سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

تضامین لازم از آمریکا منحصر به مباحث حقوقی و سیاسی نمی‌شود/ ضرورت حفظ توانمندی هسته‌ای ایران در مذاکرات

عمویی گفت: تضامین آمریکا در مذاکرات احیای برجام می‌تواند به صورت سیاسی و حقوقی باشد و اعتبار سیاسی کشور خود را مطرح کند که البته قطعاً این برای جمهوری اسلامی تضمین کافی به شمار نمی‌آید.
کد خبر: ۵۴۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 03September 2022

تضامین لازم از آمریکا منحصر به مباحث حقوقی و سیاسی نمی‌شود/ ضرورت حفظ توانمندی هسته‌ای ایران در مذاکرات«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم اتخاذ تضامین لازم در مذاکرات احیای برجام و توافق احتمالی آتی، اظهار داشت: پیگیری اصل موضوع اتخاذ تضمین از این جهت برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت برخوردار است که تجربه سال ۲۰۱۸ مجدداً تکرار نشود.

عمویی بیان داشت: ما پس از توافق سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۸ تمام تعهدات خود را مو به مو انجام دادیم که گواه این مطلب ۱۵ گزارش تاییدی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، اما به رقم این خوش عملی به تعهداتمان، شاهد بودیم که طرف آمریکایی به صورت کاملاً غیر قانونی از توافق خارج شد.

اقدام طرف آمریکایی در سال ۲۰۱۸ نقض آشکار حقوق بین‌الملل بود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: غیر قانونی از این جهت بود که ایالات متحده هم جزئی از این توافق محسوب می‌شد و هم از این جهت که این توافق مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود، علاوه بر این اقدام طرف آمریکایی یک نقض آشکار حقوق بین‌المللی نیز به حساب می‌آمد.

وی تاکید کرد: اکنون که طرف آمریکایی تمایل پیدا کرده که مجدداً به توافق برگردد، مهم‌ترین سوال ما این است که چه تضمینی برای نقض عهد و خروج مجدد از توافق توسط ایالات متحده وجود دارد؟

اتخاذ تضامین حقوقی و سیاسی از طرف آمریکایی برای ایران کافی نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص چگونگی و ماهیت اخذ تضامین از طرف آمریکایی تصریح کرد: تضامین در درجه اول می‌تواند به صورت سیاسی و حقوقی باشد و اعتبار سیاسی کشور خود را مطرح کنند که البته قطعاً این برای جمهوری اسلامی تضمین کافی به شمار نمی‌آید، زیرا در گذشته به کرات شاهد بودیم که آمریکایی‌ها علی‌رغم مواضع مسالمت‌آمیزی که گرفتند آن را زیر پا گذاشتند.

عمویی ادامه داد: بخش دیگر تضامین به موضوعات فنی یا اقتصادی برمی‌گردد، معتقدم توانمندی هسته‌ای ایران باید حفظ شود، اگر طرف مقابل تعهدات خود را زیر پا گذاشت ایران باید این قابلیت را داشته باشد که قدرت هسته‌ای خود را به اندازه سابق برگرداند، نکته دیگری که در خصوص مباحث اقتصادی وجود دارد، مربوط به آسیب‌هایی است که کشوری مانند آمریکا بعد از خروج خود از توافق وارد می‌کند، زیرا در نهایت سبب می‌شود که تردید برای انعقاد قرار توسط شرکت‌های تجاری با ایران ایجاد شود.

مصونیت شرکت‌های بزرگ تجاری از تحریم برای همکاری با ایران باید در توافق مورد نظر قرار گیرد

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که به طور قطع باید در مذاکرات و توافق احتمالی روی آن تأکید شود این است که شرکت‌های بزرگ تجاری فرصت و زمان لازم را برای انعقاد قرارداد با ایران و مصونیت نسبت به تحریم‌ها داشته باشند که البته این موضوع در دستور کار تیم مذاکره کننده بوده است و ما هم در مجلس شورای اسلامی آن را از دولت پیگیری کردیم و امیدواریم با انتشار متن توافق به عنوان یکی از موارد محوری خواسته‌های ایران به چشم بخورد.

تا زمانی که دسترسی به ارز‌های بین‌المللی پیدا نکنیم، تجارتمان با مشکل مواجه است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص جزئیات توافق قطعاً باید بعد از انتشار متن اظهار نظر کرد، ولی دغدغه‌هایی مانند موضوع یوترن، کاتسا و ... از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، زیرا ما تا زمانی که دسترسی به ارز‌های بین‌المللی نداشته باشیم در تجارت بین‌المللی خود با چالش‌های جدی مواجه هستیم، این مطالبه را ما در مجلس از تیم مذاکره کننده داشته‌ایم که البته مذاکره کنندگان ما هم به دقت موضوع را مد نظر داشته‌اند.

عمویی تصریح کرد: قوانین داخلی ایالات متحده که علیه منافع اقتصادی ایران به تصویب رسیده است، به هر نحوی اعم از لغو، اصلاح و یا اجرای خاص نباید خللی در انتفاع اقتصادی ملت ایران در احقاق حق خود داشته باشد، یکی از اصول اساسی برجام در مذاکرات فعلی پاراگراف ۲۹ آن است که بر مبنای آن هر اقدام موجب مانع عادی‌سازی تجارت ایران شود خلاف تعهدات برجام به شمار می‌رود که این مسئله یکی از موضوعات کلیدی ما در توافق این دوره به حساب می‌آید.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار