سکوت تسلیحاتی؛ معاملات سری اتحادیه اروپا با مصر

کشور‌های غربی با آگاهی از نقض گسترده حقوق بشر توسط مصر همچنان از اصلی‌ترین صادرکنندگان اسلحه به این کشور هستند.
کد خبر: ۵۳۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸ - 27July 2022

سکوت تسلیحاتی؛ معاملات سری اتحادیه اروپا با مصر

به گزارش گروه سایر ر سانه‌های دفاع‌پرس، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ فروش تسلیحات خود را به مصر افزایش داده‌اند.  

به گزارش «میدل ایست آی»، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از زمان حضور «عبدالفتاح السیسی» در قدرت در سال ۲۰۱۳، فروش تسلیحات خود را به این کشور به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.

میزان خرید‌های تسلیحاتی مصر از کشور‌های اتحادیه اروپا از ۶.۲۱۳ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ به رقم ۱۱.۵۷۱ میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ رسید.

فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و هلند به عنوان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، اصلی‌ترین صادرکنندگان تسلیحات به مصر در این بازه زمانی هستند.

فرانسه در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ حدود ۷.۵ میلیارد دلار تسلیحات به مصر صادر کرد.

جالب آن که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در توجیه معاملات گسترده تسلیحاتی با کشور ناقض عمده حقوق بشر، از مصر به عنوان کشوری در حال مبارزه با تروریسم جهت برقراری ثبات منطقه‌ای یاد کرد.

در عین حال صادرات تسلیحات از آلمان به مصر از سال ۲۰۱۳ رشدی ۲۰۵ درصدی را شاهد بود.

«آنگلا مرکل»، صدر اعظم پیشین آلمان، چند روز پیش از ترک دفتر خود قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۵ میلیارد دلار با مصر را امضا کرد.

انگلیس نیز که مصر را از جمله بازار‌های کلیدی تسلیحاتی خود می‌داند، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ دستکم ۱۱ میلیارد دلار تسلیحات به مصر صادر کرده یا مجوز ارسال را صادر کرده اند.

پس از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، آمریکا اصلی‌ترین فروشنده تسلیحات به مصر است و در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ حدود ۲.۵ میلیارد دلار تسلیحات به این کشور صادر کرد.

کانادا نیز دیگر کشوری است که از این تجارت پر سود بهره برده است.

این رشد و حجم قابل ملاحظه فروش تسلیحات به مصر در حالی صورت می‌گیرد که این کشور پرونده سیاهی در زمینه حقوق بشری دارد.

در حال حاضر ۶۰ هزار زندانی عقیدتی در زندان‌های مصر دوران حبس خود را می‌گذرانند که بسیاری از آن‌ها از حق دادرسی عادلانه محروم بودند.

بررسی‌ها نشان می‌ده د که سه کشور بزرگ اروپایی علاقه‌ای به بررسی موضوع نقض حقوق بشر در مصر ندارند.

در غیاب چنین تمایل و آمادگی از سوی کشور‌های اروپایی، مصر همزمان با امضای قرارداد‌های کلان تسلیحاتی، به روند نقض حقوق بشر در جنبه‌های مختلف ادامه می‌دهد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار