مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران تأکید کرد؛

لزوم اختصاص اعتبار ملی برای جمع آوری اسناد دفاع مقدس

سردار «ملکی» بر لزوم اختصاص اعتبار ملی برای جمع آوری اسناد دفاع مقدس تأکید کرد.
کد خبر: ۵۳۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴ - 26July 2022

لزوم اختصاص اعتبار ملی برای جمع آوری اسناد دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، سردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی اسناد در مجتمع شهید بهشتی بهزیستی استان مازندران اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها در حوزه مدارک دفاع مقدس، موضوع اسنادی، تاریخ شفاهی و خاطرات رزمندگان است و به دنبال گمشده هستیم و هنوز نتوانستیم خوب پیدا کنیم چرا که با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: باید برای در تهران و در استان‌ها یک ردیف قابل توجهی برای جمع آوری تاریخ شفاهی و خاطرات و اسناد اختصاص یابد.

سردار ملکی با اشاره به اینکه روح و محتوای موزه از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیان داشت: این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفت و این در حالی است که برای ساخت موزه اعتبار محدودی در نظر گرفته می‌شود، اما در موضوع محتوایی‌ که بازدید کننده با روح آن سر و کار دارد توجه نمی‌شود.

این مسئول شمار رزمندگان مازندران را بیش از ۱۶۰ هزار رزمنده اعلام کرد و با بیان اینکه باید به تعداد این افراد کتاب تولید شود، تصریح کرد: همچنین برای ۱۰ هزار و چهارصد شهید استان باید کتاب تولید شود.

وی با عنوان اینکه مازندران در زمان جنگ ۱۰ تا یگان را معین بود و لشکر ۲۵ کربلا، لشکر ۳۰، سپاه مریوان از جمله آنهاست، گفت: خاطرات همه این‌ها باید جمع آوری بشود. همچنین خاطرات رزمندگان جنگ جنگل در شمال باید جمع آوری و به کتاب تبدیل شود.

سردار ملکی با بیان اینکه اسناد موجود در دست فرماندهان و رزمندگان باید به موزه انتقال پیدا کند، به اهمیت آثار مربوط به موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: باید اسناد جمع آوری و برای جانمایی در موزه در اختیار ما قرار بگیرد.

این همایش به مدت ۲ روز با حضور ۱۰۰ تن از اساتید و مدیران اسنادی کشور و با مدیریت سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و میزبانی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در مجتمع شهید بهشتی بهزیستی مازندران برگزار می‌شود.

همچنین از دو عنوان کتاب اسنادی «اسناد مشرح مذاکرات مقامات ایران و عراق پیرامون اسراء و مفقودین» و «از خون دل نوشتم» نامه‌های حجت الاسلام «محمدحسن جمشیدی» به فرزند شهیدش «مهدی جمشیدی» رونمایی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها