در چهاردهمین نشست یکشنبه‌های کوتاه مطرح شد؛

فیلم کوتاه باید با دید حرفه‌ای ساخته شود نه هزینه حرفه‌ای

ناظمی در پاتوق فیلم کوتاه، با تاکید بر اینکه فیلم «حیوان» بیشتر به بُعد سیاسی و مسئله مهاجرت و سختی‌های آن توجه دارد، گفت: فیلم کوتاه باید با دید حرفه‌ای ساخته شود نه با هزینه‌ی حرفه‌ای.
کد خبر: ۵۳۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶ - 27June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چهاردهمین نشست پاتوق فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه با اکران و نقد فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی برادران ارک با حضور سید مهدی ناظمی و حسن وارسته منتقد و کارشناس سینما در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

وارسته: «حیوان» به معنی واقعی سینماست

در این نشست حسن وارسته کارشناس سینما ضمن تمجید از ویژگی‌های برجسته و شاخص فیلم «حیوان» ساخته برادران ارک گفت: این اثر کوتاه دارای روایتی سه پرده است علی‌رغم اینکه عموم سینماگران موافق روایت سه پرده‌ی این فیلم نیستند، اما ما مشاهده می‌کنیم که کارگردان توانسته به‌خوبی از عهده این کار بربیاید، نام فیلم بسیار هوشمندانه انتخاب‌شده است و تنها به بُعد ظاهری حیوان اشاره نمی‌کند و بُعد فلسفی را هم به خود می‌گیرد. این فیلم به معنای واقعی سینماست و جهان‌شمول می‌باشد و هرکجای دنیا اکران شود همین پیامی که ما دریافت کرده‌ایم را خواهد داشت و، چون مضمون فیلم جهانی است هرگز کهنه نمی‌شود.

فیلم کوتاه باید با دید حرفه‌ی ساخته شود نه هزینه حرفه‌ی

این منتقد و نویسنده سینما هم‌چنین با اشاره به موضوع و محتوای درونی فیلم نیز گفت: فیلم نشان می‌دهد اگر بخواهید از مرز فیزیکی و یا فلسفی عبور کنید شاید این تصمیم به قیمت جان آدم تمام شود؛ و بسیار خرسندم فیلمی را تماشا کردم که مرا به فکر فرو می‌برد.

ناظمی: فیلم کوتاه باید با دید حرفه‌ای ساخته شود نه با هزینه‌ی حرفه‌ای

در ادامه نشست دکتر سید مهدی ناظمی نیز در خصوص فیلم «حیوان» و کشمکش‌های خودآگاهانه و ناخودآگاهانه این اثر نیز اظهار داشت: در فیلم کشمکش یک فرد را بین ناخودآگاه و خودآگاه خود شاهد هستیم که وجه ناخودآگاه آن قدرت بیشتری دارد که بیانگر این است که به او می‌گوید یک حیوان است و همین افکار ناخودآگاه باعث می‌شود در بعضی زمان‌ها به چالش‌های ورود کند و با خود بگوید من چقدر حیوان هستم؟ و این ناخودآگاه به او نشان می‌دهد که مسیری را طی کرده تا به خوی حیوانی برسد که اوج این مسئله شکار شدن او توسط شکارچی است. وقتی یک کار هنری با نگاه فلسفی است نشان می‌دهد که این هنر با فلسفه عجین شده است.

این منتقد و کارشناس سینما همچنین ادامه داد: به نظر من کار بیشتر به بُعد سیاسی توجه دارد مانند مسئله مهاجرت و سختی‌های آن تا فلسفه، زیرا آن‌چنان‌که باید در این فیلم جزئیات تغییر انسان مشاهده نمی‌شود. به نظرم فیلم کوتاه باید با دید حرفه‌ای ساخته شود نه با هزینه‌ی حرفه‌ای.

فیلم کوتاه باید با دید حرفه‌ی ساخته شود نه هزینه حرفه‌ی

ارک: تردد یک حیوان به مدرسه ملی سینما ایده ساخت فیلم بود

در ادامه بهرام ارک کارگردان فیلم نیز در خصوص نحوه شکل‌گیری و تولید فیلم گفت: من و برادرم بهمن حدود ۵ سال پیش تصمیم گرفتیم که در مدرسه ملی سینما حضورداشته باشیم. در ابتدا با ورود ما مخالفت شد، اما همان‌جا یک حیوانی را دیدیم که بدون مشکل به مدرسه تردد می‌کند و این‌چنین بود که تصمیم گرفتیم فیلم حیوان را بسازیم. بدین‌صورت که انسان‌ها نمی‌توانند تردد کنند و از مرز‌ها رد شوند، اما حیوانات آزاد هستند؛ اما در زمان ساخت فیلم ایده اصلی این بود که در پایان انسان توسط یک پلنگ شکار شود که به خاطر برخی مسائل فنی این امر محقق نشد و توسط شکارچی شکار شد که اتفاقاً خیلی پایان بهتری را شاهد بودیم.

چهاردهمین نشست تخصصی پاتوق فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه با پرسش و پاسخ حضار با کارگردان و منتقدان به پایان رسید.

این نشست هر هفته روز‌های یکشنبه با اکران و نقد یک اثر کوتاه با حضور کارگردان و منتقدان سینما به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار و ورود برای عمومی نیز آزاد است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار