دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

استقبال متفاوت برخی مدارس از هفته دفاع مقدس/ بچه‌های دهه هشتادی پرچمداران زنده نگه داشتن یاد شهدا

هفته دفاع مقدس در مدارس اگرچه چند سالی است غریبانه برگزار می‎شود، اما هنوز هستند مدارس بیشماری که برای گرامیداشت آن اهمیت و توجه ویژه دارند و با برگزاری برنامه‌ها و برپایی نمایشگاه‌هایی به استقبال از این هفته و بازگشایی مدارس می‌روند.
کد خبر: ۵۴۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۶ - 02October 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمانی اولین روز‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس با بازگشایی مدارس اتفاق مبارکی است تا به این بخش از تاریخ معاصر جمهوری اسلامی ایران که با افتخارات و حماسه آفرینی‌های بی بدیلی همراه بوده است توجه و نگاه ویژه‌ای شود. مدارس به عنوان اولین پایگاه اجتماعی تربیت و پرورش فکر جوانان نقش مهمی در آگاهی بخشی و ترویج فرهنگی دارد که اوج آن در دوران دفاع مقدس تبلور یافت. از سال‌ها پیش برنامه‌های ویژه‌ای در مدارس و سازمان‌ها به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس و شهدا برگزار می‌شد که برپایی نمایشگاه، برپایی مسابقات و یادواره‌ها تنها بخشی از این برنامه‌ها بود. شیوع کرونا و تعطیلی مدارس شاید دلیل مهمی باشد که در سال‌های اخیر کمتر به هفته دفاع مقدس در مدارس توجه شده است.

دهه‌های قبل کمتر مدرسه‌ای بود که در این هفته چند برنامه مناسبتی برگزار نکند و دانش آموزان، کمی در حال و هوای آن ایام پر افتخار قرار نگیرند. با همه این‌ها هنوز هستند مدارسی که توجه ویژه‌ای نسبت به مناسبات‌های خاص دارند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمود زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و آنان که در این مسیر با تلاش و خلق ایده‌های نو به ترویج فرهنگی مقدس اقدام می‌کنند اجر شهدا را دارند.

در روز‌هایی که برخی خانواده‌ها و مدارس به دنبال اجرای طرح‌های غربی در خلال آموزش به دانش آموزان هستند و هفته دفاع مقدس غریبانه برگزار می‌شود، اما هنوز مدارسی را در سطح شهر می‌بینیم که علاوه بر اهمیت به مباحث درسی به موضوع فرهنگسازی توجه دارند. به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس سری زدیم به دبیرستان قرآنی شایستگان در منطقه ۱۲ که از جمله مدارس سطح شهر تهران است که برنامه‌های ویژه‌ای به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار کرده. محله‌ای که علاوه بر مدارس نمونه در حوزه دینی و فرهنگی به شمار بالای شهدایش نیز معروف است.

هفته دفاع مقدس در مدارس غریبانه برگزار می‌شود/ بچه‌های دهه هشتادی پرچمداران دفاع مقدس

هر ساله در این مدرسه همزمان با هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس مراسمات و برنامه‌های ویژه برگزار می‌شود، «رضیه آتشک» مدیر مدرسه در این‌باره می‌گوید: «هر ساله بازگشایی مدارس همزمان می‌شود با هفته دفاع مقدس و این موضوع را به فال نیک گرفته و تلاش می‌کنیم تا بهره‌ی معنوی و تربیتی از این موضوع ببریم و در مدرسه با کار‌های فرهنگی یادآور خاطرات آن دوران برای دانش آموزان باشیم. ما مدیون خون شهدا هستیم و هر سال و هر روز این موضوع را اول به خودمان بعد هم به دانش‌آموزانمان یادآوری می‌کنیم و نیز با آرمان‌های انقلاب عهد و پیمان می‌بندیم که بتوانیم رهرو خوبی در این مسیر باشیم.»

در راهرو و حیاط مدرسه تا چشم بچرخانیم المان‌های از شهدا و تصاویری از روز‌های دفاع مقدس می‌بینیم، همه این‌ها به همت خود دانش آموزان بنا شده و معلم و مدیر در این فضاسازی همکاری داشته‌اند، هرچند کمتر خلاقیت در کار‌های صورت گرفته دیده می‌شود، اما همینکه کاری شده غنیمت است.

هفته دفاع مقدس در مدارس غریبانه برگزار می‌شود/ بچه‌های دهه هشتادی پرچمداران دفاع مقدس

خانم صالح مسوول پرورشی مدرسه می‌گوید: هر ساله برای هفته دفاع مقدس نمایشگاه کوچکی با کمک خود بچه‌ها آماده و از خاطرات و روایت‌های دفاع مقدس صحبت می‌کنیم، تلاش داریم تا جایی که در توانمان هست نگذاریم حداقل در مدرسه خودمان این موضوع مغفول واقع شود و حتما به آن ضریب می‌دهیم. موضوع اهمیت به مباحث تربیتی و پرورشی زمانی قابل پیگیریست که عزم عمومی به خصوص در آموزش و پرورش برای پیشبرد آن ایجاد شود، اتفاقی که خانم صالحی معتقد است می‌تواند با جلسه هم اندیشی مربیان پرورشی پیگیری شود «قبلا معلمان پرورشی مدارس ماهانه جلساتی داشتند و آنجا ابراز نظر و عقیده میکردند که اتفاق اثر گذاری بود. امروزه متاسفانه جلسه‌ای در کار نیست و بیشتر مدارس روی خروجی با معدل بالا یا قبولی در دانشگاه‌ها تاکید دارند و این میتواند پیامد‌های بسیار بدی داشته باشد.»

هفته دفاع مقدس در مدارس غریبانه برگزار می‌شود/ بچه‌های دهه هشتادی پرچمداران دفاع مقدس

هر چقدر معلم و مربیان با اعتقاد قلبی بیشتری وارد عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شوند به همان میزان علاقه دانش آموزان نیز بیشتر می‌شود، این را زینب موسیقی از دانش آموزان مدرسه هم تائید می‌کند و می‌گوید: «روز اول مدرسه با دیدن این ماکت‌ها از دوران دفاع مقدس خیلی خوشحال شدم و برایم جذاب بود. زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا برایم لذت بخش بود و به نظرم همه این نماد‌ها خیلی زیباست.» او درخواستی هم از مدیران مدارس و آموزش پرورش داشت تا کتاب‌ها و وصیتنامه شهدا را بیشتر در دسترس دانش آموزان قرار دهند و برای جذب بچه‌ها خلاقیت را چاشنی کار و فعالیت‌هایشان کنند.

صالح نیز می‌گوید: «در برنامه‌های فرهنگی و کار‌هایی مانند همین هفته دفاع مقدس تمام سعی خودم را می‌کنم که از وجود دانش آموزان و نظرات و حضور آنها، پیشنهادات و خلاقیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف دارند استفاده کنم.»

هفته دفاع مقدس در مدارس غریبانه برگزار می‌شود/ بچه‌های دهه هشتادی پرچمداران دفاع مقدس

غزاله مقیمی دانش آموز پایه هشتم یکی دیگر از دانش آموزان فعال در برنامه‌های فرهنگی مدرسه است که درباره برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس می‌گوید: «چند روز قبلا از بازگشایی مدارس از طرف مدرسه به ما اطلاع داده شد که به مدرسه بیایید، به همراه چند نفر دیگر از دانش آموزان آمدیم و اقدام به برپایی نمایشگاه کردیم. ر زمان چیدمان شور و شوق زیادی داشتیم و یاد حال و هوای جبهه افتادیم و این برای ما خوشایند بود.»

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار