در تاریخ ۱۵ و ۱۶ صورت می‌گیرد؛

«ازبکستان» میزبان نشست روسای جمهور کشور‌های سازمان شانگهای

نشست روسای جمهور عضو کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر در شهر «سمرقند» ازبکستان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۴۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ - 09September 2022

ازبکستان  میزبان نشست روسای جمهور کشورهای سازمان شانگهایبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، نشست روسای جمهور عضو کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در تاریخ ۱۵ و ۱۶ سپتامبر در شهر «سمرقند» برگزار می‌شود.

این نشست نخستین دیدار حضوری روسای جمهور کشور‌های سازمان همکاری شانگ‌های از سال ۲۰۱۹ میلادی و پایان ریاست ازبکستان در این سازمان خواهد بود.

روسای جمهور تمام کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های از جمله روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان حضور خود در این نشست را تایید کردند. همچنین انتظار می‌رود، روسای جمهور کشور‌های ناظر سازمان همکاری شانگ‌های و سران سازمان‌های شریک - سازمان ملل متحد، جامعه کشور‌های مستقل مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این نشست شرکت کنند.

تاکید اصلی در دوره ریاست ازبکستان بر اولویت‌های مهم همکاری‌ها در چارچوب سازمان مانند تقویت روابط اقتصادی و تجاری، پیشبرد تعاونی صنعتی، توسعه به هم پیوستگی حمل و نقلی، تحولات دیجیتالی و اقتصاد «سبز»، تحکیم اعتبار بین‌المللی سازمان همکاری شانگ‌های بوده است.

اداره سمرقند وزارت کشور ازبکستان اعلام کرد که از ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر ورود به این شهر ممنوع می‌باشد. همچنین ۱۶ خیابان شهر برای رفت و آمد از جمله تردد خودرو‌ها مسدود می‌شود.

فرودگاه سمرقند نیز روز‌های ۱۴ تا ۲۶ سپتامبر تعطیل خواهد بود. علاوه بر این، مقامات اداره آموزش عمومی استان سمرقند اعلام کردند که کلاس‌های درس در مدارس سمرقند از ۱۹ سپتامبر آغاز می‌شود.

سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگ‌های چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روز‌های ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیند‌های عضویت دائم در سازمان همکاری شانگ‌های است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفتگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگ‌های در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی مراحل و فرایند‌های ارائه مقام شریک گفتگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

انتهای پیام/ ۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار