دیپلماسی اقتصادی در اولویت دولت باشد

رضایی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در اولویت دولت سیزدهم باشد، گفت: دولت حافظ عزت ملی بوده است و این رویکردی ارزشمند به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۴۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ - 31August 2022

دیپلماسی اقتصادی در اولویت دولت باشد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در رابطه با ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در یک سال آغاز به کار خود، با اشاره به اینکه رابطه مجلس و دولت در این مدت قابل قبول بوده است، اظهار داشت: عملکرد دولت در یک سال گذشته را در مجموع عملکرد خوبی می‌دانم البته حتماً اشکالاتی وجود داشته است که باید تلاش شود در ادامه مسیر، این اشکالات مرتفع شود.

وی تصریح کرد: مهار تقریبی کرونا، سفر‌های استانی رئیس جمهور، تعامل فعال با همسایگان، توسعه تجارت خارجی، تلاش برای خنثی سازی تحریم‌ها و حفظ اقتدار و عزت نظام در عرصه بین المللی از نقاط قوت دولت سیزدهم در یک سال اخیر بوده است که البته تمامی این موارد می‌توانند تقویت شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: البته مسائل اقتصادی، تورم و شرایط معیشتی که ادامه مشکلات سالیان قبل است از جمله مواردی به شمار می‌روند که دولت در این بازه زمانی هنوز نتوانسته برای رفع و حل آن‌ها گامی اساسی بردارد. انتظار بر این است که دولت رسیدگی به معیشت، اقتصاد و اشتغال جوانان را در ادامه مسیر خود در اولویت قرار دهد.

رضایی با اشاره به اینکه تدبیر هیئت رئیسه مجلس و دولت بر این بوده که ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند، اظهار کرد: علیرغم تعامل خوبی که میان دولت و مجلس برقرار است ممکن است مجلس دست به استیضاح بزند. کما اینکه در برخی موارد موضوع استیضاح به جریان افتاده، اما اعلام وصول نشده است.

وی عنوان کرد: حتماً انتظار بر این است که دولت ارتباط بهتری با مجلس برقرار کند تا در نتیجه تعامل جدی‌تر و سازنده‌تر شاهد نتایج مؤثرتر و بیشتری باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عملکرد دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی عملکرد خوبی بوده است، تصریح کرد: البته این ارزیابی بدان معنا نیست که اشکالی در این زمینه وجود نداشته است، اما باید بدانیم حتماً نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم شاهد عملکرد بهتری هستیم.

رضایی با بیان اینکه ارتباط و تعامل با همسایگان از شعار‌های همیشگی وزرای امورخارجه بوده است، تاکید کرد: متأسفانه در دولت گذشته دیوار بلند بی اعتمادی میان ایران و همسایگان برافراشته شده بود، ولی دولت سیزدهم این دیوار را فروریخت و تعامل سازنده و مثبتی میان جمهوری اسلامی و همسایگان شکل گرفت.

وی افزود: در یک سال اخیر شاهد توسعه جدی و عملی روابط ایران و همسایگان بوده‌ایم. برای مثال تعاملات تجاری ما با کشور روسیه از یک میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است که انتظار داریم این رقم باز هم بیشتر و بیشتر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: متأسفانه به واسطه بی تدبیری دولت گذشته، ما به قطع روابط با دولت ترکمنستان نزدیک بودیم، اما دولت سیزدهم روابط دو کشور را بازسازی کرد و سفر‌های خوبی توسط مقامات عالی دولتی میان دو کشور صورت گرفت.

رضایی گفت: در دولت سیزدهم علیرغم همه فراز و نشیب‌هایی که در منطقه داشته‌ایم با سایر همسایگان خود نیز ارتباطات را توسعه داده‌ایم. آنچنان که امروز شاهد بازگشت سفرای کویت، امارات و برخی دیگر از کشور‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حفظ عزت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی از مهمترین نقاط قوت دولت سیزدهم است، ادامه داد: در ۸ سال دولت گذشته شاهد مسائلی بودیم که بعضاً موجب تحقیر کشور ما می‌شد؛ برای مثال زانو زدن وزیرخارجه سابق و کرنش دولت قبل در برابر چند قدرت غربی از جمله مواردی بودند که در شأن جمهوری اسلامی ایران نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دولت سیزدهم حافظ عزت کشور بوده است، افزود: این رویکرد بسیار ارزشمند است البته امیدواریم در این دولت با پیگیری مذاکرات ضمن حفظ عزت ملی خود به نتایج مؤثری دست پیدا کنیم.

رضایی با بیان اینکه تا زمان انتشار متن نهایی توافق نمی‌توان ارزیابی قطعی از جزئیات داشت، گفت: انتظار بر این است که دولت، دیپلماسی اقتصادی را سرلوحه کار خود در وزارت امور خارجه قرار دهد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار