چرا صدام قرارداد الجزایر را پاره کرد؟

یکی از سئوالاتی که همواره درباره بهانه وقوع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق مطرح می‌شود، مفاد قرارداد الجزایر و علت پاره کردن این قرارداد توسط صدام است.
کد خبر: ۵۴۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳ - 05September 2022

چرا صدام قرارداد الجزایر را پاره کرد؟به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکی از سئوالاتی که همواره درباره بهانه وقوع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق مطرح می‌شود، مفاد قرارداد الجزایر و علت پاره کردن این قرارداد توسط صدام است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در این خصوص آورده است:

قرارداد الجزایر که به قرارداد ۱۹۷۵ مشهور است تا حدود زیادی جامع و منصفانه تهیه شده بود، ضمن اینکه منافع عراق را نیز دربرداشت، حق ایران بخصوص در مورد تعیین خط مرزی رودخانه اروند (خط تالوگ)را که برابر ضوابط و معیار‌های حقوقی قبول شده دنیا است، به رسمیت شناخته بود.

به طور کلی، مفاد آن که شامل یک قرارداد و هشت پروتکل (پیوست یا توضیح قرارداد) شامل موارد زیر بود:

*حل اختلافات مرزی زمینی ایرانو عراق بر مبنای قرارداد ۱۹۱۳.
*حل مسئله مرزی ایران و عراق در رودخانه اروند.
*برقراری روابط دو کشور بر مبنای حسن همجواری و عدم دخالت در امور یکدیگر.

این قرارداد به عنوان یک قرارداد معتبر بین­‌المللی در دبیرخانه سازمان ملل متحد ثبت شده و غیرقابل فسخ است. بهانه­‌ای که صدام برای پاره کردن آن قرارداد عنوان می­‌کرد، عدم اجرای تعهدات ایران در مورد مرز‌های زمینی بود، که کاملاً بی‌اساس بوده است؛ ضمناً پاره کردن قرارداد محمل حقوقی نداشته و تنها ژست خودخواهانه و جاه‌طلبانه صدام را به نمایش می‌گذاشت.

در نهایت، اگر دولت وقت عراق نیت سوء و جاه­طلبانه نداشت، هرگونه اختلاف بین دو کشور را می­‌توانست از راه مذاکره بین دو طرف حل و فصل کند و مداخله نظامی عراق به ایران هیچ­گونه توجیه حقوقی، منطقی و بین­‌المللی نداشت لذا علت پاره کردن آن صرفاً جهت گسترش غیر­قانونی ارضی عراق، ساقط کردن انقلاب اسلامی به دلیل ترس از گسترش آن به عراق و ارضاء حس جاه­‌طلبی و خصلت­‌های بیمارگونه صدام بود که با چراغ سبز کشور‌های فرامنطقه‌ای آسیب دیده از انقلاب اسلامی، به وقوع پیوست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار