یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

رویکرد جهانی برای عبور از سلطه‌گری آمریکا

امروز بنیان‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا در حال فروریختن است و در مشارکت‌های سیاسی و بین‌المللی کشورهای قدرتمند، دیگر جایی نخواهد داشت و نشانه آن سفر بدون دستاورد بایدن به منطقه خاورمیانه بود.
کد خبر: ۵۳۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 26July 2022

پایان یکجانبه‌گرایی آمریکا نزدیک استگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ این روزها جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته بر تقویت و توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، مناسبات اقتصادی و سیاسی تمرکز کرده است. 

شرکای راهبردی ایران از چین گرفته تا روسیه، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، سوریه، ونزوئلا، قطر، در چند ماه اخیر میهمان سعدآباد بودند و حاصل این رفت و آمدهای دیپلماتیک تفاهمنامه‌ها و قراردادهای تجاری و اقتصادی بود که دو طرف به امضا رساندند. 

آنچه که در این روابط خارجی بیشتر خود را نشان داد همگرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به هدف مشترک مقابله با تحریم، افزایش توان تاب‌آوری جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب و یکجانبه‌گرایی آمریکا بود.

اما مهم‌ترین دیدارهای دیپلماتیک ایران اسلامی مربوط به هفتمین دور نشست موسوم به آستانه بود که رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در ادامه روند تنش‌زدایی در منطقه و رایزنی درباره بحران سوریه، بعد از دو سال وقفه در تهران حضور یافتند.

این نشست مهم در حالی برگزار شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر چهار روزه به عربستان سعودی  به زعم کارشناسان و تحلیلگران داخلی و خارجی هیچ دستاوردی نداشت جز نمایش ناتوانی آمریکا در مقابله با ایران و جبهه مقاومت.

بایدن در سفر اخیر خود به منطقه ضمن آنکه بر نقش داشتن آمریکا در منطقه تاکید داشت روی دیگر سخنش تهدید ایران و شرکای راهبردی‌اش بود به ویژه آنجا که در نشست جده گفت «اجازه ایجاد خلأ قدرت در خاورمیانه را نخواهیم داد تا ایران، روسیه و چین آن را پر کنند.» 

رونمایی از سلاح لیزری برای مقابله با تهدید پهپادهای ایرانی، امضای توافقنامه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی و تأکید او بر اینکه «آمریکا تعهد دارد که در برابر تهدیدات ایران، به عربستان کمک کند» تنها بخشی از ادبیات گستاخانه و بی شرمانه بایدن در منطقه بود. 

این گستاخی بایدن که چیزی جز توسل به زور و فشار حداکثری علیه ایران نبود در شرایطی است که امروز  تغییر ریل دیپلماسی کشورمان باعث کند شدن تیغ تحریم‌ها علیه ایران شده و توسعه و تقویت روابط با همسایگان در ادامه مواضع تهدیدآمیز آمریکایی‌ها ایران را به کانون رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه تبدیل کرده است.

آمریکا بداند ایران و شریکش روسیه توانایی بالایی برای کاهش اثرات تحریم‌های تحمیلی علیه خود دارند و جمهوری اسلامی ایران بیش از یک دهه است که تحت تحریم بوده و علی‌رغم محدودیت‌ها با آن سازگار شده و برای توسعه و بهبود رفاه مردم خود همواره تلاش می‌کند. 

امروز بنیان‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا در حال فروریختن است و در مشارکت‌های سیاسی و بین‌المللی کشورهای قدرتمند، دیگر جایی برای آمریکا نخواهد بود و نشانه آن سفر بدون دستاورد بایدن به منطقه خاورمیانه بود و امید آمریکا و رژیم صهیونیستی را در شعار ایران هراسی ناامید کرد و همچنین طرح احمقانه ناتوی عربی به حاشیه رفت و جهان برای عبور از هژمونی آمریکا آماده شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار