خزاعی در نشست با سینماگران‌ چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

انسجام سینماگران عاملی برای دفع منافع تفرقه‌افکنان و حاشیه‌سازان

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه چرخه تولید، اشتغال و دغدغه مخاطب سینما از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود، گفت: در این‌ بین، افرادی هم هستند که منافع آن‌ها به خطر افتاده و‌ دست به تفرقه‌افکنی و حاشیه‌سازی دست می‎زنند.
کد خبر: ۵۳۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸ - 06July 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی کشور با سینماگران‌ و فعالان سینمایی چهارمحال و بختیاری روز گذشته (۱۴تیرماه) در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

خزاعی‌ سفر به استان‌ها و تعامل با هنرمندان و مسئولان را منجر به شناسایی ظرفیت‌ها و استعداد‌های‌ موجود در مناطق مختلف دانست و اظهار داشت: ما در این نشست‌ها نسبت به کمبودها و ضعف‌های زیرساختی‌ آگاهی یافت و نهایتا برای تجدیدنظر در قوانین و بهبود‌ ساختارها‌ برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به تمرکز همه امکانات و بایدها‌ و نبایدها‌ در تهران افزود: عدم توجه به ایجاد ظرفیت در استان‌ها‌ منجر به تمرکز امکانات در پایتخت شده و دولت سیزدهم باید نسبت به نگرانی‌ها‌ی موجود و تمرکززدایی امکانات در تهران و مرکز اقدام و در جهت رفع آن برآید.

رییس سازمان سینمایی کشور با تاکید بر بحران‌های متعدد سینمای ایران عنوان کرد:وجود بحران‌های پی در پی از درون و بیرون سینما منجر به دور ماندن مسئولان سینمایی از برنامه‌ریزی‌ها شده است و در نظر داریم با برنامه های کلان و چشم انداز ترسیم شده حرکت، و با مدیریت حواشی به اهداف اصلی خواهیم پرداخت.

وی یادآور شد: بعد از انتصاب مدیران در حوزه فرهنگی، عده‌ای سعی می‌کنند او را با حواشی سرگرم کرده و با ایجاد دودستگی و دو قطبی‌سازی، به اختلافات داخلی را در سینما دامن بزنند.

خزاعی اظهار داشت: امروز سینماگران در یک مجموعه یکپارچه گرد هم آمده اند و مطالباتی دارند که باید ما پیگیری کنیم. همچنین چرخه تولید، اشتغال و دغدغه مخاطب از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود. در این‌بین، افرادی هم هستند که منافع آن ها به خطر افتاده و‌ دست به تفرقه‌افکنی و حاشیه سازی می زنند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند سال یکبار عده‌ای با برنامه‌ریزی سعی‌ می‌‌کنند در حوزه سینما دودستگی و تفرقه ایجاد کنند تا بر اساس آن، بتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و علت آن نامشخص است. قطعا، برای این سینما تلاش های زیادی صورت گرفته و افتخارات بسیاری هم حاصل شده است. درست است که در بخش‌هایی خشت‌ها کج گذاشته شده و تصمیمات غلطی اتفاق افتاده است اما باید اصلاحات و ارتقایی در این زمینه صورت گیرد.

رییس‌ سازمان سینمایی کشور ادامه داد: اینکه اختلاف نظر، اختلاف دیدگاه، اختلاف عقیده و اختلاف سیاسی وجود داشته باشد، بحثی جداگانه است اما اینکه درب سازمان سینمایی گشوده شود‌ و هر کس در چارچوب‌های تعیین شده، کار کند‌ نیز موضوعی قابل تامل است تا اختلاف ها را به حداقل رساند.

خزاعی با اظهار تاسف از وجود برخی بد اخلاقی‌ها‌ در عرصه سینمای‌ کشور که هر روز نیز در حال گسترده شدن است، گفت: سازمان سینمایی متعلق به همه افکار و اندیشه‌هاست‌ و در این دوره مدیریتی نیز ، تبعیض برای فراهم شدن‌ امکان کار‌ ویژه برای عده‌ای خاص از فیلمسازان صورت نگرفته است. متاسفانه یک عده در این سینما عادت کرده‌اند تسهیلات ویژه بگیرید. آدم هایی که رسانه و شبکه‌ داشته و خوب بلد هستند تا حاشیه سازی کنند. اما من ترسی نسبت به آن ندارم . عدالت فرهنگی این نیست که پول را به کسانی هدیه کنیم که در اغلب دوره ها از مزیت‌های نسبی سینما و رانت های آن سو استفاده کرده‌اند.بنده ترجیح می دهم که همه استعدادهای سراسر کشور از این ظرفیت بهره مند شوند.

وی یادآور شد: هر کسی بر مبنای شرایط اعلام شده‌ بتواند در چارچوب‌ برنامه‌های حوزه‌های مختلف زیر مجموعه سازمان سینمایی، طرح و ایده ارائه دهد، تا جایی که مقدورات اجازه دهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در این راستا نیز‌ هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه به مشکلات حوزه فیلم‌‌اولی‌ها و شکل گیری آن بر مبنای سرمایه‌داری و پول‌آوری اشاره کرد و اظهار داشت: برای ورود به این حوزه باید امتیازی به این جریان نامشخص داده می‌شد تا امکان کارگردانی فراهم‌‌ شود، در این میان آنچه مهم نبود استعداد‌، تخصص و تجربه فیلمساز بود که در این دولت این جریان شکسته شد.

خزاعی با بیان اینکه در این مسیر، استعداد‌ و توانایی هنرمند بر مسئله سرمایه داری ارجحیت داده شده است، گفت: این رویه موجب اعتراضات متعددی شد اما تلاش می‌شود به حواشی توجه نکردن ومسیر تعیین شده با قدرت ادامه یابد.

وی افزود: هم اکنون درگاه بنیاد سینمایی فارابی به روی همه هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستان‌ ها گشوده شده است و در مدت ۲۰ روز از گشایش این درگاه افزون بر ۱۶۰ هنرمند فیلمساز اطلاعات خود را در این فضا به ثبت رسانده‌اند.

وی امکان حمایت از تمامی افراد ثبت‌ نام شده در سازمان را تا حدودی غیر ممکن دانست و یادآور شد: با این حال این افراد‌ به عنوان استعدادها و توانمندی‌های نیروی انسانی شناخته شده‌اند که می‌توان در آینده برای حمایت از آنها برنامه‌ریزی کرد.

خزاعی با انتقاد از اینکه‌ تعدادی از اقازاده‌ها‌ با وابستگی‌های سیاسی و جناحی توانسته اند کارگردان شوند، عنوان کرد: فهرست این افراد مشخص است در حالی که در بسیاری از شهرستان‌ها‌ با وجود استعدادها و تنها به خاطر نبود شرایط مالی، این افراد نتوانسته‌اند‌ به مرحله ظهور برسند و این‌ با مفهوم عدالت فرهنگی سازگار نیست.

خزاعی با تاکید بر تداوم برنامه‌های اصلاحی در حوزه سینما و ایجاد جریان متفاوت و نو در این عرصه افزود: این جریان و نهضت هم‌اکنون در حال شکل‌ گیری است.

رییس‌ سازمان سینمایی کشور ادامه داد: باید اجازه داد‌ تا نیروهای جوان وارد این عرصه شوند.

وی فراهم شدن شرایط برای ورود نیروهای جدید و جوان به عرصه سینمای کشور را ضروری‌ خواند و تصریح کرد: برای این منظور برای نخستین بار در انجمن‌ سینماگران‌ جوان سهمیه‌ فیلمسازی برای نیروهای شهرستانی در نظر گرفته شده و این نوع حمایت در بنیاد سینمایی فارابی نیز تعریف شده است.

رییس‌ سازمان سینمایی افزود: اگر تنوع جدی در مضامین فرهنگی فیلم‌های تولیدی نداشته باشیم بودن‌‌شک ناموافق خواهیم بود و تا کی قرار است فیلم جنوب شهری تهران و فقر و فلاکت را ببینیم و این گستره از تنوع، زیبای فرهنگی کشور و رنگارنگی آیین‌ها‌، فرهنگ ها و قومیت‌ها را در فیلم ها نبینیم و ‌‌ به مخاطبان ارائه ندهیم.

خزاعی، حضور و تمرکز صرف فیلمسازان جوان در بخش اسیب‌های اجتماعی استان ها را چندان مناسب ندانست و اظهار داشت: لازم است این گروه از فیلمسازان با وجود تسلط به شرایط فرهنگی منطقه خود، برای معرفی هرچه بهتر این فرهنگ و ایجاد دید بهتر در میان همگان تلاش کنند.

رییس سازمان سینمایی وظایف سینماگران را مختلف و متفاوت‌ بیان و تصریح کرد: مهمترین این مسئولیت‌ها‌ تعهد در مقابل جامعه‌ است که متاسفانه گاهی مورد غفلت واقع شده و قربانی جریان سرمایه داری می‌شود.

وی افزود: مخالفت ما با همین جریان‌های سرمایه‌داری است که با نادیده‌ گرفتن‌ تعهد‌های‌ اجتماعی‌ به فرهنگ کشور لطمه می‌زنند و به همین خاطر نیز سر و صداها‌ بالا گرفته است، برخی عادت کرده‌اند در مرکز مبالغ هنگفتی را در قبال همین اقدامات ضربه‌زننده‌ دریافت کنند در حالی که شهرستان‌ها‌ و استعداد‌های نهفته در آن ها از این حمایت‌های مالی بی بهره‌ مانده‌اند.

خزاعی تاکید کرد: افرادی که امکانات را خاص خود می‌دانند هر قدر هم سر و صدا کنند باید بدانند که برنامه‌های سازمان سینمایی در مسیر برقراری عدالت فرهنگی با قوت ادامه دارد.

وی گفت: برخی استان ها در زمینه های خاصی مثل حوزه انیمیشن، فیلم های مستند و ... شاخص هستند ولی استان چهارمحال و بختیاری با این همه ظرفیت و شاخصه های درخشان‌در همه سطوح و عرصه ها کم نظیر است. استان هایی داریم‌که‌مشکل اندیشه، ایده پردازی، ادبیات و نیروی کیفی انسانی دارند ولی این استان خوشبختانه، این‌ گونه مشکلات را ندارد و در زمینه نیروی انسانی در ردیف استان‌های سرمایه دار به لحاظ فیلمسازی است.

به گفته وی تفاوت سینمای ایران با بسیاری از کشورهای منطقه هم همین ویژگی برجسته کیفیت نیروی انسانی و استعدادهای فکری و هنری بی نظیری است که باید روایتگر تاریخ و‌هویت و زیبایی سرزمین‌مان باشند.
وی خاطر نشان ساخت: اگر شعار عدالت محوری می دهیم این فقط نباید در دفترچه سیاست ها گنجانده شود، نیاز به‌ پیمایش میدانی‌و رصد حضوری در تک تک استان ها و مناطق داریم.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه‌ وقتی به استان های مختلف سر می زنیم‌منوجه‌می شویم که برغم این حجم از استعدادها فاقد کمترین امکانات زیرساختی هستند تاکید کرد: چرا فیلمسازان گرفتار پدیده مهاجرت شوند؟ چرا در طول چهار دهه گذشته ظرفیت های استانی به تهران سرازیر شده اند؟ چرا تهیه کننده ای که همه گونه‌شایستگی و دانش و صلاحیت دارد ناچار می شود برای استمرار کارش به تهران برود؟

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحران ها و چالش های طبیعی و ساختگی در مسیر اجرای تحول‌ سینما و تحقق عدالت فرهنگی گفت:نگاهی به فضای سینما در چند ماهه اخیر نشان می دهد که ما هر ده روز وارد یک بحران جدی شده بودیم. طبیعی است که حواشی اجازه ندهند به وظایف اصلی پرداخته شود.

وی اضافه کرد: یک عده مدام دنبال دو دستگی و تفرقه در خانواده سینما هستند، این عده گویی احساس می کنند که در ارامش و فضای همدلی منافع شان به خطر می افتد. مدام بر طبل تنش و اختلاف می دمند.

رئیس سازمان سینمایی با تشکر از استقبال سینماگران و فعالان سینمایی در استان‌ها و شهرستان ها از سیاست های جدید سازمان سینمایی‌ادامه‌ داد: جریان و نهضت دیگری در سینمای ایران در حال رستن و شکل‌گیری است، نسل جدیدی باید وارد سینمای ایران شوند تا سینما از این بست ها و انسدادها بیرون بیایید.

خزاعی ضمن تاکید بر ضرور احترام پیشکسوتان و بزرگان سینما‌گفت: باید شرایط برای ظهور نسل جدید فیلمسازی فراهم شود.فیلمسازی ما به نوسازی، پوست اندازی و نوافزایی‌نیروی انسانی نیاز دارد.‌ به نسل جدیدی از فیلمسازان نیاز داریم که درک بهتر و درونی تری با دهه هفتادی ها، هشتادی ها و نودی ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه‌چراغ نقد در این سرزمین خاموش است. یاداور شد: سینمای ما امروز «صاحب نظریه » ندارد. ما در آستانه ورود به دوره جدیدی هستیم، عصر تکنولوژی های نوین، عصر متاورس و عصر صنایع های تک‌ و فناوری های نو و به هیچ وجه نباید از تحولات روز سینمای دنیا غافل شویم.

وی خطاب به سینماگران چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چرا نباید رنگین‌کمان فرهنگی این سرزمین زیبا را روایت و تصویر کنیم؟‌

خزاعی با بیان اینکه‌ فیلمساز در برابر جامعه اش مسئول است، تصریح کرد : باید مطالبه کنیم. بی مهری که این سالها نسبت به استان ها و شهرستان ها شده جای نقد دارد. چرا به این همه سرمایه های معنوی و فرهنگی و آيینی‌ در سراسر کشور توجه نکردیم؟

وی تصریح کرد: بدون تردید فیلمسازانی که دغدغه مردم و هویت فرهنگی و تاریخی این سرزمین را دارند در قلب ها ماندگارند.

در ادامه این نشست؛ ‌جمعی از سینماگران استان چهارمحال و بختیاری از سیاست عدالت فرهنگی و نگاه حمایتی رئیس سازمان سینمایی نسبت به استعدادهای شهرستانی قدردانی و تشکر کردند.

ناصر قاعدی در این زمینه گفت: این رویکرد و رویه سازمان تاکنون بی‌سابقه بوده است. اولین بار است حضور مدیران سینمایی را در این سطح در استان شاهدیم و قطعا برکات و منشا تحولات خوبی برای توسعه و تقویت سینمایی استان می شود.

رحیم نجفی نیز ضمن استقبال از حضور میدانی مدیران سینمایی در دولت سیزدهم افزود: فقط به مراکز سینمای جوان نپردازید. ظرفیت های سینمایی در استان گسترده و بالاست و شایسته است‌توامان‌به بخش های خصوصی هم بها بیشتری داده شود.

مرجان خسروی در ادامه گفت:ما استان محرومی هستیم ولی استعدادهای درخشان کم نداریم ظرفیت های سینمای جوان استان کمک کرده تا آثار موفقی در جشنواره های مختلف داشته باشیم.

این فیلمساز با انتقاد از محتوا‌و فضای آثار فعلی سینما تصریح کرد: چرا من باید بنشینیم فیلم سیاه جنوب شهر تهران را ببینیم و به اقوام و تنوع فرهنگی بقیه استان ها توجه نکنیم؟ بار اصلی انتقال فرهنگ در این استان و خیلی مناطق بر دوش زنان بختیاری است اما در ادبیات و سینمای ما از آن ها غفلت شده است.در حال حاضر عمده دغدغه من‌ساختن فیلم هایی با محوریت زنان بختیاری است.

وی اضافه کرد: ما مثل برخی از همکاران مجذوب تندیس های حلبی بی ارزش آن سوی اب ها نمی شویم.

جواد شفیعی نیز اظهار داشت: در حال حاضر استان ما فاقد کتابخانه تخصصی و دانشگاه هنری است آیا می دانستید چه‌کمبودهایی داریم؟ صنف های سینمایی در استان تعریفی ندارید!! ما فاقد هر گونه تجهیزات سینمایی هستیم.

حسن جهانبخش ادامه داد:سینمای جوان یکی از بهترین مراکز سینمایی کشور است. ما فرزندان انقلاب هستیم با آن متولد شدیم و خواهیم ماند. تصویر سیاه‌از سرزمین مان به‌جهان معرفی نمی کنیم. این نگاه را غلط می دانیم. ما نیاز به حمایت سازمان سینمایی داریم. انشالله بتوانیم یک هویت بسیار خوب بختیاری، ترکی و اقوام منطقه را به‌نمایش بگذاریم.

مختار عبداللهی نویسنده و کارگردان نیز گفت: من کمی درد دل آسیب شناسی دارم. ‌به سینمای کودک بی مهری شده و می شود.

فیلمسازی دیگری عنوان کرد: ما فرزند ناخلفی نیستیم که برای کف زدن در جشنواره‌های خارجی به هموطنان خود خیانت کنیم.

رها سرمدی یادآور شد :به علت کمبود امکانات از شهرم مهاجرت کردم. فیلم ساختم‌ و‌ ده‌ها جایزه‌گرفتم با این‌حال ترجیح می دهم جایزه را از کشور خودم بگیرم نه از فستیوال های خارجی. می خواهم فیلمی بسازم در سطح ملی و در جشنواره کشورم دیده شود. هدف من و شما مشترک است و آن این است فیلمی بسازم که مخاطب داخلی و جشنواره های داخل از آن استقبال کند.

فریدون نجفی افزود: تولید ممکن است شرایطش فراهم شود ولی شرایط اکران باید سازمان دهی اساسی بشود.

حامد ربیعی ادامه داد: ما همیشه از حسن اخلاق و نگاه خوب شما شنیدیم. رویکردهای شما باعث تحول در سینما خواهد شد ولی به ظرفیت های مغفول استان‌ها توجه بیشتری کنید. ما قدردان نگاه و حمایت های شما هستیم.

بهرام شمسی پور عکاس پیشکسوت اظهار داشت: به عکس در جشنواره های سینمای جوان بها بیشتری داده شود. پتانسیل های خوبی در زمینه عکاسی داریم‌و نیاز به توجه بیشتر داریم.

گندمکار عنوان کرد: دو اتفاق خیلی خوب در دوره اقای خزاعی در حال انجام است. سایت فیلم‌اولی ها اتفاق بزرگی است که بسیاری از مشکلات و‌ مطالبات از طریق آن‌حل می شود. ‌نکته دوم سفرهای استانی مدیران سینمایی است که به خیلی از دغدغه‌ها و مطالبات هنرمندان شهرستانی و استان ها توجه می شود.

یکی از فیلمسازان استان با بیان اینکه چراغ سبزی که از آن سو نشان می دهند ذهن فیلمسازان را منحرف می کند و اثارشان متمرکز به آثار جشنواره ای می شود گفت: در زمینه فضای سینمای اکران و تولید سرمایه و صنعت سینما به فیلمسازان کوتاه و اینده سازان توجه ویژه ای شود.

محمودی افزود: یک ظرفیت فوق العاده در صدا و سیما هست که همیشه مورد غفلت قرار گرفت.خرسندم که شما مدیران می توانید تصمیم عملیاتی بگیرید. باید فرصت فراهم‌کنیم تا استعدادهای استان دیده شوند و یکی از سینماگران در اعتراض به رییس سازمان سینمایی گفت: چرا مردم ایران باید محکوم به دیدن فیلم های جنوب شهر تهران باشند؟

گفتنی است در این سفر حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، محمدرضا سوقندی مدیرکل استان ها و حقوقی سازمان سینمایی، مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و هاشم میرزاخانی‌ مدیرعامل موسسه سینما‌شهر، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها