مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان مطرح کرد:

تاریخ شفاهی پل ارتباطی میان گذشته و آینده است

سرهنگ «حبیبی» تاریخ شفاهی را پل ارتباطی میان گذشته و آینده دانست و گفت: هنر بهترین ابزار برای انتقال هویت ملی و تاریخ انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت است و باید از این میراث فرهنگی ناملموس برای تربیت نسل جوان استفاده کنیم.
کد خبر: ۵۳۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶ - 27July 2022

تاریخ شفاهی پل ارتباطی میان گذشته و آینده است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در کارگاه دو روزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و ۴۰ شهید گیلانی این عملیات، اظهار داشت: بازخوانی تاریخ دفاع مقدس می‌تواند ضمن ایجاد هوشمندی و بصیرت در جامعه، کشور را از گزند توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان مصون بدارد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با اشاره به ضرورت مرور جنایت‌های منافقین و درس‌ها و عبرت‌های تاریخی عملکرد این فرقه منفور و پلید برای آگاهی و شناخت مستمر اقشار و آحاد مردم به ویژه نسل جوان جامعه، تصریح کرد: امروز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش و سپاه تحت هدایت و رهبری فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با هوشیاری تمام در صیانت از انقلاب و نظام و کشور و ملت لحظه‌ای تردید به خود راه نداده و در صورت خیال باطل متجاوزین برای دست‌اندازی به ایران اسلامی، آن چنان درس عبرتی به آنان خواهند داد که تا همیشه تاریخ به یادگار بماند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در یک فضای دو قطبی به منصه ظهور و بروز رسید، افزود: در دورانی که قطب شرق با محوریت اتحاد جماهیر شوروی و قطب غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا بر ملت‌ها سلطه داشتند، امام خمینی (ره) بعد از ۱۴۰۰ سال برای نخستین بار دین را وارد سیاست کرد و یک حکومت دینی را بنا نهاد که تا آن زمان بی سابقه بود.

حبیبی، با اشاره به بازتاب‌های فراوان انقلاب اسلامی ایران در عرصه بین المللی، خاطرنشان کرد: انقلاب امام خمینی با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» فضای جدید را در عرصه جهانی فراهم کرد، زیرا تا قبل از پیروزی انقلاب، غرب قدرت مانور سیاسی بسیار وسیعی داشت و همه ملت‌های مسلمان در سیطره آمریکا بودند.

وی حضور ۷۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران را نشان دهنده عمق سلطه غرب دانست و تاکید کرد: آمریکا که بعد از پیروزی انقلاب قطع منافع خود را در منطقه دید، دست به کار شد و انواع و اقسام دشمنی‌ها را با ملت ایران آغاز کرد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب ایران مانند عربستان حافظ منافع آمریکا در منطقه بود، متذکر شد: برخی اختلاف و درگیری میان ایران و عراق را ناشی از مسائل مرزی می‌دانستند، اما کیسینجر صراحتا اعلام کرد که تا قبل از پیروزی انقلاب، دشمن درجه یک غرب اتحاد جماهیر شوروی بود، در حالی که با پیروزی انقلاب اسلامی، رادیکالیسم شیعی، بنیادگرایی اسلامی، انقلاب اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی به دشمنان غرب تبدیل شدند و درجه دشمنی شوروی از یک به چهار سقوط کرد.

وی دشمنی نظام سلطه را با ماهیت انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: دشمن هجمه‌های زیادی از جمله ترور شخصیت‌های اثرگذار و جنگ تحمیلی هشت ساله را برای از پا درآوردن انقلاب اعمال کرده، اما در همه این هجمه‌ها ناکام مانده است.

حبیبی، با بیان اینکه دفاع مقدس در نوع خودش جنگ جهانی محسوب می‌شود، افزود: جنگ هشت ساله با چراغ سبز شرق و غرب به راه افتاد، زیرا انقلاب ما از یک طرف نفوذ غرب را در منطقه تحت تاثیر قرار داده بود و از طرف دیگر در تضاد ایدئولوژیکی با شرق قرار داشت و لذا شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دنبال پیش بینی حکیمانه امام خمینی (ره) بودیم.

وی با اشاره به نقش مردم در پیروزی‌های دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: در همه جنگ‌های دو سده اخیر بخش‌های مهمی از خاک کشور را از دست دادیم، اما در دوران دفاع مقدس که طولانی‌ترین جنگ معاصر بود، حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمن نیفتاد، زیرا وحدت و همدلی بین مردم و رزمندگان برقرار بود و امروز باید از آن دوران الگوگیری کنیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان تاریخ شفاهی را پل ارتباطی میان گذشته و آینده دانست و تاکید کرد: تاریخ و فرهنگ همواره برای آیندگان اهمیت دارد و لذا هنر بهترین ابزار برای انتقال هویت ملی و تاریخ انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت است و باید از این میراث فرهنگی ناملموس برای تربیت نسل جوان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها