معاون دبیرکل حزب‌الله:

آمریکا به دنبال تعمیق بحران لبنان است

شیخ نعیم با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تعمیق بحران لبنان است، گفت: کشور ما ضعیف نیست و می‌توانیم به‌طور کامل از حقوق دریایی خود دفاع کنیم.
کد خبر: ۵۳۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲ - 06July 2022

باسیل: اسرائیل حق استخراج گاز را نداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسمی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس حزب‌الله برگزار شده بود اظهار داشت: امروز پارلمان در یک مرحله جدید قرار دارد و حساب و کتاب از هم اکنون برای همه کسانی که در پارلمان هستند شروع می‌شود. اگر دولت جدید تشکیل گردد برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان پارلمان آماده می‌شود و همه می‌توانند نظر خود را بیان کنند، اما اگر دولت تشکیل نگردد هیچکس در پارلمان حق ندارد که طرف دیگری را تحت فشار قرار دهد و هیچ یک از طرفین نمی‌توانند مسئولیت را به گردن یکدیگر بیندازند.

وی افزود: همه ما در تلاش برای تشکیل دولتی هستیم که بتواند امور کشور را به بهترین شکل اداره کند. امروز ما در یک وضعیت استثنایی قرار داریم و باید اجازه دهیم که دولت با کمترین شروط تشکیل گردد. در هر صورت وجود یک دولت بهتر از عدم وجود آن است و مسلما اگر دولت جدید تشکیل گردد منفعت بیشتری برای لبنانی‌ها دارد تا اینکه کشور بخواهد همچنان با دولت پیشبرد امور اداره شود.

شیخ نعیم قاسم در ادامه تصریح کرد: ما نباید تا آخرین لحظه دست از تلاش و کوشش برداریم و می‌دانیم که آمریکا و متحدانش نمی‌خواهند دولتی در لبنان تشکیل شود و نمی‌خواهند که لبنان به آرامش برسد. آن‌ها می‌خواهند تشکیل دولت به بعد از مرحله انتخاب رئیس جمهور جدید موکول گردد؛ اما ما در داخل کشور باید گام‌های جدی جهت تشکیل کابینه برداریم.

این مقام حزب‌الله در ادامه به مسئله ترسیم مرز‌های دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی و تجاوزگری‌های این رژیم در منطقه مورد مناقشه اشاره کرده و گفت: امروز ما در لبنان در برابر مطالبه حق خود قرار داریم که مربوط به احیای ثروت‌های نفتی و گازی در آب‌های سرزمینی کشور است. در این میان وعده‌های برخی طرف‌ها که در راستای تعویق زمان یافتن یک راهکار جهت حل این پرونده است هیچ سودی برای لبنان ندارد و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم زمان بیهوده تلف شود تا دشمن صهیونیستی بتواند تحرکات خود در منطقه مورد مناقشه را تکمیل کند.

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد: معادله روشن و واضح است و ما حقوق دریایی خود را به شکل کامل می‌خواهیم. لبنان ضعیف نیست و می‌تواند از حقوق خود دفاع کند.

باسیل: تا زمانی که لبنان از ثروت دریایی خود بهره‌مند نشود اسرائیل حق استخراج گاز ندارد

«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان نیز در نشست سیاسی این جریان طی سخنانی به مسئله مناقشه مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی پرداخت و تاکید کرد: فرصت خوبی برای حل واقعی این پرونده و تعیین مرز‌های دریایی وجود دارد، اما مهم‌ترین چیز توانایی لبنان در اکتشاف و استخراج انرژی است.

وی افزود: لبنان باید به حقوق خود در میدان قانا پایبند باشد و تا زمانی که لبنان نتواند ثروت‌های دریایی خود را استخراج کند اسرائیل نیز اجازه استخراج گاز را ندارد و تاکید می‌کنیم که ما ضعیف نیستیم.

باسیل تصریح کرد: ما نمی‌پذیریم اسرائیل در زمان مذاکرات غیرمستقیم برای استخراج گاز تلاش کند. اکنون زمان مناسبی برای رسیدن به یک راهکار نهایی در این مسئله بوده و لبنان می‌تواند با تکیه بر عناصر قدرت خود به یک راهکار دیپلماتیک برسد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان در ادامه به مسئله تشکیل دولت در این کشور اشاره کرده و گفت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور در تشکیل دولت مشارکت دارد و نظرات خود را بیان می‌کند. در صورتی که فراکسیون‌های مسیحی تمایلی به حضور در کابینه نداشته باشند رئیس جمهور که دوره ریاست جمهوری خود را با بزرگترین فراکسیون پارلمانی آغاز کرده است می‌تواند در همه امور مربوط به دولت، عقاید و نظرات خود را مطرح نماید.

وی در پایان تصریح کرد: جریان آزاد ملی از تشکیل دولتی حمایت می‌کند که بتواند به مسئله بانک مرکزی و ریاست آن و همچنین تحقیقات مربوط به پرونده انفجار بندر بیروت، پرونده آوارگان، طرح بهبود مالی، انجام اصلاحات طبق قوانین مطرح شده و نیز پرونده تعیین مرز‌ها به خوبی رسیدگی کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار