دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جلب اعتماد خانواده‌ها چگونه سینمای ایران را رونق می‌دهد

بیش از وضعیت اقتصادی و شرایط کرونایی، عدم اعتماد مردم به مضامین آثار سینمایی مسئله قهر مخاطب با سالن‌های نمایش را کلید زده است.
کد خبر: ۵۳۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 26June 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: تعداد مخاطبین سینما‌های کشور در سال ۱۳۹۸ با ۲۶ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر و فروش کلی ۳۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال ۱۳۹۷ یک میلیون افزایش مخاطب داشته است. در تحلیل وضعیت کنونی و آینده سینمای ایران باید به شرایط کرونایی کشور طی ۲ سال گذشته و همچنین شرایط سخت اقتصادی این سال‌ها اشاره کرد، اما این شرایط در حالی است که در سه ماهه نخست امسال سینما‌ها تنها میزبان سه میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب بوده‌اند که نشان دهنده ریزش ۶۰ درصدی مخاطب است.

اقدام سازمان سینمایی حوزه هنری در برای شناوری کردن بلیت سینما‌های اتفاق مطلوبی بود که مطابق با تجربه روز دنیاست و سال‌ها سینمای ایران جای خالی آن احساس می‌شد. این طرح که در راستای رونق بخشیدن به سینما‌ها و حرکت به سمت قیمت‌گذاری مطابق با ارزش محصول تعبیر شده، براساس شناسایی و تحلیل روش‌های متداول قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی در جهان، در تلاش است تا قیمت‌های فعلی را بشکند.

طباطبایی‌نژاد: افزایش قدرت خرید مخاطب برای تهیه بلیت سینما

سیدعلی طباطبایی‌نژاد، مدیر پخش و اکران حوزه هنری با اشاره به استفاده از روش‌های نوین مدیریت برای رسیدن به حالت بهینه فروش گفت: «ما با بررسی روند فروش در حدود ۱۵۰ سالن سینمایی حوزه هنری در طول بازه معین ۸ ماهه اخیر، در تلاشیم به برنامه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری سانس‌های سینما برسیم.

افزایش مخاطب سینما با جلب اعتماد خانواده‌ها شدنی است

این طرح به صورت آزمایشی برای فیلم «هناس» در سینما‌های بهمن سبز اجرا خواهد شد تا با بازخورد گرفتن از مرحله آزمایشی به نقطه‌ای مطلوب برسد.» حالا با گذشت دو روز از آغاز اجرای این طرح از روز شنبه ۲۹ خردادماه، وضعیت قیمت‌گذاری و فروش سینما‌های حوزه هنری نشان می‌دهد که این سازمان براساس ۴ فاکتور روز نمایش، سانس انتخابی، فیلم مورد نظر و سینما، قیمت‌گذاری شناور سانس‌های سینما‌های خود را اعمال کرده است. در فاز صفر این طرح، شناوری قیمت‌ها در همه روز‌ها به‌جز سه‌شنبه‌ها در زنجیره سینما‌های حوزه هنری برای فیلم سینمایی «هناس» اعمال می‌شود و در این طرح قیمت بلیت‌های فیلم «هناس» تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز کاهش داشته است.

یعنی مخاطب در این طرح می‌تواند بلیت سینما را با درصد‌های قیمتی متنوعی بخرد. این شیوه قیمت‌گذاری حوزه هنری در فاز صفر طرح شناوری بلیت سینما‌ها دو مبنای اولیه دارد؛ اول درجه‌بندی سالن و سینما، دوم ساعت تماشای فیلم. طباطبایی‌نژاد در این باره بیان کرد: ما دیتای آماری ضریب اشغال صندلی سینما‌های خود را در بازه ۸ ماه اخیر به دقت و سانس به سانس بررسی کرده‌ایم و به یک پلن تصویری- تحلیلی درباره متوسط نرخ تماشاگر در هر سالن و ساعت و روز رسیده‌ایم.

این میانگین را مبنای درجه‌بندی اولیه قرار داده‌ایم. یعنی چنانچه سانسی زیر این متوسط، برابر با این متوسط، بالای دو برابر این متوسط و یا بیش از سه برابر این متوسط ضریب اشغال داشته باشد، دارای درجه خاص خود می‌شود. این درجه، سقف قیمت بلیت هر سالن را تعیین می‌کند که نهایتاً ۴۵ هزار تومان است. ما با این کار سقف قیمت را شکسته‌ایم و در بسیاری از سالن‌ها حتی در بهترین زمان هم زیر نرخ مصوب ارشاد بلیت می‌فروشیم. سپس ساعت نمایش آن فیلم در طول روز تعیین می‌کند قیمت بلیت از سقف هر درجه، تا چه میزان افت قیمت داشته باشد. مدیر پخش و اکران حوزه هنری درباره احتمال همراهی سایر فیلمسازان با این طرح بیان کرد: ما در حال حاضر طرح آزمایشی شناوری را با فیلم خود یعنی «هناس» آغاز کرده‌ایم، اما این آمادگی را داریم که این شرایط را برای صاحبان دیگر آثار که علاقه‌مند و دغدغه‌مند هستند تا فیلمشان با شرایطی بهتری در دسترس مخاطبان قرار گیرد اجرا کنیم.

وی گفت: تحلیل و ارزش‌گذاری قیمت هر محصول در سینما مؤلفه‌های بسیاری از جمله کیفیت فیلم، هفته نمایش فیلم، شرایط کیفی سالن، امکانات سینما، بررسی وضعیت ضریب اشغال در آینده، روز و ساعت نمایش، نزدیکی به سینمای رقیب و… دارد که به مرور در فاز‌های بعدی آن‌ها را اضافه خواهیم کرد و قیمت‌گذاری شناور با جزئیات بیشتری اتفاق خواهد افتاد. طبق بررسی‌ها در حال حاضر فعالیت روزانه سینما‌های حوزه هنری در سه دوره زمانی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶، ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ساعت ۲۰ به بعد تقسیم شده و قیمت‌گذاری بلیت بسته به تعریف سانس در هر یک از این بازه‌ها متغیر است. به طور مثال در سینما هویزه مشهد قیمت بلیت فیلم «هناس» در سالن اصلی در بازه زمانی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و در بازه زمانی ۱۶ الی ۲۰ به قیمت ۳۰ هزار تومان. به‌نظر می‌رسد با این شیوه نرخ‌گذاری، قدرت خرید مخاطب برای تهیه بلیت با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر و جذاب‌تر در ساعات نزدیک به هم و در سالن‌های متفاوت افزایش پیدا کرده است.

شعیبی: از طرف مردم تقاضا دارم قیمت بلیت سینماها کاهش یابد 

افزایش مخاطب سینما با جلب اعتماد خانواده‌ها شدنی است

بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان سینما که این روزها با فیلم‌های «هناس» در مقام بازیگر و «بدون قرار قبلی» پر خبرترین چهره سینمایی کشور است، در نخستین اکران مردمی فیلم «بدون قرار قبلی» که در پردیس سینمایی لوتوس منطقه نازی آباد برگزاری شد، گفت: از همه‌ی سینماداران تشکر و قدردانی می‌کنم و به این عزیزان خسته نباشید می‌گویم که به دلیل شیوع پاندمی کرونا سال‌های سختی را گذرانده و تلاش کردند سالن‌های سینما را حفظ کنند.

کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» در پایان اظهار داشت: من از طرف مردم از مسئولین تقاضا دارم که اگر امکان دارد به نحوی برنامه‌ریزی کنند که قیمت بلیت سینماها کاهش یابد تا مخاطبان بیشتری بتوانند به سینما بیایند چرا که بقا حیات سینماها به حضور تماشاگران نیازمند است.

افزایش مخاطب سینما با جلب اعتماد خانواده‌ها شدنی است

افزایش مخاطب سینما با جلب اعتماد خانواده‌ها شدنی است

تحلیل‌های زیادی نسبت وضعیت سینماها و مخاطبین و جریان مذهبی جامعه برای ورود به سینماها مطرح می‌شود اما متاسفانه کمترین تحلیل‌ها به مضمون فیلم‌ها و عدم امکان حضور خانواده‌ها برای تماشای این آثار سینمایی اشاره دارد. به نظر می‌رسد بیش از وضعیت اقتصادی و شرایط کرونایی، عدم اعتماد مردم به مضامین آثار سینمایی مسئله قهر مخاطب با سالن‌های نمایش را کلید زده است. اکران آثار فاخر برای جلب اعتماد عموم جامعه که اکثرا مردم مذهبی هستند می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد صنعت سینما داشته باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها