یادداشت/ مهدی فضائلی

سلسله قدرت نرم نظام اسلامی

امروز جدی‌ترین عرصه نبرد دو جبهه حق و باطل و انقلاب و دشمنانش، میدان نبرد نرم است؛ باید این عرصه را بهتر از قبل بشناسیم و قدرتمند‌تر از گذشته در آن اقدام کنیم.
کد خبر: ۵۳۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸ - 30July 2022

سلسله قدرت نرم نظام اسلامی

گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس ـ مهدی فضائلی؛ اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی به نماز جمعه به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های "سلسله قدرت نرم نظام اسلامی" و بیان این عبارت که "البته زنجیره قدرت نرم ما زنجیره طولانی و مفصلی است" و همچنین تاکید بر " راه گشا و تاثیرگذار" بودن قدرت نرم در زمان فعلی، زمینه‌ای را فراهم کرد تا مجددا" به این موضوع مهم بپردازیم.

اگر "قدرت" را از مهمترین موضوعات سیاست بدانیم و آنرا "تاثیرگذاری بر اراده دیگران" تعریف کنیم، بستر برای درک اهمیت "قدرت نرم" و مفهوم آن هموار می‌گردد.

قدرت را به سخت، نیمه سخت، نرم و هوشمند تقسیم بندی کرده اند.

قدرت سخت با ابزار، تجهیزات و فناوری نظامی و بمنظور انهدام تأسیسات و زیرساخت‌های طرف مقابل اعمال می‌شود. استفاده از این قدرت، بسیار پرهزینه و دارای تبعات گسترده‌ای است هر چند ممکن است حصول به نتیجه را تسریع نماید.

قدرت نیمه سخت را می‌توان در نمونه تحریم‌ها و حملات سایبری و یا تروریسم صنعتی شناخت و از نظر زمان بندی، معمولا" میان مدت برنامه ریزی می‌شود.

قدرت نرم، در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. استفاده از این قدرت، کم هزینه و تقریبا" بدون تبعات منفی قابل توجه است، اما نتیجه بخش بودن آن مستلزم برخورداری از ویژگی‌های خاص و از جمله زمانبر بودن آن است؛ و قدرت هوشمند، ترکیبی است هوشمند انه از قدرت سخت، نیمه سخت و نرم.

و اما قدرت نرم نظام اسلامی؛

قدرت نرم نظام، منابعی دارد که منشأ قدرت نرم ما محسوب می‌شوند و سازوکار‌ها و حلقه‌هایی که از این منابع بهره‌برداری می‌کنند و یا آن‌ها را تقویت می‌نمایند.

منابع قدرت نرم نظام اسلامی از سویی همه آن چیزی است که موجب همراهی درونی مردم با نظام خود می‌شود و از سوی دیگر مانع همراهی مردم با اراده و میل دشمن.

مسلمان بودن و دین داری جامعه را شاید بتوان در صدر این قدرت نرم ذکر کرد.

هم تراز این امر درونی، عشق و ارادت مردم ایران به أهل بیت علیهم السلام از مهمترین منابع اتصال مردم با نظام و همچنین از محکم‌ترین موانع سر راه دشمن است.

فرهنگ ناب و ریشه دار ایرانی نیز از دیگر منابع تولید قدرت نرم است.

استقلال خواهی و عزت طلبی در کنار بی اعتمادی به قدرت‌های بیگانه و استکباری بویژه آمریکا، منبع دیگری برای قدرت نرم را تشکیل می‌دهد.

غرور و عزت نفس ملی نیز جزو منابع قدرت نرم ما محسوب می‌شود.

هر سازوکاری هم که موجب بهره‌برداری درست و یا تقویت و تحکیم ارزش‌ها و نگرش‌های پایه‌ای دینی، فضائل اخلاقی، غرور واعتماد به نفس ملی، انسجام و همبستگی اجتماعی، انواع مشارکت، سبک زندگی دینی و ایرانی و امثال آن بشود، جزو حلقه‌های قدرت نرم نظام اسلامی محسوب می‌شود و هرآنچه که این منابع تولید قدرت نرم را سست کند، جزو حلقه‌های تهدید نرم قرار می‌گیرد؛ بنابراین تعریف، علاوه بر سازوکار‌های حاکمیتی که وظیفه شان در این راستا تعریف شده است؛ عالمان روشن بین و روشن گر دینی، نخبگان، دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان که برای پیشرفت کشور تلاش می‌کنند، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران، قاریان و مروجان قرآن و مداحان أهل بیت، رسانه‌های جبهه انقلاب، مساجد و حسینیه‌ها و ده‌ها مجموعه دیگر، جزو حلقه‌های قدرت نرم نظام اسلامی تعریف می‌شوند.

نماز‌های جمعه نیز به اعتبار تأثیری که می‌توانند در تحکیم این شاخص‌ها داشته باشند، و البته بطور مستمر باید این توان خود را تقویت و روزآمد کنند، در عداد حلقه‌های قدرت نرم نظام اسلامی هستند.

امروز جدی‌ترین عرصه نبرد دو جبهه حق و باطل و انقلاب و دشمنانش، همین میدان نبرد نرم است؛ باید این عرصه را بهتر از قبل بشناسیم و قدرتمند‌تر از گذشته در آن اقدام کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها