معاون اول دولت:

زمین برای ساخت ۱.۴ میلیون مسکن فراهم شد

مخبر با بیان دو مانع برای توسعه مسک در کشور از تهیه زمین برای احداث ۱.۴ میلیون مسکن در کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۳۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ - 12August 2022

دو مانع توسعه مسکن درکشور/زمین برای ساخت ۱.۴ میلیون مسکن فراهم شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور امروز در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اظهار داشت:‌ دولت سه اولویت مهم شامل معیشت مردم، سلامت و مسکن مردم را در دستور کار قرار داده که از ابتدای آغاز به کار دولت تا اسفند ماه ۱۴۰۰ در زمینه معیشت مردم و قیمت‌ها اتفاقات خوبی روی داد، تورم رو به کاهش نهاد و قیمت کالا‌های اساسی کنترل و بلکه کاهش یافت.

وی گفت:‌ در برخی ذخایر زیر خط قرمز بودیم، اما اکنون در عمده ذخایر مانند کالا‌های اساسی گندم، جو و غلات به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیدیم همچنین وضعیت خزانه کشور به هیچ وجه مناسب نبود، اما بدون قرض گرفتن از بانک مرکزی به ذخایر خوبی در خزانه رسیدیم. همچنین مسائل ارزی و حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال جاری اتفاق افتاد در وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای هم مسائلی پیش آمد که کم کم در حال حل و فصل آن هستیم و اگر حذف ارز ترجیحی اتفاق نمی‌افتاد در آینده دچار مشکل می‌شدیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت:‌ در بخش سلامت مردم برخی از دارو‌های بیماری‌های خاص خارج از بیمه بود که عمده آن‌ها را در شمول بیمه قرار دادیم به ویژه دارو‌های بیماران خاص و دارو‌های گران‌قیمت در شمول بیمه قرار گرفتند.

مخبر در مورد مسکن گفت: این بخش جزء کلیدی‌ترین اقداماتی است که دولت و دست‌اندرکاران در دستور قرار داده‌اند دولت باید تسهیل‌گر باشد و خود مردم کار‌ها را انجام دهند در ۹۰ درصد شهر‌ها هم متقاضی مسکن و هم زمین وجود دارد و دولت فقط باید تسهیل‌گر و کمک کننده به تأمین مالی باشد. بخش عمده ساختمان‌ها در شهر‌ها به وسیله مردم احداث می‌شود، نقش تعاون هم بسیار کلیدی است.

وی گفت:‌ اگر بخش‌های مختلف و تعاون کمک کند بیش از آنچه که دولت تعهد کردیم می‌توانیم مسکن ایجاد کنیم وظیفه دولت هم حمایت و پشتیبانی است و راهی غیر از آن نیست. اگر تصور کنیم که دولت به تنهایی یک میلیون مسکن می‌سازد تصور غیرقابل اجرایی است، اما توسط مردم این کار شدنی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در ۹ ماهی که از زمان دولت گذشته است گرچه کمبود‌هایی وجود داشت است، اما تا کنون زمین برای ساخت ۱.۴ میلیون واحد مسکونی فراهم شده است، اما هنوز ۲ نقص در این زمینه داریم، یکی اینکه باید صنعت ساختمان متحول شود الان برای ساخت ساختمان دو طبقه دو سال زمان می‌برد در حالی که در دنیا ساختمان‌های ۷۰ تا ۸۰ طبقه را دو سه ماهه تحویل می‌دهند.

وی گفت:‌ مسأله دوم این است که دولت مسائل مالی را برای هرگونه ساخت و ساز تأمین کند اگر قرار است توسط مردم و یا توسط انبوه‌سازان درست شود تأمین مالی برای مردم و انبوه‌سازان را فراهم کند و تحول جدی در این مسأله باید ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۳۰ درصد سبد زندگی مردم مربوط به هزینه مسکن است، گفت: مشکل مسکن با توصیه حل نمی‌شود فقط باید عرضه مسکن فراوان شود تا هزینه مسکن در سبد زندگی مردم کاهش پیدا کند.

مخبر خطاب به شرکت‌های فعال مسکن گفت: شما فقط برای ۸۵ میلیون ایرانی مسکن نمی‌سازید در منطقه به شعاع دو هزار کیلومتر حدود ۶۰۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند که نیاز به خدمات مسکن دارند اگر صادرات خدمات مهندسی اتفاق افتاد تنها ساختمان، پل و بزرگراه در کشور‌های دیگر نمی‌سازیم بلکه در کنار آن مصالح ایرانی و فناوری‌های آن صادر می‌شود.

وی گفت: حدود ۷۰ نوع تولیدات مختلف به صنعت ساختمان وابسته است و ۳۰۰ نوع شغل به بخش مسکن بستگی دارد این بخش می‌تواند نقدینگی مردم را جذب کند به خلق ثروت و تقویت ارزش پول ملی و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید کمک کند.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان دقایقی قبل توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، نمایندگان مجلس شامل امیرآبادی فراهانی، نادری، اقبال شاکری، تقی‌پور و دیگر نمایندگان افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت ۴ روز در مساحت ۹۳ هزار مترمربع و با شرکت بیش از ۸۸۰ شرکت داخلی و خارجی از ۱۰ کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است.

در این مراسم بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در گزارشی اعلام کرد: نمایشگاه صنعت ساختمان امسال که بیست و دومین دوره برگزاری آن است در محل نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود دو ماه قبل نمایشگاه صنعت ساختمان ایران در کشور الجزایر برگزار شد.

وی این نمایشگاه را بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی کشور اعلام کرد که ۸۸۰ شرکت از ۱۰ کشور از جمله ایتالیا، فرانسه، ترکیه، چین، امارات در تهران برگزار می‌شود.

عبداللهی همچنین گفت:‌از شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه به صورت ویژه استفاده می‌شود و حلقه ارتباط بین بخش تحقیقات و صنعت ساختمان در این نمایشگاه ایجاد شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار