امیرعبداللهیان:

ایران روی موضوعات باقیمانده پادمانی بسیار جدی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در حال بررسی و آنالیز دقیق آخرین متن روی میز و پاسخ طرف آمریکایی هستیم، گفت: روی موضوعات باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم.
کد خبر: ۵۴۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵ - 25August 2022

ایران روی موضوعات باقیمانده پادمانی بسیار جدی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران امشب (پنجشنبه) سوم شهریور ماه در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا گفت: دولت دو مسیر را به طور همزمان دنبال می‌کند تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و رونق و توسعه اقتصادی در کشور بدون نگاه به برجام. در عین حال، چرا این سیاست اول اتخاذ شده است به خاطر اینکه با فرض اینکه چند روز دیگر یا چند هفته دیگر توافق ما به نقطه قطعی برسد و همه چیز تا قدری کار کند، باز تحریم‌های ثانویه برداشته می‌شود، اما تحریم‌های اولیه در چارچوب برجام باقی خواهد ماند.

وی افزود: دولت مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را با نگاه به بی اثر کردن تحریم‌ها ادامه دهد. اما در عین حال، ما همزمان مسیر مذاکرات را در ماه‌های گذشته طی کردیم. اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت کردیم. ما در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در گفتگو‌ها و تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه‌های خودمان را به طرف آمریکایی منتقل کردیم، در بعضی از موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد که این کار انجام شده است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کردیم در حال بررسی و آنالیز دقیق آخرین متنی که روی میز قرار دارد و آخرین پاسخی که روز گذشته دریافت شده هستیم. روی مسائل باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آن‌ها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعا‌های برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.

وزیر خارجه بیان کرد: با ایستادگی بر خطوط قرمزمان امیدواریم طرف آمریکایی در تعهداتش جدی باشد و چنانچه در بررسی هایمان به نقطه مطلوب توافق برسیم امیدواریم در کنار تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌های اولیه که باقی می‌ماند در موضوع بازگشت همه طرف‌ها به توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران بتوانیم به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک شویم.

وی ادامه داد: چنانچه بررسی‌های ما به نقطه‌ای برسد که جمع بندی تیم کارشناسی ما تامین منافع ما و رعایت ملاحظات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد، گام بعدی جمع شدن و حضور وزرای خارجه در وین برای جمع بندی گفتگو‌ها و توافقات است و براساس جدول زمانبندی که در مورد آن بررسی‌های کارشناسی ما در دست اقدام است، امیدواریم بتوانیم به مراحل بعدی هم وارد شویم.

* مادامی که در حوزه رعایت خطوط قرمز و حصول منافع ملت ایران مطمئن نشویم، هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مادامی که در حوزه رعایت خطوط قرمز و حصول منافع ملت ایران مطمئن نشویم، هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد.

وی گفت: امیدوار هستم در هر دو مسیر، جمهوری اسلامی ایران با حمایت گسترده مردمی و تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام شده، بتوانیم کماکان در همه موضوعات همچون مباحث علم، فناوری و دفاعی که ایران یکی از پنج کشور و کنشگر اصلی در جهان است در سایر موضوعات نیز در نوک قله قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر امور خارجه همچنین در جریان مشکلات ایرانیان مقیم تانزانیا از جمله بحث صدور روادید برای ایرانیان به منظور سفر به تانزانیا قرار گرفت و اعلام کرد که این موضوع در دستورکار گفت‌وگوهایش با همتای تانزانیایی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار