کارشناس مسائل منطقه:

باج‌خواهی احزاب باعث فروپاشی کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها شد

رضوی گفت: ریشه اصلی بی‌ثباتی رژیم صهیونیستی را باید تکثرگرایی حزبی دانست و همین مساله باعث می‌شود که احزاب دخیل در کابینه ائتلافی، اقدام به باج‌خواهی کنند.
کد خبر: ۵۳۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱ - 22June 2022

باج‌خواهی احزاب باعث فروپاشی کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها شد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی در تشریح ابعاد و دلایل فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: در اخبار عموماً به این نکته اشاره شده که کنست (پارلمان) اسرائیل منحل شده، اما این انحلال همچنان قطعی نیست و شاید هم این روند انجام نشود، اما قرار است که لایحه انحلال کنست اسرائیل دوشنبه هفته آینده مطرح شود؛ چراکه ائتلاف بنت – لاپید به این نتیجه رسیده که باید کنست را منحل کند. در این میان یک احتمال وجود دارد که اگر کسانی در داخل کنست به سمت ارائه رأی سلب اعتماد به کابینه بروند، ممکن است فقط اپوزیسیون به رهبری بنیامین نتانیاهو تشکیل کابینه دهد و کنست منحل شود؛ لذا باید دید که لایحه انحلال رأی خواهد آورد یا خیر. موضوع بعدی که در این میان باید موردنظر قرار بگیرد، شکنندگی کابینه ائتلافی خواهد بود و دلیل این امر هم تقسیم کابینه میان چند حزب است.

وی ادامه داد: این روند باعث می‌شود که خروج یک نفر از کابینه ائتلافی اسرائیل، ماهیت این کابینه را با مشکل روبه‌رو کند و در نهایت شکست و فروپاشی را به وجود بیاورد. حتی برخی از رهبران احزاب با تهدید در این ائتلاف دولتی باقی مانده‌اند و این شکنندگی باعث شد تا دولت ائتلافی از هم بپاشد. نکته‌ای که در این میان باید موردنظر قرار بگیرد این است که یک باج‌خواهی در میان احزاب دخیل در ترکیب کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به وجود آمد و به همین دلیل کابینه بنت – لاپید با تهدید روبه‌رو شد و از بین رفت. بر این اساس ریشه اصلی بی‌ثباتی داخلی اسرائیل طی سال‌های اخیر را باید تکثرگرایی حزبی دانست و همین مسأله باعث می‌شود که احزاب دخیل در کابینه ائتلافی اقدام به باج‌خواهی کنند که البته این روند از سال ۲۰۱۵ تاکنون ادامه دارد و باعث فروپاشی کابینه خواهد شد.  

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اپوزیسیون حدود ۶۰ کرسی را در اختیار دارد و مابقی هم ۶۰ کرسی دارند که برخی دیگر از احزاب هم به حداقل کرسی‌ها دست پیدا نمی‌کنند. نکته این است که در صورت انحلال یا عدم انحلال کنست، کابینه ائتلافی از بین خواهد رفت و در این میان شرکای کابینه هم در حال رأی دادن به اپوزیسیون هستند. حالا رأی‌گیری‌ها به جای آنکه حزبی باشند، فردی شده‌اند و همین مسأله تشکیل و کارکرد کابینه ائتلافی را بی‌معنی می‌کند. مسأله این است که دولت ائتلافی می‌توانست دو هفته دیگر هم به کار خود ادامه دهد، اما لاپید و بنت به دنبال آن بودند که لایحه وضعیت شهرک‌های اشغالی همانند گذشته باقی بماند؛ دلیل هم این است که لایحه وضعیت شهرک‌های اشغالی مورد تایید احزاب افراطی بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو هم بعید نیست؛ به گونه‌ای که از منظر تعداد کرسی‌ها او می‌تواند یک مانور سیاسی را به سرانجام برساند، اما مهمتر از حضور او در مرکزیت کابینه ائتلافی، بحث بقای سیاسی او در این چارچوب است. حتی اگر یک کابینه جدید به غیر از نتانیاهو روی کار بیاید هم نمی‌توان به ماندگاری و پایداری آن امید داشت. توجه داشته باشید که نتانیاهو به یک عضو اختلافی در ساختار سیاسی تبدیل شده است و از منظر دیگر چندپارگی در احزاب هم زیاد شده واگر نتانیاهو به صورت کلی از قدرت خارج شود، یک مدل دیگر از مجادله سیاسی در تل‌آویو را خواهیم دید. در نهایت فکر می‌کنم حزب لیکود حداکثر ۳۷ تا ۳۸ کرسی را در آینده کسب خواهد کرد و در جایگاه دوم هم حزب منتسب به یائیر لاپید خواهد بود که حدود ۲۰ تا ۲۲ کرسی کسب خواهد کرد. در جناح راست هم، این نتانیاهو است که به دلیل حضورش می‌تواند آرای زیادی را کسب کند. اما در نهایت باید گفت که اگر او به قدرت برسد، نگه داشتن کابینه با وضعیت سیاسی فعلی نهایت یکسال دوام خواهد آورد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار