کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تقویت همکاری با کشورهای همسایه دست برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای

ترقی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر گسترش تعاملات با کشورهای همسایه و همسو گفت: قطعاً گسترش ارتباط با همسایگان دست ما را در مذاکرات هسته‌ای پر می‌کند.
کد خبر: ۵۴۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 07September 2022

طرف غربی تضامین لازم را ندهد، همه تلاش‌هایش «هوا» می‌شود/ ایران دیگر محتاج برجام نیست«حمیدرضا ترقی» کارشناس مسائل بین‌‍‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم اتخاذ تضامین لازم از طرف غربی در مذاکرات احیای برجام، اظهار داشت: اصولاً اگر تضمینی در کار نباشد، هیچ نفع اقتصادی از احیای برجام نمی‌توانیم داشته باشیم.

ترقی تاکید کرد: هر کسی که بخواهد بعد از توافق احیای برجام در ایران سرمایه‌گذاری کند، نیاز به تضمین دارد تا بتواند حداقل برای پنج سال امکان سرمایه گذاری داشته باشد، وقتی که تضمینی نباشد به طور طبیعی رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها هیچ ثمره‌ای برای ما ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بنابراین، برجام اگر نفع و گشایش اقتصادی برای ایران نداشته باشد، بود و نبودش فرقی ندارد، شما از هر سرمایه‌گذاری که بپرسید آیا حاضر است در جایی سرمایه‌گذاری کند که تضمینی برای ادامه سرمایه‌گذاری‌اش وجود ندارد؟ قطعاً پاسخ منفی خواهد داد.

وی بیان داشت: تاکید ایران بر اینکه تضمین باید حتماً به نحوی باشد که بتوانیم بهره اقتصادی ببریم، یک امر اجتناب‌ناپذیر و حیاتی برای برجام است، بنابراین، اگر نه اروپایی‌ها و نه آمریکایی‌ها بتوانند تضمینات قطعی را بدهد، همه تلاش‌های صورت گرفته برای احیای برجام  از بین می‌رود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با گریزی به تضامین غیر حقوقی و سیاسی تصریح کرد: تضامین غیر از سیاسی مقداری زمان را برای به نتیجه مطلوب رسیدن افزایش می‌دهد به نحوی که حداقل زمان لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی به وجود می‌آورد.

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه در محدوده زمانی کم‌تر از پنج  سال امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد، گفت: به دلیل اینکه دوره ریاست جمهوری فعلی آمریکا حداکثر دو سال بیشتر نیست و از هم اکنون فرآیند ئبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده است، اگر تضمینات غیر از اختیارات ریاست‌جمهوری آمریکا وجود نداشته باشد، ما نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور داشته باشیم.

ترقی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب مبنی بر گسترش تعاملات با کشورهای همسایه و همسو اظهار کرد: قطعاً گسترش ارتباط با همسایگان دست ما را در مذاکرات هسته‌ای پر می‌کند، چه بسا که در حال حاضر هم دستمان پر است و خیلی محتاج به برجام برای حل مشکلات اقتصادی خود نیستیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: از طریق همین توافقات طولانی مدت با چین و روسیه و همکاری گسترده با کشور‌های سازمان همکاری شانگهای توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کنیم بنابراین خیلی مقرون به صرقه نیست که بدون اخذ تضمین از طرف آمریکایی فعالیت‌های هسته‌ای خود را در غالب برجام محدود کنیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار