یک روزنامه اینترنتی:

آیا با پایان ضرب‌الاجل ۱۰ روزه سید مقاومت تل‌آویو با بیروت وار جنگ می‌شود؟

یک روزنامه عربی لندنی در گزارشی به سناریوهای محتمل در مناقشه دریایی بین رژیم صهیونیستی و لبنان پرداخت و نوشت ممکن است تل‌آویو در زمان مقرر به پیشنهادات بیروت پاسخ ندهد.
کد خبر: ۵۴۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹ - 21August 2022

آیا با پایان ضرب‌الاجل ده روزه سید مقاومت تل‌آویو با بیروت وار جنگ می‌شود؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در سرمقاله خود نوشت: «تنها ۱۰ روز به ضرب‌الاجل تعیین شده توسط سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان برای رژیم اشغالگر صهیونیستی در جهت دریافت پاسخ‌های رضایت‌بخش به پیشنهادات لبنانیِ ارائه‌شده توسط آموس هوکشتاین فرستاده آمریکا به تل‌آویو باقی مانده است؛ پیشنهاداتی که با هدف دست‌یابی لبنان به حل و فصل مناقشه بر سر تعیین مرز در آب‌های سرزمینی و میادین گازی مربوط به ذخایر نفت و گاز، ارسال شد.

رای الیوم در ادامه به سخنرانی اخیر نصرالله درباره پرونده مناقشه با رژیم صهیونیستی در میدان گازی «کاریش» اشاره کرد و سناریوهای احتمالی را که ده روز آینده ممکن است در این خصوص اتفاق بیافتد، ذکر کرد. چندین سناریو مورد انتظار در این گزارش بدین شرح هستند:

اول: هوکشتاین باید پاسخ روشن رژیم صهیونیستی به پیشنهادات لبنانی را اعلام کند؛ به ویژه پذیرش مالکیت بیروت بر خط ۲۳ مرزی و کل میدان قانا، و رد هر گونه مشارکت لبنان با تل‌آویو برای تقسیم درآمدهای نفت و گاز.

دوم: تصمیم دولت موقت «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای به تعویق انداختن هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه به بعد از انتخابات کنست در سرزمین‌های اشغالی در نوامبر آینده و تشکیل کابینه جدید تل‌آویو. این تعویق در اعلام تصمیم، باید با توقف کامل اکتشاف، حفاری و استخراج گاز از میدان «کاریش» و میادین مجاور آن برای جلوگیری از تحریک حزب‌الله برای پاسخ‌های لازم باشد.

گزینه دوم (یعنی تأخیر در پاسخ به لبنان) شاید محتمل ترین گزینه برای به دست آوردن زمان بیشتر و در چارچوب هدفی مانند مانور باشد که تخصص صهیونیست‌هاست؛ تل‌آویو با این اقدام سعی خواهد کرد تا از برخی گروه‌های لبنانی که در جبهه مخالفت با حزب‌الله ایستاده‌اند، حمایت کند.

رژیم صهیونیستی با تعویق پاسخ به بیروت، تحت‌تأثیر قرار نخواهد گرفت؛ اما این تاخیر برای شرایط اقتصادی لبنان مفید نخواهد بود. اما لبنان نمی‌تواند با این توطئه اسرائیل برای به تعویق انداختن با توجه به مشکلات اقتصادی در نتیجه بحران‌های مادر، کنار بیاید و تل‌آویو به هدفش نخواهد رسید.

روزنامه رای‌الیوم در این گزارش خود، افزود: «ما منتظر سخنرانی سیدحسن نصرالله فردا (دوشنبه) هستیم که در آن به بسیاری از نکاتی که در بالا اشاره کردیم و همچنین بسیاری از مسائل دیگر مربوط به اوضاع داخلی لبنان پاسخ خواهد داد.

در ادامه گزارش این سوال مطرح شده است: «ارسال سه پهپاد توسط جنبش حزب‌الله به حریم هوایی میدان کاریش و اضافه کردن این اقدام به نوار ویدئویی از تمامی میدان‌های دیگر در امتداد سواحل فلسطین اشغالی و کشتی‌های جنگی که از آن‌ها محافظت می‌کنند، یک پیام هشدار بود؛ آیا مرحله بعدی تشدید درگیری‌های نظامی خواهد بود؟»

رای‌الیوم درباره ارتباط این موضوع به برجام نوشت: «موضوع به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در وین بستگی دارد و بعید نیست که دست‌یابی به توافق منجر به به کاهش تنش‌ها در پرونده گاز لبنان برای چند روز یا چند هفته و یا حتی فشار آمریکا بر اشغالگران صهیونیستی شود؛ در نتیجه این فشارها می توانند منجر به دادن امتیازاتی به دولت لبنان شوند تا بیروت را راضی کند.

در پایان‌بخش این گزارش آمده است: «ده روز تعیین‌کننده و حساس در پرونده کاریش در پیش است و همه احتمالات وجود دارد؛ طرف‌ها خواهان جنگ نیستند، اما این به ضرر مردم لبنان و حقوق حاکمیتی آنهاست که ثروت نفت و گازشان از دست برود».

این در حالی است که شبکه چهار تلویزیون رژیم صهیونیستی به تازگی ادعا کرده است که این رژیم از طریق میانجی‌ها پیشنهادی جدید به لبنان به منظور حل بحران ترسیم مرزهای دریایی مورد منازعه میان دو طرف ارائه کرده است. در این گزارش آمده که تل‌آویو به میانجی‌ها تاکید کرده که از مسأله دکل حفاری که اخیرا در میدانی نفتی-گازی کاریش نصب کرده، کوتاه نخواهد امد.

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود درباره این مناقشه با تل‌آویو، تاکید کرده بود: «ما چیزی نداریم که با توافق هسته‌ای (ایران) مرتبط کنیم و موضوع مرزهای دریایی، میدان کاریش، نفت، گاز و حقوق لبنان هیچ ارتباط دور و نزدیکی با توافق هسته‌ای (ایران) ندارد، خواه این توافق امضا شود یا نشود؛ اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه که دولت لبنان مطالبه کرده اعطا کند در آن صورت ما نیز به سمت آرام‌سازی می‌رویم اما اگر مطالبات دولت را پاسخ ندهد، ما نیز به سمت تشدید (مقابله با رژیم صهیونیستی) پیش می‌رویم؛ چشم‌ها باید به میدان کاریش و مرزهای لبنان و میانجی آمریکایی باشد که تاکنون نیز وقت تلف کرده و زمان نیز تنگ است».

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار