سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

حضور بازیگران خارجی در منطقه امنیت ایجاد نمی‌کند/ استقبال جمهوری اسلامی از گفت‌و‌گوهای دوجانبه

عمویی گفت: یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و عربستان حضور بازیگران خارجی در منطقه غرب آسیا است، زیرا این حضور نه تنها باعث امنیت نمی‌شود بلکه بر ناامنی در منطقه دامن می‌زند.
کد خبر: ۵۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 01August 2022

حضور بازیگران خارجی در منطقه امنیت ایجاد نمی‌کند/ استقبال جمهوری اسلامی از گفت‌و‌گوهای دوجانبه«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون  امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس با اشاره به روند بهبود روابط بین ایران و عربستان اظهار داشت: منطقه غرب آسیا منطقه حساسی است و ایران و عربستان هر دو از مهم‌ترین کشور‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

عمویی با تاکید بر اینکه ایران و عربستان اشتراکات زیادی اعم از دین مشترک و همسایگی دارند، تصریح کرد: تعاملات بسیار زیادی بین مردم ایران و عربستان از سابق وجود داشته است، اما در عین حال ممکن است که مقامات کشور ما و عربستان اختلاف نظر‌هایی هم داشته باشند.

حضور بازیگران خارجی در منطقه مهم‌ترین موضوع مورد مناقشه با عربستان

سخنگوی کمیسیون  امنیت ملی مجلس در ادامه بیان داشت: یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و عربستان حضور بازیگران خارجی در منطقه غرب آسیا است، زیرا این حضور نه‌تنها باعث امنیت نمی‌شود، بلکه بر نا امنی در منطقه دامن می‌زند، به همین دلیل است که این بازیگران سیاست صادرات تجهیزات نظامی به منطقه را دنبال می‌کنند.

عمویی گفت: ایجاد نا امنی و به دنبال آن صادرات تجهیزات نظامی به منطقه غرب آسیا با نگرش جمهوری اسلامی ایران که سعی دارد از مسیر گفت‌وگو بین کشور‌های منطقه صلح و سازش ایجاد کند در تعارض است.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای صلح منطقه گفت‌وگو و مذاکرات بین کشور‌های منطقه است، خاطرنشان کرد: خروج نیرو‌های فرا منطقه‌ای حتماً به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند. سلاح و تجهیزات نظامی نمی‌تواند برای منطقه آرامش و ثبات ایجاد کند.

عمویی در خصوص تضعیف رابطه عربستان و آمریکا بیان داشت: سفر بایدن به منطقه از دید بنده موضوعات و پیشران‌های داخلی داشت، بایدن برای کنترل تورم در آمریکا نیازمند افزایش فعالیت و تولید انرژی در منطقه غرب آسیا است، اما سفر اخیر او به منطقه اثر بخشی لازم را نداشت و شاید تنها کشوری که از این سفر بهره‌مند شد رژیم صهیونیستی بود که به دنبال ارز اندام کردن برای کشورهای منطقه است.

رابطه ایران و عربستان می‌تواند جایگزین رابطه عربستان با قدرت‌های خارجی باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: همکاری که بین ایران و عربستاتن می‌تواند شکل بگیرد پتانسیل آن را دارد که جایگزین رابطه عربستان با قدرت‌های خارج از منطقه باشد.

وی با بیان اینکه ایران گفت‌وگو‌های دو جانبه خود را با همه کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسو با عربستان سعودی انجام می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که هر کشور به لحاظ منافع ملی می‌تواند بازیگر موثری در صلح و ثبات منطقه باشد.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار