سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران در جریان مذاکرات احساسی و شتاب‌زده عمل نمی‌کند

کنعانی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد؛ اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد.
کد خبر: ۵۳۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳ - 25July 2022

ایران در جریان مذاکرات احساسی و شتاب زده عمل نمی‌کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست خبری، اظهار داشت: سیاست اصولی دولت سیزدهم این است که اقتصاد و معیشت مردم به روند مذاکرات رفع تحریم گره نخورد، اظهار داشت: رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران به مذاکره به یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد؛ در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرد.

گفت‌وگو‌ها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگو‌ها و تبادل پیام‌ها توسط «بورل» ادامه دارد، افزود: پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشور‌های دیگر از جمله وزرای خارجه کشور‌ها با نگاه دوستانه ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند.

کنعانی بیان کرد: در منطقه ما وزرای خارجه کشور‌های دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشور‌های دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را مبتنی بر حُسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها مطرح کردند؛ واقعیت این است که در رسیدن به یک توافق جدی هستیم. توافق خوب پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران!

دور یا نزدیک بودن توافق مربوط به تصمیم آمریکا است

وی تاکید کرد: ایران انعطاف‌های زیادی نیز داشته و پیشنهادات سازنده نیز ارائه کرده است و ما فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفت‌وگو‌های رفع تحریم، به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل کند و به ابتکارات مثبت جمهوری اسلامی ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است.

کنعانی گفت: ایران حتماً به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، اما قطعاً احساسی عمل نخواهد کرد و منافع مردم و کشور را در نظر می‌گیرد.

«اسدالله اسدی» بیگناه است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رأی دادگاه بلژیک علیه «اسدالله اسدی» دیپلمات اسیر ایران در این کشور، گفت: گفت‌وگو‌ها و تماس‌های ما با دولت بلژیک برقرار است. موضع ما همان موضع گذشته و تغییر نکرده است. ما معتقد به بیگناهی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقد به ضرورت آزادی بدون قید و شرط او هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تماس‌ها ادامه دارد و ما تاکید می‌کنیم که موضع جمهوری اسلامی ایران آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع برای ما اهمیت دارد.

کنعانی تاکید کرد: همچنین بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید داریم و امیدوار هستیم در پرتو گفت‌وگو‌ها و رویکرد منطقی که دولت بلژیک اتخاذ خواهد کرد، شاهد آزادی این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نتایج مذاکرات با سعودی‌ها دلگرم کننده بود

وی در تشریح جزئیات مذاکرات ایران و عربستان، گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان که با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد، خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از اجلاس جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و وی را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد.

کنعانی تصریح کرد: در این گفت‌وگو «فؤاد حسین» به این نکته اشاره کرد که «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان در حاشیه گفت‌وگو‌ها در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود.

وی افزود: این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم باشد که نشست بعدی در سطح رسمی و سیاسی در بغداد برگزار شود و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم؛ از اقدامات دولت عراق در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

ضرورت راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص ادامه جنگ اوکراین، گفت: ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی درباره هر کشوری در منطقه مخالف است. لازم است اختلافات از طریق سیاسی حل و فصل شود.

کنعانی افزود: معتقد به ضرورت ورود به راهکار سیاسی بین روسیه و اوکراین هستیم و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران اتفاق نیفتاده است.

فرانسه مایل است نقش مثبت و کمک کنده‌ای در مذاکرات ایفا کند

وی در تشریح جزئیات گفت‌وگوی تلفنی حجت‌الاسلام رئیسی و «امانوئل مکرون» گفت: این تماس تلفنی تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود. اخیراً گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه دو کشور داشتیم و طرف فرانسوی این نکته را به آقای امیرعبداللهیان منتقل کرده بود که مکرون دیدگاه‌هایی در خصوص روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف اصلی در مذاکرات، کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همراه با انتقال این پیام، وزیر خارجه فرانسه نظرات و دیدگاه‌های تکمیلی خود را در این ارتباط ارائه کرد.

کنعانی تصریح کرد: گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور که دو ساعت نیز طول کشید، مکمل آن گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر امور خارجه در ارتباط با پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها بود.

وی افزود: کشور‌های مختلف در منطقه و خارج از منطقه با ارائه ابتکاراتی کمک کننده در جهت نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین این مذاکرات برای حصول نتیجه مطلوب و عملی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برداشت ما این است که در کنار گفت‌وگو‌هایی که از طریق مذاکره کننده اروپایی و مذاکره‌کننده ارشد ما و در کنار تماس‌ها و تبادل پیام‌ها بین وزیر خارجه ایران و جوزف بورل، این‌گونه اقدامات و ابتکارات توأم با حسن نیت، می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند.

کنعانی با بیان اینکه دولت فرانسه در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که از سایر حوزه‌ها و از سوی کشور‌های مختلف به طرق مختلف انجام می‌شود، نقش کمک‌کننده و مثبتی را ایفا کند، افزود: طبیعتاً از هر طرفی که مایل باشد نقشی سازنده ایفا کند استقبال می‌کنیم و این گفت‌وگو‌ها در همین چارچوب صورت گرفت و امیدواریم کمک کننده باشد.

اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم

وی در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و وی را دعوت می‌کنیم به اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی اظهارات گروسی، اظهارات رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: وی باید اصل بی طرفی را رعایت و به حُسن نیت ایران پاسخ دهد. او را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم و بازگشت همه طرف‌ها به توافق را دعوت می‌کنیم.

کنعانی افزود: ایران عضو پادمان است. وی به ظرفیت‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی توجه کند و اینکه زرادخانه‌های این رژیم تحت نظارت آژانس و پادمان نیست و خطر برای منطقه و زیست منطقه است.

نسبت به تحولات، ثبات و امنیت افغانستان حساس هستیم

وی درباره آخرین تحولات افغانستان، گفت: حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و هر تحولی رخ دهد برای ایران حائز اهمیت است و نسبت به تحولات، ثبات و امنیت در این کشور حساس هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: علاوه بر سالیان طولانی اشغال خاک این کشور، شاهد خروج غیرمسئولانه دولت آمریکا بودیم. تلاش ایران این است در چارچوب تعامل سازنده با هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همکاری با همسایگان به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند.

کنعانی در خصوص ادعای آمریکا مبنی بر همکاری نظامی ایران و روسیه، گفت: دولت آمریکا با طرح موضوعات انحرافی و ایجاد نوعی دوگانه سازی‌های جعلی به دنبال استفاده سیاسی از فضای ایجاد شده است.این فضاسازی‌ها کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند و از شگرد‌های دائمی دولت آمریکا در دامن زدن به بی ثباتی و ایجاد تنش و بحران در منطقه و تلاش برای ایجاد بلوک‌بندی‌ها در منطقه است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها