنیت آمریکاست. آنها ما را سرکوب میکنند تا مدنیت خودشان را ترویج دهند. آنها اول خودشان را تبلیغ کرده و سپس دشمن را تحریف میکنند.

کارگردان سینما خاطرنشان کرد: در یک صحنه از فیلم «رکن پنجم» لحظه موفقیت شخصیت فیلم بود که سریع پرچم آمریکا را دیدیم، این نمادسازی در سطحیگری است تا سریع ما را در گیر کند.

فیلم نشان میدهد کسی که حرف اول و آخر را میزند آمریکاست

آذین در پایان گفت: فیلم در پایان با خورد شدن شخصیت شکست عاطفی آن را نشان میدهد و نشان میدهد با شلوغیهای که این طیف به راه انداخت هم، کسی که حرف اول و آخر را میزند آمریکاست. این آثار را نمیتوان را با آثار سینمای ایران مقایسه کرد. 80 در صد از آثار ما سینما نیست و فقط 20 درصد آن قابل تحمل است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار