دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دفاع مقدس واقعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جنگ‌های ۲۵۰ سال اخیر ایران

دوران دفاع مقدس از این نظر که برای نخستین بار در طول ۲۵۰ سال اخیر تمامیت ارضی ایران حفظ شده و بخشی از خاک کشور کم نشده در تاریخ ۲۵۰ ساله جنگ‌های ما بی‌نظیر و استثنائی است.
کد خبر: ۵۴۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۸ - 27September 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دوران طلایی و شکوهمند دفاع مقدس را می‌توان از این نظر که برای نخستین‌بار در تاریخ جنگ‌های ۲۵۰ سال اخیر کشور تمامیت ارضی کشور حفظ شده و حتی یک وجب از خاک پاک کشور از مام میهن جدا نشده را دوره و رویدادی بی‌نظیر و استثنائی درنظر گرفت و به حساب آورد. زیرا در طول چیزی بیش از دو صده اخیر بخش‌های فراوان و قابل توجهی از خاک کشور در جنگ‌های مختلف و متعدد به تاراج رفته است.

تاریخ ۲۵۰ ساله کشور شاهد جنگ‌ها فراوان و مختلفی بوده که متاسفانه در هرکدام از این نبرد‌ها بخش‌های قابل توجهی از خاک پاک کشور از مام میهمن جدا شده و از این طریق سرمایه‌های فراوانی به یغما رفته است. اما دوران دفاع مقدس از این نظر که برای نخستین بار شاهد هستیم که ذره‌ای از خاک کشور از آغوش وطن جدا نشده یک استثناء و یک رویداد ارزشمند و بی‌نظیر است.

دفاع مقدس واقعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جنگ‌های ۲۵۰ سال اخیر ایران/ اتونشر هفته دفاع مقدس

البته اگر جنگ‌هایی که در سالیان طولانی اخیر به ایران تحمیل شده هرکدام به علل و عوامل خاصی بوده که چشم طمع به خاک کشور و به دست آوردن سرزمین یکی از عوامل و دلایل اصلی این جنگ‌ها بوده است. اما جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آن هم درست زمانی که زمانی انقلاب نوپای اسلامی در ایران به تازگی به ثمر نشسته بود با تمامی نبرد‌های پیش از خود تفاوت فراوانی دارد.

اگر بخواهیم علل وقوع جنگ را مورد بررسی قرار بدهیم باید چشم طمع صدام این دیکتاتور عراق به رودخانه اروند و همینطور خیز او برای بدست آوردن منابع نفتی ایران که در استان خوزستان قرار گرفته است را از عوامل اصلی طراحی و اجرای تجاوز صدام به ایران برشماریم. البته اگر صدام تنها بود و حمایت کشور‌های غربی و در راس آن آمریکا را با خود نداشت محال بود که جرات و توانایی آغاز چنین جنگی را در خود می‌دید و نسبت به آغاز آن اقدام می‌کرد.

دفاع مقدس واقعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جنگ‌های ۲۵۰ سال اخیر ایران/ اتونشر هفته دفاع مقدس

اما عداوت و دشمنی صدام با انقلاب اسلامی ایران به آن میزان بود که این دیکتاتور عراق کمی بیشتر از یک هفته از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران طی سخنانی خصمانه ضمن ژاندارم خواندن خود، وعده جنگ و نبرد با انقلاب تازه به ثمر رسیده ایران را داده بود. او که به عنوان رئیس جمهور عراق، رویای اتحاد اعراب را در سر خود داشت و ناسیونالیسم عربی را دنبال می‌کرد با حمایت‌هایی که از جانب غرب و آمریکا می‌دید جنگی ویرانگر و هشت ساله را علیه ایران آغاز کرد.

البته ایران به دلیل اینکه یک انقلاب را پشت سر گذاشته بود و شاهد سرنگونی نظام پادشاهی خود بود تغییر و تحولات فراوانی در کادر ارتش صورت داده بود. از آن طرف صدام که با مشاهده رویداد‌های اخیر ایران به اشتباه خیال کرده بود که در صورت حمله به ایران با ارتشی تضعیف شده و با مقاومتی نه چندان قابل توجه روبرو خواهد شد جنگ با ایران را آغاز کرد.

دفاع مقدس واقعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جنگ‌های ۲۵۰ سال اخیر ایران/ اتونشر هفته دفاع مقدس

صدام در ابتدای جنگ و به عدم آمادگی ارتش و نبود نیرو‌های لازم در مرز‌ها به سرعت توانست از مرز‌های کشور عبور کند و مناطقی از خاک کشور را اشغال کند. آن‌ها در ادامه پیش روی‌های سریع خود در داخل خاک ایران و در شرایطی که سازمان رزم کشور هنوز به درستی شکل نگرفته بود توانست بخش قابل توجهی از خاک کشور و به دنبال آن خرمشهر را اشغال کند.

اما تنها چیزی که صدام به آن فکر نکرده بود تاثیر شگرف انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار این رویداد بزرگ بر روی مردم کشور و رزمندگان ایرانی بود. این عامل در کنار تزریق روحیه ایثار و خودباوری به مردم و جوانان کشور به نیرویی عظیم مبدل شد که جانی تازه و توانی دوچندان را به نیرو‌های نظامی ایرانی حاضر در جبهه‌های نبرد بخشید.

دفاع مقدس واقعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جنگ‌های ۲۵۰ سال اخیر ایران/ اتونشر هفته دفاع مقدس

بر این اساس نیرو و انرژی حاصل از این انقلاب و صحبت‌ها و رهنمود‌های امام خمینی (ره) که خطاب به مردم و جوانان و رزمندگان بیان شد موجب شد که شاهد قدرت گرفتن رزمندگان ایران در سایه توانایی و راهنمایی‌های فرماندهان جوان خود بودیم به صورتی که در زمان اندکی ورق در جیهه‌ها برگشت و شاهد اغاز و تداوم پیروزی‌های بزرگ رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد با صدام کافر و رژیم بعث عراق بودیم.

در انتها باید گفت اینگونه شد که با وجود حمایت چیزی نزدیک به ۹۰ کشور دنیا از عراق و پشتیبانیی مستقیم آمریکا از این کشور حتی با هشت سال جنگ تحمیلی هم نتوانستند حتی یک وجب خاک پاک میهن اسلامی را به دست آورده و ثروت‌های آن را غارت کنند. البته امروز هم با افزایش قدرت و توان بازدارندگی نیرو‌های مسلح کشور شاهد هستیم که دیگر دشمنان نظام حتی فکر تجاوز و جنگی جدید با ایران را به ذهن خود راه نمی‌دهند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار