رفتار درس‌آموز رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل از آغاز عملیات در ارتفاعات میمک + عکس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به عنوان امام جمعه وقت تهران با حضور در میان رزمندگان اسلام در منطقه ایلام قبل از آغاز عملیات در ارتفاعات میمک در شهریور سال ۵۹، سیره‌ای درس‌آموز را برای مسئولان در مواجهه با مردم از خود به جای گذاشتند.
کد خبر: ۴۹۲۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ - 04December 2021

حکایتی از حضور امام خامنه‌ای چند روز قبل از «آغاز جنگ تحمیلی» در ایلام + عکسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پس از حاکمیت حزب بعث در عراق، میان این کشور و ایران اختلافات و درگیر‌های مرزی افزایش یافت. با انعقاد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر بین دو کشور تاحدودی از میزان این درگیری‌ها کاسته شد.

پس از پیروزی انقلاب و به دنبال آن گسست عمیق بین آمریکا و ایران، رهبران حزب بعث تصور کردند با استفاده از این فرصت طلایی می‌توانند قرارداد الجزایر را فسخ و حاکمیت خود را بر منطقه جنوبی ایران ازجمله خوزستان و آب‌های اروندرود اعلام کنند.

از این رو دولت بعث عراق تهاجمی سراسری به ایران آغاز کرد. در طول نوار مرزی ایران و عراق، استان ایلام در قلب جبهۀ میانی قرار گرفته است و بیشترین طول مرزی را (۴۲۵ کیلومتر) در غرب کشور با عراق دارد. این استان به دلیل داشتن منابع عظیم نفت و گاز و نیز دشت‌های پهناور و حاصلخیز کشاورزی همواره موجب طمع همسایه غربی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش بعث عراق طی ۱۸ ماه، فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای را در شهر‌ها و نوار مرزی غربی ایران به ویژه استان ایلام انجام داد تا مقدمات را فراهم کند. در نخستین گام، اداره استخبارات عراق با استفاده از ستون پنجم خود، اطلاعات لازم را برای حمله سراسری جمع آوری کرد. پس از آن به تحرکات و تجاوز‌هایی در نوار مرزی دست زد. این اقدامات، اولین جرقه‌های منازعات مرزی با هدف فراهم کردن زمینه‌های شروع جنگ گسترده علیه ایران بود. استان ایلام تنها استانی بود که هم هدف تهاجم زمینی دو سپاه عراق (سپاهی از رودخانه تلخاب تا رودخانه چنگوله و سپاه دیگر از رودخانه چنگوله تا دهانه فاو) و هم هدف تهاجم هوایی پایگاه‌های کوت و بغداد قرار گرفت.

حضور اولین شخصیت کشوری در محور پدافندی و دفاعی میمک

ساعت ۹ صبح روز ۱۳۵۹/۶/۲۱ اکبر فرجیان‌زاده فرمانده محور میمک به رزمندگان پاسدار تحت امرش اعلام کرد که برادران جمع شوید که حاج آقای خامنه‌ای آمده است. جایی که نیرو‌ها در آن استقرار داشتند بین میمک و سرنی و پایین‌تر از روستای سرنی قرار داشت. در آنجا مشاهده شد که دو دستگاه ماشین استیشن آبی رنگ و خاکستری به سمت نیرو‌ها در حال حرکت هستند.

پس از توقف، آقای خامنه‌ای از ماشین آبی رنگ پیاده شدند و با نشاط خاصی با بچه‌های سپاهی روبوسی و احوالپرسی کردند. در این بازدید اصغر ابراهیمی استاندار ایلام و آیت‌الله حیدری ایلامی ایشان را همراهی می‌کردند. آن زمان ایشان امام جمعه تهران و نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند و حضورشان به نیرو‌ها روحیه بسیاری داد. حضور این شخصیت کشوری باعث شد تا روز بعد یعنی روز ۱۳۵۹/۶/۲۲ راس ساعت هشت صبح، نیرو‌های مدافع به مواضع دشمن که بر روی ارتفاعات میمک استقرار داشت حمله کنند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار