یادداشت/ روزبه قمصری

تلاش‌ها و مواضع آمریکا در احیای برجام

تلاش‌های خصمانه و زیاده‌خواهی‌های ناتمام آمریکا در ماجرای مذاکرات برجام ضمن اینکه آینده این مذاکرات را نامعلوم کرده است، احتمال شکست آن را هم بسیار افزایش داده است.
کد خبر: ۵۴۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۲ - 29August 2022

تاثیر زیاده‌خواهی آمریکا در روند احیای برجامگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ یکی از مهم‌ترین علل و عواملی که موجب شده است تا مذاکرات برجام تا امروز به موفقیت نرسیده است، زیاده‌خواهی‌ها و بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق‌های بین‌المللی است. 

بر این اساس، موضوعی که از ابتدای آغاز مذاکرات برجام تا امروز همواره به‌عنوان پاشنه آشیل این مذاکرات محسوب شده و در مقاطع زمانی گوناگون شاهد شکست و عدم موفقیت آن بودیم بی‌عهدی و پیمان‌شکنی طرف‌های آمریکایی و اروپایی است که همین عامل بسیار مهم موجب شده تا نتوان به سرانجام این مذاکرات خوش‌بین بود.

از طرف دیگر، اروپایی‌ها هم به دلیل اینکه به آمریکا وابسته بوده و برای نهایی کردن این مذاکرات و موفقیت برجام به تائید نهایی و چراغ سبز آمریکا محتاج هستند، اختیارات چندانی برای پیش‌برد و به سرانجام رساندن این مذاکرات ندارند و در طول این مذاکرات بار‌ها و بار‌ها مشاهده کردیم که به ایران وعده‌هایی دادند که در عمل به نتیجه‌ای نرسیده است.

البته اخلال و سنگ‌اندازی‌های آمریکا در جریان مذاکرات برجام فقط محدود به زیاده خواهی‌های این کشور نشده و نمی‌شود، بلکه واشنگتن به منظور زیاده خواهی‌های خود خواسته‌های فرابرجامی متعددی را هم از طرف ایرانی طلب کرده که روح مذاکرات و جریان و روند عادی آن منافات دارد و اگر آمریکا به دنبال چشم‌اندازی روشن برای رسیدن به توافق در این مذاکرات است باید با کنار گذاشتن خواسته‌های نامعقول خود به موفقیت این مذاکرات کمک کند.

در این میان طرح ادعای آمریکا پیرامون فعالیت موشکی ایران که از آن به‌عنوان عامل بازدانده یاد می‌شود، یکی از همین خواسته‌های فرابرجامی و زیاده‌خواهانه این کشور استعمارگر است. این خواسته فرابرجامی آمریکا که با حمایت و پشتیبانی رسانه‌های غربی مطرح شده است در شرایطی به آن پرداخته شده که تمامی فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشکی متعارف و در چارچوب دفاع از حاکمیت سرزمینی و رفع تهدید‌های دشمنان و بیگانگان است.

از طرفی جمهوری اسلامی ایران با کسب تجربه از مذاکرات گذشته و با توجه به بدعهدی‌های مکرر آمریکا در جریان مذاکرات برجام و سابقه سیاه این کشور در اجرای مفاد آن و خروج واشنگتن از برجام در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در این دور از مذاکرات خواستار ارائه تضمین از سوی دولت جو بایدن مبنی بر عدم تکرار خروج یک طرفه این کشور از برجام شد که این اقدامی هوشمندانه و آگاهانه است.

موضوعی دیگری که با مشکلی اصلی و تاثیرگذار در جریان انجام مذاکرات برجام تبدیل شده تلاش‌ها و فعالیت‌های خرابکارانه رژیم صهیونیستی در پشت پرده این مذاکرات است. مقامات این رژیم اشغالگر بار‌ها و بار‌ها از زمان آغاز مذاکرات با مذاکره و انجام سفر‌های متعددی که به مقصد پایتخت‌های کشور‌های اروپایی و همینطور آمریکا داشته و دارند به‌صورت واضح و غیرقابل انکار در روند این مذاکرات خلل ایجاد کرده و همچنان هم مشکل ایجاد می‌کنند.

در واقع برآیند تحولات روی داده تا امروز در جریان مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی به همراه آمریکا در جریان مذاکرات برجام این پیام را به مخاطبان منتقل می‌کند که آمریکا با سیاست امتیاز حداقلی به ایران به‌دنبال کسب امتیازات حداکثری در جریان این مذاکرات است تا ضمن اینکه کمترین پاسخ مثبتی به مطالبات ایران داده، دست پر از سر میز مذاکرات بیرون بیاید. البته این امر با توجه به مواضع اصولی تهران و قدرت بالای ایران در چانه‌زنی خیلی دور از دسترس آمریکا است.

تمامی این وقایع در شرایطی در حال روی دادن است که جمهوری اسلامی ایران بار‌ها و بار‌ها توسط مقامات مختلف خود اعلام کرده که تهران نه‌تنها چیزی کمتر از برجام را نمی‌پذیرد، بلکه به چیزی بیشتر و فراتر از برجام هم تعهد خواهد داد. در واقع تمرکز اصلی ایران در جریان این مذاکرات بر رفع تحریم‌های طالمانه ناشی از خروج یک طرفه آمریکا از برجام در زمان «دونالد ترامپ» است.

در پایان باید گفت طرف ایرانی به منظور اینکه مذاکرات برجام به نتیجه مثبت برسد و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که از سوی آمریکا علیه مردم کشور وضع شده برچیده شود ضمن تعاملی پویا و سازنده با تمامی طرف‌های مذاکره انعطاف مناسبی را از خود نشان داده است. اما این سران و مقامات آمریکا هستند که قصد دارند تا در جریان این مذاکرات تا آنجایی که امکان دارد و می‌توانند بیشترین حقوق ممکن ایران برای برخورداری از دانش و حقوق هسته‌ای را از کشور ما بگیرند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار