سرلشکر باقری در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس تأکید کرد؛

لزوم خلاقیت در تبیین وقایع دفاع مقدس/ هتاکی‌های سخیف، فتنه‌گران را رسواتر و شهدا را متجلی‌تر می‌کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: واقعیت‌های دفاع مقدس باید تبیین و برای جوانان بازگو شود و با خلاقیت‌هایی که در بیان آن صورت می‌گیرد به نحوی عمل شود تا زمینه پذیرش و عمل به آموزه‌های دفاع مقدس را فراهم سازد.
کد خبر: ۵۳۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ - 13August 2022

لزوم خلاقیت در تبیین وقایع دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (شنبه) در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار داشت: آنچه که امروز به‌عنوان «جنگ شناختی» مطرح می‌شود و تأثیرگذارترین عامل در نتایج نبردها، درگیری‌ها و منازعات جهانی است، بخش عظیمی از شناخت در ذهن مدیران، فرماندهان، مسئولان و حتی آحاد مردم کشور‌ها در چنین عرصه‌هایی شکل می‌گیرد؛ با آن شناخت است که دست بر روی ماشه قرار می‌گیرد یا نمی گیرد، می‌لرزد یا نمی‌لرزد و در روز حادثه و روز سخت، آن پا و قلب می‌لرزد یا استوار است؛ این موارد به شناخت برمی‌گردد.

سردار باقری افزود: انسان براساس روحیات، ذهنیات و معنویات است که در صحنه حضور می‌یابد و با واقعیات مواجه می‌شود؛ ممکن است که جسم افراد در سنگر یا جبهه حضور داشته باشد، اما دل آن‌ها همراه نباشد؛ چنین ارتش و قوای رزمنده‌ای هیچ خاصیتی نخواهد داشت؛ زیرا مانند بعضی ارتش‌ها و نیرو‌های مسلح با اولین فشار فرار می‌کنند و یا اینکه تظاهر به نبرد می‌کنند و کاری انجام نمی‌دهند و یا اینکه اگر جسم‌شان حضور دارد، چیزی جز شکست را به بار نمی‌آورد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: اما اگر دفاع مقدسی را می‌بینید که دو جبهه و دو طرف این سنگر‌ها با وجود نابرابری اساسی از جهت کمّی و کیفی در تسلیحات، امکانات و توانمندی‌های مادی، جبهه‌ای که کمترین امکانات را داشته و به پیروزی رسیده است به شناخت، روحیه و معنویات برمی‌گردد.

وی افزود: این شناخت و روحیات هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر تحت تأثیر اخبار و اطلاعات است؛ چه از نظر کمّی و چه از نظر کیفی. این تصویری که در ذهن انسان‌ها شکل می‌گیرد، مهم‌ترین تأثیر را در عملکرد آن‌ها دارد؛ پس کار خبرنگاران، کاری بسیار سخت، سنگین، دقیق و مستلزم داشتن دانش بالا، فناوری روزآمد به همراه اخلاص، ایمان، اعتقاد و معنویت است تا بتواند از جان برخیزد و بر جان بنشیند و این کاری است که خبرنگاران برعهده دارند.

سرلشکر باقری اضافه کرد: در خصوص دفاع مقدس سخنان زیادی مطرح شده و صحبت‌های زیادی هم وجود دارد؛ چرا که در تاریخ ملت‌ها کمتر صحنه‌ای به‌وجود می‌آید که یک ملت با رهبری فردی همچون امام خمینی (ره) وارد صحنه شود و هشت سال بجنگد و به دنبال آن، تاریخی را ایجاد کند که نمونه آن سال‌ها قبل از آن هم رخ نداده و برای ۲۰۰ سال بعد از آن نیز تاریخی را بنگارد که نسل به نسل ماندگار شود و با همه مشکلات خط‌شکنی کند و پیش برود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: بعد از دفاع مقدس تاکنون، حتی اندکی از شرایط سخت آن دوران را تجربه نکردیم و شاید هم تجربه نکنیم؛ چون شش ماه از جنگ نگذشته بود که تمام عملیات‌های ما در جبهه‌ها به واسطه فرماندهی رئیس جمهور وقت، بنی‌صدر خائن شکست خورده بود؛ علاوه بر این، ترور‌ها در شهر‌ها افزایش یافته بود و تحریم‌ها نیز آغاز شده بود و شاید در کل بتوان گفت که در چنین شرایطی هیچ امیدی وجود نداشت؛ اما بعد از چند ماه به برکت خون شهدا، عملیات پیروزمندانه‌ی شکست حصر آبادان رقم خورد و بعد از آن هم خرمشهر فتح شد که اوج امید، موفقیت، سربلندی و روحیه در کشور احساس شد.

وی با تأکید بر اینکه این موضوعات مرتبط با دفاع مقدس باید به نسل‌های آتی منتقل شود، عنوان کرد: ما در دوران پس از جنگ، حتی اندکی از آن شرایط را هم ندیده‌ایم و شاید هم هیچ‌وقت دیگر نبینیم؛ لذا واقعیت‌های دفاع مقدس باید تبیین و برای جوانان بازگو شود و با خلاقیت‌هایی که در بیان آن صورت می‌گیرد به نحوی عمل شود تا زمینه پذیرش و عمل به آموزه‌های دفاع مقدس را فراهم سازد.

سرلشکر باقری سپس درخصوص موضوع مقابله با تروریسم، دفاع از حرم و دلیل ورود کشورمان به این عرصه گفت: مگر تردید داریم که داعش و تروریسم را آمریکایی‌ها ایجاد کردند؟ خودشان به این موضوع رسماً اعتراف کردند و این اعترافات در همه رسانه‌های جهان منتشر شد که ما (آمریکا) داعش را ایجاد کردیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: دشمنان با ایجاد داعش به دنبال تصرف سوریه و عراق بودند و چنانچه این موضوع تحقق می‌یافت، چه اتفاقی برای حرم اهل بیت (ع) و مسلمانان بی‌گناه در عراق و سوریه می‌افتاد و حتی چه بر سر ملت ایران می‌آمد؟ سه نفر از فریب‌خوردگان این حوزه که پایشان به تهران رسید، چه داستانی را در مجلس شورای اسلامی درست کردند و چه قتلی راه انداختند؛ آیا این اتفاقات از یادمان می‌رود؟

وی ادامه داد: شاید روزی بشود اخباری راجع به امکاناتی که از ایران ـ برای مبارزه با داعش ـ خرج شده است، را منتشر و یا نفراتی را که رفتند، برشماری کرد؛ حقیقتاً در خیلی از دوران‌ها تعداد نیرو‌های ما انگشت‌شمار بودند، اما شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی با بهره‌گیری از رزمندگان جهان اسلام و رزمندگان همان کشور‌ها حماسه‌ها خلق کردند و به‌واسطه آن، حداقل در شکل سازمان‌یافته داعش نابود، حاکمیت این کشور‌ها اعاده و خطر از حریم اهل بیت (ع) دور شد.

سردار باقری با اشاره به بیانیه اخیر یکی از سران فتنه و هتاکی وی علیه سردار شهید همدانی گفت: حال اینکه یک آدم کوردلی که هیچ سابقه روشنی در دفاع مقدس و پشتیبانی از جنگ هم ندارد، بیاید درباره شهید همدانیِ بزرگوار نکته‌ای را عنوان کند، این هیچ ارزشی حتی ارزش بازگو کردن هم ندارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: در همان دوره‌ای که امام بزرگوار، مسئله اصلی کشور را «جنگ» اعلام کردند، این‌ها جز سنگ‌اندازی و چوب لای چرخ جنگ گذاشتن کاری نکردند؛ حال اینکه این حرف‌های سیاه را به زبان بیاورند و شهیدان عزیز را بخواهند با عبارات سخیفی یاد کنند، باعث می‌شود که جایگاه خود را در ذهن مردم خراب‌تر کنند؛ هرچند که خراب بوده، ولی خراب‌تر می‌شود.

وی در ادامه به تلاش نیروهای مسلح در تأمین امنیت کشور اظهار داشت: در خصوص امنیت کشور و مناطق مرزی، تلاش‌هایی که امروز صورت می‌گیرد، بیانگر کار‌های بسیار بزرگی است که در حال روی دادن است؛ زیرا استکبار جهانی دست از دشمنی برنمی‌دارد؛ در مناطق همجوار مرز کشورمان در شمال غرب و جنوب شرق سرمایه‌گذاری، تلاش و سازماندهی می‌کند و به دنبال آن، بمب و نفرات انتحاری به کشورمان می‌فرستد؛ امنیتی که مردم ما از آن برخوردار هستند، مگر به همین سادگی و راحتی به دست آمده است؟ این‌ها باید برای مردم بازگو شود.

سرلشکر باقری افزود: بیان توان و اقتدار نیرو‌های مسلح بخش دیگری از کار شما خبرنگاران است که کار سخت و سنگینی است؛ اتفاق کوچکی نیست ملتی که از روز اول انقلاب اسلامی در تحریم و فشار بوده و حتی در زمان جنگ تحمیلی حتی یک متر سیم خاردار به آن‌ها نمی‌دادند، اکنون توانسته‌اند در ابعاد گوناگون اعم از موشکی، پهپادی، فضایی، دریایی، زمینی و سایر عرصه‌ها به جایگاه‌های بالایی در سطح جهان برسند و در منطقه نیز به جایگاه نخست دست یابند؛ این‌ها برکاتی است که خداوند به این ملت داده و حاصل تلاش‌های جوانان غیور، مؤمن و متعهد است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: در دنیا یکی یا دو کشور هستند که موشک‌های آن‌ها «نقطه‌زن» هستند؛ البته برای دستیابی به این توانمندی صد‌ها آزمایش انجام دادند، ولی در کشور ما تعداد آزمایش هر موشک‌ به ۱۰ مورد هم نمی‌رسد و به نتیجه مطلوب دست می‌یابیم؛ همه این‌ موارد باید توسط خبرنگاران بیان و بازگو شود تا موجب اعتماد و حرکت رو به جلوی جوانان شود.

سردار باقری در پایان گفت: آنچه که کار اصلی را پیش می‌برد، بیان همین واقعیات و بصیرتی است که در جامعه ما باید وجود داشته باشد؛ تحقق این هم برعهده همه فعالان حوزه خبر، فرهنگ و رسانه است؛ چرا که فرمانده معظم کل قوا به آن عنوان «جهاد تبیین» دادند؛ جهاد معنای مشخصی با همه ابعادش دارد؛ به عبارت دیگر، ایشان مسئله تبیین را به‌عنوان جهاد مطرح کردند که ارزش کار خبرنگاران عزیز را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار