دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گسترش قدرت و نفوذ ایران بر معادلات سیاسی منطقه

تهران به «پایتخت دیپلماسی» در منطقه تبدیل شده است و این موضوع کمک می‌کند تا بخشی از تهدید‌ها و فشار‌های آمریکا و رژیم‌های سرسپرده آن در خاورمیانه خنثی شده و در برابر آن، قدرت، نفوذ و تاثیرگذاری تعیین کننده ایران بر معادلات سیاسی و امنیتی منطقه توسعه یابد.
کد خبر: ۵۳۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 31July 2022

گسترش قدرت و نفوذ ایران بر معادلات سیاسی منطقهبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، ایران، روسیه و ترکیه شاخصه مشترکی دارند و آن هم مواجه شدن با تحریم‌های غربی به خصوص تحریم‌های آمریکایی است که البته این تحریم‌ها در قبال ترکیه کمتر است.

نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه تهران زمینه‌ای برای هم‌اندیشی درباره چگونگی کاستن از آثار سوء تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و متحدانش به خصوص علیه ایران و روسیه بود.

تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار پوتین برای حذف دلار در روابط اقتصادی ایران و ترکیه و همچنین تأکید رهبران هر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برای تقویت روابط اقتصادی در همین راستا قابل ارزیابی است.

این نوع نشست‌ها بیان‌گر این است که به خصوص ایران و روسیه که البته کشور‌هایی مانند چین نیز با آن‌ها همراه هستند برای خنثی‌سازی تحریم‌های غربی اراده جدی دارند. امضای هشت توافق همکاری میان ایران و ترکیه نیز در همین راستا قرار دارد.

یکی دیگر از دلایل اهمیت نشست‌های سه‌جانبه در تهران این بود که ولادیمیر پوتین سعی کرد از سویی نشان دهد بر تحکیم روابط با کشور‌های دوست نظیر ایران تأکید می‌کند و از سوی دیگر فشار‌های غرب برای منزوی کردن روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین نتیجه‌بخش نبوده است. بنابراین، گرچه پوتین برای حضور در نشست سران محور آستانه به تهران سفر کرد، اما پیام منزوی نشدن روسیه و شخص پوتین به غرب اهمیت به مراتب بیشتری برای وی از موضوع سوریه داشته است.

در همین راستا پوتین در دیدار با رهبر معظم انقلاب بار دیگر تأکید کرد جنگ اوکراین سیاست تهاجمی نبود بلکه دفاع روسیه از خود در مقابل تحریک اوکراین از سوی کشور‌های غربی برای عضویت در ناتو و محاصره روسیه توسط این سازمان نظامی بود. از آغاز جنگ اوکراین این برای دومین بار بود که پوتین از روسیه خارج شد. کمتر از یک ماه پیش، او برای شرکت در اجلاس کشور‌های حاشیه دریای خزر به عشق‌آباد سفر کرد و از آنجا نیز راهی تاجیکستان شد.  

انتخاب تهران به‌عنوان مقصد دومین سفر خود از زمان آغاز جنگ اوکراین به معنای ارسال این سیگنال برای غرب است که پوتین و روسیه نه‌ تنها منزوی نشده، بلکه تلاش دارد با تحکیم موقعیت خود در جبهه شرق، با رقابت با آمریکا و کشور‌های اروپایی در منطقه غرب آسیا ادامه دهد.

با پایان سفر بایدن به خاورمیانه، سفر پوتین آغاز شد؛ رخدادی نمادین حاکی از یک تحول آرام و راهبردی که طی آن، امریکا به تدریج، سلطه، نفوذ و اقتدار خود را در خاورمیانه از دست می‌دهد و بازیگران تازه تحت رهبری روسیه وارد صحنه می‌شوند. دیپلمات‌های ایرانی با اشاره به حضور رهبران روسیه و ترکیه در تهران می‌گویند که تهران به «پایتخت دیپلماسی» در منطقه تبدیل شده است و این بی تردید به تهران کمک می‌کند تا بخشی از تهدید‌ها و فشار‌های امریکا و رژیم‌های سرسپرده آن در خاورمیانه را خنثی کند و در برابر آن، قدرت، نفوذ و تاثیرگذاری تعیین کننده خود بر معادلات سیاسی و امنیتی منطقه را به رخ همسایگان عرب خویش بکشد.

پوتین نیز در جنگ اوکراین، عملا با کل جبهه غرب می‌جنگد و تاکنون توانسته تحریم‌های همه جانبه اروپا و امریکا را نه تنها بی اثر سازد؛ بلکه نتایج و پیامد‌های آن را معکوس کند و با بالا بردن قیمت جهانی انرژی، مواد غذایی، شکستن رکورد‌های چند ده ساله تورم در اروپا و امریکا و تشدید فشار بر اروپا درباره قطع یا کاهش نفت و گاز صادراتی خود، با سفر به تهران این پیام را به بایدن منتقل می‌کند که پاسخ ائتلاف را با ائتلاف می‌دهد و آماده است که برای حفظ نفوذ و قدرت خود در منطقه حساس و راهبردی خاورمیانه، با امریکا مقابله کند.

بنابراین سفر پوتین به تهران، کاملا حساب شده است و تنها به نشست سه جانبه و غالبا بی نتیجه سران سه کشور درگیر در جنگ سوریه، محدود نمی‌شود. این سفر به طرز معناداری، حامل این پیام مهم است که با پایان سفر بایدن به خاور میانه، سفر پوتین آغاز می‌شود؛ رخدادی نمادین حاکی از یک تحول آرام و راهبردی که طی آن، امریکا به تدریج، سلطه، نفوذ و اقتدار خود را در خاور میانه از دست می‌دهد و بازیگران تازه تحت رهبری روسیه وارد صحنه می‌شوند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها