دلیل عدم تمایل صهیونیست‌ها به ارسال گنبد آهنین به اوکراین

یک افسر و تحلیلگر نظامی صهیونیست می‌گوید که تل‌آویو به این دلیل سامانه گنید آهنین را به اوکراین نمی‌دهد چراکه می‌ترسد این سامانه به دست روسیه بیفتد و از آنجا به ایران و سوریه منتقل شود.
کد خبر: ۵۴۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ - 23August 2022

دلیل عدم تمایل صهیونیست‌ها به ارسال گنبد آهنین به اوکراینبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ایگال لون» افسر و کارشناس نظامی صهیونیست در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «بیلد» دلیل امتناع تل‌آویو از دادن سامانه‌های گنبد آهنین به کی‌یف را فاش کرد.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» به نقل از بیلد، ایگال لون در این باره گفت که اسرائیل نمی‌تواند سامانه گنبد آهنین را به اوکراین منتقل کند «چراکه می‌ترسد این فناوری به روسیه و از آنجا به ایران و سوریه برسد.»

وی اضافه کرد: «یکی از دلایلی که باعث می‌شود اسرائیل موشک‌های اسپایک یا گنبد آهنین را به هیچ کس در هیچ کجایی ندهد، ترس از افتادن این تکنولوژی به دستان روسیه و از آنجا به دستان ایران و سوریه [یعنی]دشمنان مستقیم اسرائیل است.»

این افسر صهیونیست همچنین بیان کرد: «سوریه و ایران دشمنان اسرائیل هستند و دوستان روسیه. ما می‌بینیم که روسیه چگونه تا جای امکان به آن‌ها کمک می‌کند. این دلیل ترس از انتقال این تسلیحات و افتادن آ «به دست آن‌هاست.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» پیشتر در گزارشی نوشته بود تل‌آویو درخواست کی‌یف مبنی بر ارسال گنبد آهنین برای ارتش اوکراین را به علت ترس از تیرگی روابط با روسیه رد کرده است.

از سوی دیگر، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین پیش از این گفته بود که کشورش به سامانه‌های گنبد آهنین برای مقابله با موشک‌ها نیاز ندارد.

رزنیکوف در جریان کنفرانسی به میزبانی شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی «فوربس» توضیح داده بود که گنبد آهنین برای اوکراین ناکارآمد است.

وی در این خصوص گفته بود: «گنبد آهنین (برای محافظت) در برابر موشک‌های با سرعت کم و ارتفاع پایین که اساسا در گاراژ ساخته می‌شدند، ساخته شد. گنبد آهنین در برابر موشک‌های کروز و بالستیک محافظت نمی‌کند. سیستم پدافند هوایی دیگری نیز وجود دارد که در خود اسرائیل در حال توسعه است و در جمهوری چک و آمریکا موجود است؛ بنابراین ما باید سامانه پدافند هوایی و ضد موشکی خودمان را توسعه دهیم یا یکی از این سامانه‌ها را از شرکای خود را به دست آوریم.»

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها