روزهای سرخ مقاومت، ایثار و پایداری-15/ عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی در گفت و گو با دفاع پرس؛

جسارت جامعه پزشکی در دفاع مقدس مثال زدنی ست/پیشگیری از بیماریهای واگیردار از حماسه های گروه بهداشت در دفاع مقدس است

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی گفت: فعالیت های جامعه پزشکی که بسیار منسجم صورت می گرفت، علاوه بر اینکه جانبازان را در آنجا مداوا می شدند و آمار شهدا را نیز پایین می آوردیم و از معلولیت‌های بعدی هم پیشگیری می شد.
کد خبر: ۵۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ - 28September 2015

جسارت جامعه پزشکی در دفاع مقدس مثال زدنی ست/پیشگیری از بیماریهای واگیردار از حماسه های گروه بهداشت در دفاع مقدس است

دکتر "احمد اسفندیاری" عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس با اشاره به نقش پزشکان و گروه پزشکی در دفاع مقدس اظهار داشت: جامعه پزشکی  فصل جدید و نویی را در دنیا در 8 سال دفاع مقدس پدید آوردند. کمتر جنگی در دنیا سراغ داریم که پزشکان در خط مقدم و نزدیک ترین نقاط به خط مقدم حضور داشته باشند.

وی افزود: با توجه به خاصیت ها و ویژگی های 8 ساله دفاع مقدس که در تمام حوزه ها ما آمادگی لازم را نداشتیم و روز به روز تلفات نیروی انسانی بیشتر می شد و برخی از صحنه ها هم به مرور زمان به وجود می آید، برای مثال استفاده صدام از سلاح شیمیایی که جدید بود با این وجود گروه پزشکی با یک مجاهدت و ایثار با حضور امدادگران، بهیاران، پرستاران و پزشکان در خط های مقدم شاهد خلق حماسه های درمانی بودیم.

دکتر اسفدیاری تصریح کرد: فعالیت های جامعه پزشکی که بسیار هم منسجم صورت می گرفت علاوه بر اینکه جانبازان را در آنجا مداوا می شدند و آمار شهدا را نیز پایین می آوردیم و از معلولیتهای بعدی هم خیلی خوب پیشگیری می شد.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی با بیان این مطلب که در آن شرایط سخت، تیم پزشکی ابتکارات خیلی جالبی هم می کردند اذعان داشت:  برای مثال برپایی بیمارستان های صحرایی از مهم ترین این ابتکارات است که با کمک عزیزان فنی مهندسی ابداع شد. به محض اینکه عملیاتی قرار بود انجام شود تمام این بیمارستان ها جمع می شد و در محلی که قرار بود عملیات کنیم مجدد برپا می شد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس ما شرایط فعلی را نداشتیم تا سال 70 و 71 برخی جاها هم شاهد حضور پزشکان هندی و پاکستانی بودیم.در آن مقطع با کمبود پزشک مواجه بودیم چرا که گروه پزشکی ما هم باید جبهه را پوشش می داد هم مردم را پشتیبانی می کرد و میتوان گفت، امروز جامعه پزشکی برگرفته از تجربیات دوران دفاع مقدس است.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی با بیان این مطلب که نباید نقش بهداشت را در 8 سال جنگ تحمیلی فراموش کرد، تصریح کرد: پیشگیری از خیلی بیماری های واگیردار در آن دوران و بیمارهایی که در جنگ ها و تجمعات پیش می آمد کار بسیار حساس و سختی بود که گروه بهداشت انجام میداد تا حدی که حتی یک مورد هم گزارش نشد که این نشانگر مجاهدت های در دوران دفاع مقدس و تلاش نیروهای بهداشت است.
 
وی با اشاره به اینکه شجاعتی که رزمندگان داشتند در پزشکان هم دیده می شد، گفت:  من در عملیات کربلای 1 شاهد صحنه هایی بودم که همین الان هم به اینکه چطور یک امدادگر که در حوزه ی پزشکی سر رشته نداشت و فقط یک دوره ی یک ماهه را سپری کرده بود اقداماتی را انجام می داد  که بعدها که دانشجوی پزشکی شد  متوجه این موضوع مهم شد.
 
عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی با اشاره به خاطراتی از عملیات کربلای 1 افزود: من 14 ساله بودم در منطقه مهران، یک رزمنده  که با ترکش خمپاره از ناحیه ران دچار آسیب شده بود و بخش عظیمی از رانش تخریب شده بود.در حالی که عضلات و پوست از بین رفته بود و به استخوان رسیده بود ما هم چون امکانات آنچنانی نداشتیم و منطقه هم خالی شده بود سر استخوان رانش که داخل لگن دارد به شدت خونریزی کرده بود و من بدون اینکه کسی چیزی بگوید به قدری چفیه و پارچه داخل آن قسمت گذاشتم که باعث شد  آن رزمنده پایش را از دست ندهد.
 
دکتر اسفندیاری در پایان گفت و گوی خود با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس گفت: خوب برای  همین که بدون هیچ هراسی هر کاری از دستمان می آمد انجام می دادیم جسارت و شجاعت پزشکان را  در دوران دفاع مقدس نشان می دهد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار