وزیر امور خارجه:

سیاست خارجی کشور را به شرق و غرب گره نمی‌زنیم

امیرعبدالهیان گفت:به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم.
کد خبر: ۵۳۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ - 15August 2022

سیاست خارجی کشور را به شرق و غرب گره نمی‌زنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه امروز دوشنبه (۲۴ مرداد) در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک این روز به خبرنگاران از تلاش‌های آنها قدردانی کرد.

وی در ادامه به سیاست همسایگی دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: در نگاه به آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی و هیچ وقت کسی بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم. منفعت ملی در هر جای جهان باشد دنبال می‌کنیم ولی به نگاه‌های متعارضی که در داخل کشور در خصوص نوع تعامل و رویکرد کشور در حوزه دیپلماسی وجود دارد احترام می‌گذاریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: به صراحت تعامل را در چارچوب سیاست خارجی متوازن می‌دانیم.

وزیر خارجه ادامه داد: همه اروپا را سه کشور عضو برجام ندیدیم. در حوزه‌های دیگر توانستیم همکاری با اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های اروپایی در ایران اقدام به فعالیت کردند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی ۴۰ درصدی در برنامه‌های وزارت خارجه را تیم همکاران من به صورت جدی دنبال کردند. شورای عالی را هر ۱۵ روز یک بار در وزارت خارجه داریم و همه وزارتخانه‌ها در این زمینه فعال هستند.

وی همچنین گفت: از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد حجم تبادل تجاری ما افزایش یافته است. دولت کشور را به برجام گره نخواهد زد، حتی اگر فردا برجام به نتیجه رسید و حتی اگر خوب و به درستی کار کرد تحریم‌های ثانویه برداشته شده و تحریم‌های اولیه پابرجاست. بی اثر کردن تحریم‌های اولیه را باید دنبال کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: دیپلماسی آب برای ما خیلی مهم بود. گشایشی در این حوزه ایجاد شده است.

امیرعبداللهیان همچنین از خبرنگاران خواست که به ایرانیان خارج از کشور به صورت ویژه بپردازند و افزود: براساس آمار رسمی تعداد ایرانیان خارج از کشور چهار و نیم میلیون نفر و براساس آمار غیررسمی هفت میلیون نفر هستند. همبستگی ایرانیان در خارج از کشور خیلی قوی نیست.

وزیر خارجه بیان کرد: زمانی که با ایرانیان دیدار داریم یک اعتراض دارند و می‌گویند چرا یارانه ما را قطع کرده‌اید. حق ما از نفت است و این یارانه بر اساس قانون موظف هستید به ما بدهید.

وی درباره گفت‌وگوهای وین گفت: تصمیم نظام بر این قرار گرفت موضوع مذاکرات وین را به زندگی روزمره مردم گره نزند. از تیتر اخبار صدا و سیما و رسانه‌ها خارج کنیم ولی به جای اینکه یک روزشمار هیجانی به کشور ارائه دهیم در دل مذاکرات کار واقعی را انجام دهیم. آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند این است که به اندازه کافی مذاکره کردید و حرف زدید. مردم از ما نتیجه می‌خواهند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار