خطیب‌زاده:

مذاکرات رفع تحریم‌ها در روز‌های آینده انجام می‌شود/ درخواست رسمی ایران برای عضویت در «بریکس»

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکرات رفع تحریم‌ها در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به زودی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۵۳۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ - 27June 2022

خطیب‌زاده: مذاکرات رفع تحریم‌ها در روز‌های آینده انجام می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: زمان و مکان مذاکرات تقریبا مشخص شده است و به‌زودی تصمیمات نهایی در این‌خصوص اتخاذ خواهد شد. یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس میزبان این مذاکرات خواهد بود و در روز‌های آینده این مذاکرات انجام خواهد شد.

خطیب زاده درباره جزئیات حضور بورل در تهران گفت: آقای بورل در تماسی‌هایی که بعد از تحوللات اخیر داشتند، تلاش جدی کردن تا این مذاکرات پیگیری شود. یکی از موضوعات ایشان پیگیری مذاکرات بر اساس بسته پیشنهادی ایران بود. آقای بورل به ایران آمدند و گفت‌وگو‌های مفصلی انجام شد. یکی از مهمترین موضوعات، تعهد آمریکا در قبال آنچه که در برجام آمده است و باید به تمام تعهدات خود عمل کند. اینکه در محتوا و شکل توافقی صورت گرفته مورد تایید است، اما آیا واقعا بر اساس آنچه که پیش‌بینی شده آیا آمریکا از میراث ترامپ عبور کرده و مسئولیت را می‌پذیرند یا خیر!

وی درباره تضمین‌های عدم خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: آمریکا نشان داده که چه میزان غیر قابل اعتماد است و به تعهدات خودش پایبند نیست. آنچه که به ما می‌گویند خلاف عملی است که انجام دادند. ما با جدیت این مذاکرات را جلو بردیم، اما بزرگترین تضمین برای ما توانمندی کشور ما است. اگر ما امروز قدم‌های بیشتر را برنمی‌داریم بر اساس نخواستن است و نه نتوانستن. البته تضامین مختلف هم در این توافق دیده شده و ما حساس هستیم و باید نهایی شود.

خطیب زاده افزود: ما در مذاکرات خود اولا در خصوص بخش‌های اختلافی درباره رفع تحریم‌ها باقی مانده است. لذا چیزی افزوده نخواهد شد و هیچ چیزی هم کاسته نخواهد شد. آقای بورل در نقش تسهیل‌گر هستند و آنچه که بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود بر اساس موارد اختلافی است. توپ در زمین واشنگتن است و اگر با پاسخ بیاید می‌شود به توافق امیدوار بود. تا همه چیز توافق نشود هیچ چیزی به سرانجام نرسیده است. آنچه که ایران انجام داده برگشت پذیر است به شرطی که طرف مقابل هم تعهدات خود را انجام دهد.

وی در خصوص محل مذاکرات مجدد گفت: در تعین محل مذاکرات مهمترین چیز راحتی طرف‌های مختلف و آمادگی میزبان است. آنچه که ما می‌خواهیم انجام بدیم دو سه موضوع رفع تحریمی است و این می‌تواند در هر کشوری انجام شود. آنچه که در یکی از کشورهای خلیح فارس هم اتفاق خواهاد افتاد ما به دنبال رفع اختلافات دو طرف هستیم. فقط موضوعات رفع تحریمی است که از مذاکرات وین باقی مانده است.

تلاش ایران برای کاهش تنش‌ها در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تلاش ایران برای کاهش تنش‌ها در عراق گفت: این موضوعات مرتبط به خود عراق است و اقلیم کردستان هم نشان داده که به مفاهمه‌ای با دولت عراق رسیده است. همواره تلاش کردیم که تفاهم‌ها برجا باشد و امیدواریم که تنش‌ها رفع شود.

وی درباره راه آهن شلمچه هم گفت: برخی طرف‌های عراقی باید مسیر خودشان را طی کنند و از طرف آن‌ها کارها مانده است. از طرف ما تمامی کارها انجام شده است.

ایران درخواست عضویت در بریکس را ارسال کرده است

خطیب زاده همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت خود در بریکس را ارسال کرده است و امیدواریم در ادامه ما ارزش افزوده‌ای داشته باشیم.

ایران و مصر دو کشور تاریخ ساز و تمدن ساز در منطقه هستند

وی درباره موضوع روابط با مصر گفت: ایران و مصر دو کشور تاریخ ساز و تمدن ساز در منطقه هستند و روابط آنها در جهان اسلام همواره حائز اهمیت است. هرگونه تفاهم بین ایران و مصر منفعتش برای منطقه است. ایران استقبال می‌کند تا به سوی پیشرفت تفاهم برویم.

رفع توقف نفتکش ایرانی در یونان

سخنگوی وزارت خارجه درباره رفع توفیق نفتکش ایرانی در یونان گفت: دادگاه یونان حکم اولیه را در مسیر درستش اعمال کرد و حکم داد که نفت دزدی شده باید بازگردانده شود. ما دولت  یونان را ترغیب کردیم و امیدواریم اولین فرصت این اتفاق بیافتد. از طرف ما نیز در حال طی کردن مسیر قانونی است.

روابط ایران و عربستان می‌تواند روابط مهمی در جهان اسلام باشد

وی درباره روابط ایران و عربستان اظهار داشت: ما فعلا درباره مسئله حج توافق کردیم و پرونده‌های اختلافی باید در جای خودش بین ایران و عربستان رفع شود. روابط دو کشور می تواند روابط مهمی در جهان اسلام باشد.

آخرین نشست خبری خطیب‌زاده به عنوان سخنگوی وزارت خارجه

خطیب زاده در آخر بیان کرد که این آخرین نشست خبری من به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه خواهد بود و جناب آقای کنعانی از این به بعد سخنگوی وزارت امور خارجه هستند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار