به‌مناسبت هفته دفاع مقدس؛

ایثارگران شاغل در صندوق توسعه ملی تجلیل شدند

آیین تجلیل از ایثارگران دفاع مقدس در صندوق توسعه ملی، به‌مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ - 01October 2022

تجلیل از ایثارگران دفاع مقدس صندوق توسعه ملیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیین تجلیل از ایثارگران دفاع مقدس صندوق توسعه ملی، به‌مناسبت هفته دفاع مقدس، امروز (شنبه) با حضور «مهدی غضنفری» رییس صندوق توسعه ملی و اعصای هیأت عامل و جمعی از ایثارگران دفاع مقدس صندوق توسعه ملی برگزار شد.

«سید علیرضا میرمحمدصادقی» یشکسوت دفاع مقدس و عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در این مراسم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) فرموده‌اند: «شهدا، ستارگان درخشانی هستند که هر یک میتوانند عالمی را روشن کنند و اگر این حقیقت زنده بماند، تقدیس شود و مورد تکریم قرار گیرد، تاریخ برای همیشه از آن بهره خواهد برد، همچنان‌که تاریخ بشریت همچنان از خون به ناحق ریخته‌شده حضرت اباعبدالله الحسین (ع) استفاده می‌کند»؛ ایشان شهدا را در راستای شهدای کربلا می‌دانند و  می‌گویند هشت سال دفاع مقدس یک ‌ذخیره‌ای است که می‌تواند به جامعه برای ادامه انقلاب اسلامی انرژی دهد.

این پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به وصیت‌نامه شهید «عباس مجتهدی»، ادامه داد: هرکدام از وصیت‌نامه‌های شهدا بیان‌گر است که در آن درس‌آموزی‌ها و ره‌توشه‌هایی برای نسل جوان وجود دارد.

«سید حسین عیوض‌لو» پیشکسوت دفاع مقدس و از اعضای دیگر هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در ادامه این مراسم به فرهنگ حاکم در جبهه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از دوران سربازی که من در دانشگاه امام صادق (ع) بودم، برای اعزام به جبهه رفتیم و از مسئولین دانشگاه اجازه گرفتیم. در آن شرایط، کسانی که به جبهه می‌رفتند، افراد متفاوتی بودند و دانشجویانی که افراد شلوغ‌کاری بودند و مثلاً با هم کشتی می‌گرفتند، همین‌ها جبهه‌ها را پر کردند، نه کسانی که شوخی‌های دانشجویان را مکروه می‌دانستند!

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی تأکید کرد: واقعاً جبهه معیار بود؛ زمانی که مسئله جبهه رفتن مطرح شد، افرادی بودند که شعار‌های زیادی می‌دادند؛ اما وقتی مسئله جبهه رفتن مطرح شد، معلوم شد که به جبهه می‌روند یا نه؟!

«مظاهر برادران» یکی دیگر از ایثارگران دقاع مقدس صندوق توسعه ملی است که در ادامه این مراسم، با بیان این‌که فتنه‌ها نتیجه کوتاهی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد ما از دوران دفاع مقدس، انسان‌سازی در جبهه‌هاست؛ یعنی در دفاع مقدس انسان‌هایی ساخته شدند که برخی از آن‌ها تا قبل از آن در وادی دیگری حرکت می‌کردند، شاید نماز نمی‌خواندند و وقت خود را در کلوپ‌ها می‌گذراندند و کفترباز و قمارباز بودند؛ اما وقتی به جبهه‌ها می‌رفتند، چنان تحولات درونی در آن‌ها ایجاد می‌شد که قنوت نماز آن‌ها ۴۵ دقیقه هم طول می‌کشید!

وی تأکید کرد: تذکر روضه حضرت سید‌الشهداء (ع) به این نیست که ایشان به روضه ما احتیاج داشته باشد؛ بلکه از جهت زدودن زنگار‌هایی است که در قلب‌های ما ایجاد می‌شود و ذکر عزای امام حسین (ع) باعث زدودن این زنگار‌ها خواهد شد و ما برای زدودن زرگار‌هایی که در روزگار به آن‌ها دچار می‌شویم نیز خیلی نیاز داریم که به مزار شهدا سر بزنیم.

«حسین افشاری» نیز یکی دیگر از ایثارگر صندوق توسعه ملی بود که در این مراسم به بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداخت و با اشاره به وصیت‌نامه شهید «محمود صدیقی‌راد»، تصریح کرد: این شهید والامقام گفته است: «وقتی آن‌روز فرا رسید که شما از یاد بردید که حوالی شهیدآباد هم رفیقی دارید. هرگاه که خواستید از جاده روبه‌روی گلزار رد شوید، از همان‌جا و از توی ماشین دستی بلند کنید و برایم فقط یک بوق بزنید، همین. من آن بوق را به‌جای فاتحه از شما قبول می‌کنم».

وی ادامه داد: این انسان‌ها واقعاً انسان‌های بزرگی بودند؛ چراکه سال ۱۳۶۲ یک جوانی این بصیرت را داشت و می‌دانست به‌دلیل برخی مشکلات و زرق و برق دنیا، ممکن است فرهنگ دفاع مقدس کم‌کم به فراموشی سپرده شود و امروز نمی‌توان برای نسل جوان برخی مسائل را تعریف کرد؛ چون آمادگی ذهنی ندارد و نمی‌تواند قبول کند که برخی اتفاقات در آن زمان افتاده است؛ یعنی در آن دوران جوانی که شاید حرف پدر و مادر خود را هم گوش نمی‌کرد، به جبهه می‌آمد و با همان سن کم خود، به اسطوره‌ای تبدیل می‌شد.

همچنین «علی مومنی» نیز که از افسران بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران در لشکر ۲۸ کردستان بوده و پس از بازنشستگی در صندوق توسعه ملی مشغول به‌کار شده است، در ادامه این مراسم، به بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداخته و اظهار داشت: در مرحله دوم عملیات «والفجر چهار»، گردان‌های تانک ما در خط‌الرأس نظامی گیر کرده و راه پس و پیش نداشت و دشمن یکی‌یکی تانک‌های ما را شکار می‌کرد. من زمانی که دانش‌آموز بودم، سه‌ماه تابستان را در اگزوزسازی کار می‌کردم و می‌دانستم که وقتی یک خودرو اگزوز ندارد، چه صدایی می‌دهد؛ بنابراین ابتکاری به‌خرج دادم و اگزور ۲ تانک را باز کردم و ۴۸ ساعت آن‌ها را روشن گذاشتم. در شب سوم از چند نفر خواستم که پدال گاز را فشار دهد و دشمن خیلی خسته شده بود و فکر می‌کرد که این موضوع، یک بازی از سوی ما است؛ در شب چهارم، ۱۷ تانکی که در محاصره دشمن بودند، در میان صدای بسیار زیاد این ۲ تانک، آن‌قدر پیشروی کردند که لوله آن‌ها به درون سنگر‌های بعثی‌ها رسید و ما از آن‌ها حدود ۸۰ اسیر گرفتیم.

وی تأکید کرد: در مرحله سوم عملیات «والفجر چهار»، به یک گردان موشک‌انداز بعثی برخوردیم. به‌دلیل این‌که تانک مستقیم نمی‌تواند شلیک کند و دشمن در تیررأس مستقیم ما قرار داشت، یک ابتکار به خرج دادیم؛ به‌طوری که ۲ تانک را با زاویه ۴۵ درجه بر روی تپه مستقر کردیم و لوله‌های آن‌ها در خط مستقیم قرار گرفت. سپس از گردان دیگر خواستیم که روی تانک‌های اسکورپیون دشمن آتش تهیه بریزد. این آتش‌تهیه آن‌قدر زیاد بود که اصطلاحاً این تانک‌ها به ما پهلو دادند و انهدام آن‌ها بسیار راحت شد. به این صورت ما ۱۴ تانک اسکورپیون دشمن را منهدم کردیم.

«عباس نیاوند» یکی دیگر از ایثارگران دقاع مقدس صندوق توسعه ملی نیز در ادامه، با اشاره به خاطره‌ای از فرمانده‌اش، شهید «سید حسین طباطبایی»، بیان داشت: این شهید والامقام حقایق آینده و سرنوشت انقلاب اسلامی، نظیر حوادث بنی‌صدر و شهیدان رجایی و باهنر را برای من نقل می‌کرد.

وی افزود: سال‌های‌ سال هرچه می‌خواستم قبر شهید طباطبایی را پیدا کنم، موفق نمی‌شدم، تا این‌که یک‌بار به خودش متوسل شدم و  فردا صبح که بهشت‌زهرا (س) رفتم، اولین نفری را که دیدم، از او پرسیدم «آیا محل مزار شهید طباطبایی را می‌شناسید؟»، گفت: «بله» و من را بر سر مزار این شهید والامقام برد. دیدم که چهره او آشناست، وقتی از وی نامش را سوال کردم، گفت: «من برادر شهید هستم».

خاطرنشان می‌شود در پایان این مراسم، از «حسین عیوضلو»، «سید علیرضا میرمحمدصادقی»، «حمید اشتری»، «حسین افشاری»، «مظاهر برادران»، «عباس نیاوند»، «کاوه ساحری»، «نادر روینده»، «علی مومنی»، «جواد صادقی» و «محمدرضا کاتبی» تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار