حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

تقویت نظام اسلامی از برجسته‌ترین معروف‌هاست/ عاشورا یک جریان مستمر تاریخی است

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر لزوم توسعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: تقویت نظام اسلامی، از برجسته‌ترین معروف‌ها و همچنین تضعیف نظام اسلامی از بدترین منکر‌هاست.
کد خبر: ۵۳۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ - 29July 2022

زنان ایرانی با حجاب اسلامی در همه عرصه‌ها خوش درخشیده‌اندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید احمد خاتمی» خطیب جمعه تهران در نماز عبادی سیاسی این هفته که در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه والای تقوای الهی اظهار داشت: سرنوشت سعادتمندانه ما با انس با خداوند رقم خواهد خورد. برای سعادت باید از دل از همه به غیر از ذات خداوند برید. به نظر می‌رسد کمال این موضوع در آن است که همان گونه که به مردم دلبسته نیستیم، به سلامتی، ثروت و هر آنچه از دست خواهد رفت دلبسته نباشیم؛ چراکه آنچه نزد ما است از بین می‌رود و آنچه نزد خداست باقی می‌ماند.

وی سپس با اشاره به وقوع سیل در مناطق مختلف کشور عنوان کرد: این روز‌ها کشور ما شاهد حادثه سیل در استان فارس و امامزاده داوود بوده است و تعدادی از هموطنان به رحمت خدا رفتند و تعدادی نیز مصدوم شده‌اند. برای جانباختگان طلب عفو و مغفرت و برای بازماندگان آن‌ها طلب صبر و اجر داریم؛ همچنین برای مصدومان از خداوند تقاضای شفای عاجل داریم.

حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار امامان جمعه کل کشور، تصریح کرد: فرمایشات ایشان می‌تواند منشور امامان جمعه باشد که چه رفتاری با مردم داشته باشند، چگونه خطبه بخوانند و بسیاری از مطالب فراوان دیگر که حائز اهمیت بودند. فرصت پرداختن به همه جزئیات این فرمایشات وجود ندارد؛ اما به یک سرفصل که درباره حجاب و عفاف بود، خواهم پرداخت.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: با الهام از فرمایشات رهبری باید به سه نکته درباره حجاب و عفاف اشاره کنم؛ نکته اول درباره ترویج بی‌حجابی و شبهه‌افکنی درباره آن است که در چند هفته اخیر غربی‌ها به شدت به آن دامن زده‌اند. این اقدام آن‌ها عقده‌گشایی از تلاش مذبوحانه آن‌هاست. غرب فکر می‌کند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، پیشرفت نمی‌کند، اما با کمال ناکامی برعکس این موضوع را در ایران و بعد از انقلاب اسلامی دیدند که زنان ایرانی با حجاب اسلامی در همه عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و… خوش درخشیده‌اند.

وی متذکر شد: دشمن از این موضوع عصبانی شده است و تجلی عصبانیت خود را با شبهه‌افکنی علیه حجاب نشان داده‌اند. در واقع قرارگاه فرهنگی علیه حجاب و قرارگاه ترویج بی‌حجابی آنجاست. دشمن در این باره فرماندهی می‌کند و به منکر بی‌حجابی می‌پردازند.

حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به نحوه و دستورالعمل نهی از منکر در جامعه، بیان کرد: نکته دوم درباره نهی از منکر در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. بر اساس کلام قرآن، «گفتار» که این روز‌ها شامل فضای مجازی نیز می‌شود باید هفت ویژگی داشته باشد؛ اول، آنکه نحوه بیان نرم باشد. دوم آنکه بیان پاکیزه و طیب باشد. سوم آن است که نحوه بیان به زیبایی باشد و همانگونه که انتظار دارید دیگران با شما سخن بگویند با افراد سخن بگویید. چهارم آنکه نهی از منکر باید محکم و با منطق قوی بیان شود. پنجم آنکه باید صریح و شفاف در این باره حرف زد و نباید قول ما ابهام داشته باشد. ششم آن است که بیان باید خرد ورزانه باشد و نکته هفتم آن است که نحوه بیان باید بزرگوارانه باشد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این موضوعات فرمودند در این موارد به دور از احساسات بی‌مورد و با دلایل روشن باید اهداف غرب را تبیین و روشن کرد.

وی افزود: در نوبت قبل بیان کردم که حجاب مبنای قرآنی و فقهی دارد و علما آن را از ضروریات دین می‌دانند و به این شبهه اشاره کردم که برخی می‌گویند شما چرا مشکلات اقتصادی را رها کرده‌اید و به چند موی زنان می‌پردازید؟ پاسخ این شبهه را نیز دادم که فریاد ما درباره مشکلات اقتصادی اگر بیش از موضوع حجاب نبوده باشد، کمتر نبوده است.

حجت‌الاسلام خاتمی درباره حواشی ایجاد شده بعد از خطبه‌های نماز جمعه اخیر، تاکید کرد: بخشی از حرف من را تحریف کردند. گفته بودم بسیاری از کسانی که «بی‌حجاب هستند»، اما «شل‌حجابی و کم‌حجابی» را به حرف من اضافه کردند. کم حجابی هم گناه است، اما من درباره «بی‌حجابی» حرف زدم.

امام جمعه موقت تهران افزود: من گفتم بسیاری از بی‌حجاب‌ها برخاسته از همین خانواده‌هایی هستند که تدین ندارند؛ این حرفی بود که من زدم. اصلاً در کلام من اسمی از «دزدها» نبود. بعد از خطبه دیدم که منتشر شده فلانی گفته است که اکثر بی‌حجاب‌ها از خانواده دزد‌ها هستند. من به آن خبرنگاری که این کار را کرده است، می‌گویم امانت‌داری شما کجا رفته است؟ یک ماه تا توانستند فحاشی و هتاکی بی‌منطق کردند.

وی ادامه داد: من گفتم اکثر آن‌ها یعنی برخی از آنها! چه بسا یک خانمی از خانواده متدینی باشد، اما از آن‌ها بریده باشد. من گفتم «اکثر»؛ اکثر مفهوم دارد. کلمه دزد را من اصلاً نگفتم؛ هم تلویزیون این خطبه‌ها را پخش کرده است و مردم دیده‌اند و هم مکتوب خطبه‌ها که از ابتدا تا انتها آن را می‌نویسم موجود است. از خداوند می‌خواهم به همه ما امانت‌داری را عنایت کند.

خاتمی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در مدت اخیر دیدار مهمی با پوتین رئیس‌جمهور روسیه و اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشته‌اند. مواضع مقام معظم رهبری در این دیدار‌ها تجلی عزت، حکمت، مصلحت و بدون رودربایستی بود.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور روسیه گفتند از اینکه مردم عادی در جنگ کشته می‌شوند ناخرسند هستیم. در عین حال این را فرمودند که در قضیه اوکراین شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید طرف مقابل موجب وقوع جنگ می‌شد و ناتو موجودی خطرناک است که اگر راه برایش باز شود، هیچ حد و مرزی ندارد.

وی عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان به صراحت به او گوشزد کردند که حفظ تمامیت ارضی سوریه مهم است و هرگونه حمله نظامی به شمال سوریه قطعاً به ضرر ترکیه، سوریه و کل منطقه و به نفع تروریسم خواهد بود. این نکته نیز، موضع بسیار حکیمانه‌ای بود.

خاتمی ادامه داد: رهبر انقلاب همچنین ابراز خرسندی کردند از اینکه قره باغ به آذربایجان بازگشته است؛ اما در عین حال فرمودند اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت خواهد کرد؛ چراکه این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.

عاشورا یک جریان مستمر تاریخی است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و آغاز سال ۱۴۴۴ هجری قمری، تصریح کرد: عاشورا یک جرقه نبود که سال ۶۱ هجری قمری روشن شود و بعد خاموش شود؛ بلکه یک جریان مستمر تاریخی است. این نگاه سیدالشهدا است که «تا قیامت از مسیر من درس بگیرید». عبارت «انّی سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» از زیارت عاشورا به این معنا است که اردوگاه سیدالشهدا در طول تاریخ باقی است.

وی متذکر شد: امام خمینی (ره) سه بار به این جمله که «کل یوم عاشورا و کل عرض کرب بلا» استناد کرده‌اند. باید بر همین مبنا به عاشورا نگاه کنیم که «همه‌جا هست محرم، همه‌جا کرب‌بلاست؛ در جهان موج جهاد تو روان است هنوز.»

حجت‌الاسلام خاتمی در رابطه با برگزاری محافل عزاداری ایام محرم بیان کرد: مهم آن است که این اردوگاه تبیین شود. خطیبان و مداحان گرامی این اردوگاه را تبیین کنند که چه کسانی با این اردوگاه موافق و چه کسانی مخالف آن هستند.

دعوای دنیای استکبار و در رأس آن‌ها آمریکا بر سر اسلام ناب محمدی است
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: دعوای دنیای استکبار و در رأس آن‌ها آمریکا بر سر اسلام ناب محمدی است. آن‌ها اسلام ناب حاکم در ایران را برنمی‌تابند. قصه، قصه دین است. دنیای استکبار بداند نخواهد توانست ایران اسلامی را از اسلام و قرآن و اهل بیت جدا کند؛ ما تا ابد ایستاده‌ایم.

وی افزود: به خطبای مجالس حسینی که افتخار می‌کنم هم لباس آن‌ها هستم، عرض می‌کنم که بهترین فرصت برای جهاد تبیین مجالس ابی ابا عبدالله است و سیدالشهدا (ع) مجاهد جهاد تبیین بوده‌اند که با سخنرانی و نامه نوشتن تجلی‌گر این جهاد بود. از فرصت محرم برای جهاد تبیین استفاده کنید.

خاتمی با اشاره به اینکه روز اول محرم روز بزرگداشت محتشم کاشانی است، تاکید کرد: جلوه برجسته هنر مداحان آیینی هستند. این هنرمندان آیینی مایه صفای مجالس اباعبدالله هستند که باید همانگونه که با نوحه‌های مکتبی خود بر شور حسینی می‌افزایند با اشعار انقلابی نیز بر شعور حسینی نیز بیفزایند.

امام جمعه موقت تهران گفت: دوازده بند محتشم کاشانی، با عاشورا و محرم گره خورده است؛ امید داریم هنرمندان آیینی دیگر نیز به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

وی یادآور شد: دهه اول محرم، دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر است. دنیایی از حرف در این باره وجود دارد، اما من فقط یک کلمه از آن را می‌گویم. سیدالشهدا (ع) امر به معروف و نهی از منکر را در عرصه فردی خلاصه نکرد؛ ایشان با بدترین منکر که حکومت یزید بود به مبارزه برخاست.

خاتمی اضافه کرد: ما باید معروف و منکر را گسترده کنیم و مسئله تقویت نظام اسلامی، از برجسته‌ترین معروف‌هاست؛ همچنین تضعیف نظام اسلامی از بدترین منکر‌هاست. برقراری عدالت و گسترش آن در حوزه‌های قضایی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از برترین معرف‌هاست. تضعیف اقتصاد کشور و ایستادگی در برابر سیاست اقتصاد مقاومتی نیز منکر است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: البته یک منکر نیز، منکر بی‌حجابی است که باید به سبک قرآنی و با هفت ویژگی در بیان که به آن اشاره کردم به این عرصه وارد شویم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها