یادداشت/ روزبه قمصری

راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای تبیین ایستادگی امت اسلامی در برابر استکبار جهانی

بیش از آنکه بتوان راهپیمایی اربعین را همایشی وحدت‌آمیز برای مسلمانان دانست، باید آن را حرکتی برای تبیین ایستادگی امت اسلامی در برابر دنیای غرب و دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) دانست.
کد خبر: ۵۴۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷ - 07September 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ بی‌شک امروز راهپیمایی اربعین به‌عنوان یکی از نشانه‌های تمدن‌ساز دنیای امروز، برای دنیای اسلام و مسلمانان محسوب می‌شود؛ نمادی که امروز و در عصر حاضر با بهره‌گیری از دیپلماسی فرهنگی به پدیده‌ای استثنائی، عظیم و بین‌المللی برای تبلیغ دین مبین اسلام، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تببین فرهنگ عاشورایی قیام امام حسین (ع) تبدیل شده است.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

اگر بخواهیم پیرامون پیاده‌روی اربعین صحبت کنیم، در ابتدا باید راهبرد منطقه‌ای و بین‌المللی این رویداد فرهنگی را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم؛ بر این اساس در حوزه دیپلماسی فرهنگی که در جریان راهپیمایی اربعین همه ساله شاهد آن هستیم، مردم مسلمان کشور‌های مختلف در مسیری گردهم آمده و با هم همدل می‌شوند و از این گذر شاهد شکل‌گیری و به اشتراک‌گذاری افکار، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های مسلمانان جهان پیرامون اسلام و قیام امام حسین (ع) هستیم.

راهپیمایی که مسلمانان عالم که از کشور‌ها و سرزمین‌های مختلفی در این مسیر گدرهم می‌آیند در تجربه‌ای خاص و بین‌المللی در کنار اینکه یک بار دیگر با اندیشه‌ها و آرمان‌های سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) تجدید پیمان و تجدید میثاق می‌کنند به مشق آزادگی و استکبارستیزی در برابر مستکبران عالم و دشمنان اسلام می‌پردازند.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

بعد دیگر این راهپیمایی وحدت‌آفرین و دشمن شکن، بسط و ترویج گفتمان زیارت اربعین است. مسلمانان کشور‌های اسلامی همه ساله با حضور در این راهپیمایی چندین روزه به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه دولت‌ها و حکومت‌های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ضمن تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر، برادران دینی خود را با استفاده از دانسته‌ها و دانش و اطلاعات دینی و مذهبی که در اخیار خود دارند با ارزش‌ها و آرمان‌های واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) در کربلا آشنا می‌کنند.

البته در این بین نباید از نقش و جایگاه بسیار مهم و موثر بازیگران اصلی راهپیمایی اربعین غافل شد. ایران به عنوان پایتخت و ام‌القرای جهان اسلام و عراق به‌عنوان میزبان این راهپیمایی عظیم دو بازیگر بسیار مهم و استراتژیک این رویداد‌های فرهنگی بین‌المللی هستند. این دو کشور آنقدر از اهمیت و جایگاه بالایی برخودار هستند که همکاری آن‌ها با یگدیگر موجب شکل‌گیری این واقعه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد دینی و مذهبی جهان اسلام شده است. در واقع دو کشور دوست و برادر ایران و عراق به خصوص پس از سقوط حکومت صدام توسط نیرو‌های اشغالگر آمریکایی با برنامه‌ریزی و طراحی فرهنگی درست و اصولی زمینه ساز شکل‌گیری و گسترش این حرکت جهانی را فراهم کردند.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

در نهایت نیز اینگونه شد که همکاری کشور‌های ایران و عراق در بسط و گسترش این راهپیمایی عظیم و دشمن‌شکن جهانی و استفاده بسیار درست و اصولی از عناصر فرهنگی موجود در آن به ارائه تصاویر درست و صحیح از واقعه عاشورا و علل و عوامل اصلی قیام امام حسین (ع) در برابر یزید زمانه خود منتهی شده است. از طرف دیگر درگیری کشور‌های اسلامی و مردم مسلمان این کشور‌ها با این رویداد عظیم جهانی که سالانه برگزار می‌شود تمامی زمینه‌های تحریف آن را از سوی دنیای غرب و دشمنان اسلام و قرآن از بین برده که در نهایت موجب افزایش آگاهی مسلمانان عالم شده است.

نکته بسیار مهم و اساسی دیگر نقش و جایگاه برگزاری سالانه راهپیمایی اربعین در حفظ و افزایش انسجام وحدت مابین مسلمانان جهان است. زیرا مسلمانان کشور‌های اسلامی با حضور در این راهپیمایی سالانه با شناخت بیشتر و بهتری که از یکدیگر پیدا می‌کنند، برادر دینی خود را از دانش و تجربیاتی که از دین مبین اسلام دارند باخبر و مطلع کرده و خود را برای نزدیکی و همگرایی هرچه بیشتر با دیگر مسلمانان کشور‌های اسلامی نزدیکتر می‌بینند. این موضوع به طور قطع و در نهایت زمینه‌های اتحاد روزافزون مسلمانان جهان را به دنبال خود خواهد داشت.

راهپیمایی اربعین حرکتی استکبارستیزانه در مسیر وحدت مسلمانان عالم

از طرف دیگر با گسترش روزافزون ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی راهپیمایی اربعین شاهد بکارگیری و استفاده از رسانه‌های بیشتر و مهمتری برای پوشش و انعکاس رویداد‌های مرتبط با این واقعه در کشور‌های ایران و به خصوص عراق هستیم که این امر هم خود نقش و تاثیر بسیار مهمی در تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورا نه تنها در سطح جهان اسلام که در سراسر دنیا و در بین کشور‌های خارج از جهان اسلام دارد.

در پایان باید گفت برگزاری سالانه راهپیمایی اربعین آن هم با حضور میلیون‌ها مسلمان از کشور‌های اسلامی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ضمن تبلیغ و معرفی کامل و جامع دین اسلام و واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) موجب شکل‌گیری هرچه بیشتر شناخت مردم جهان از ابعاد و زوایای مختلف اسلام و قرآن می‌شود و در مقابل شاهد ترسیم و شکل‌گیری جبهه‌ای بزرگ و با عظمت آن هم با استفاده از بیداری اسلامی در برابر ظلم‌ها و تجاوزات دنیای غرب و استعمارگران خواهیم بود.
انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار