معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید:

اعتبارات بیمه برای درمان ایثارگران کافی نیست/ با بیش از ۲ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه هستیم

عبدالرضا عباسپور گفت: اعتبارات بیمه برای درمان ایثارگران کافی نیست و با بیش از ۲ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه هستیم.
کد خبر: ۵۴۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱ - 02October 2022

بررسی موضوع بهداشت و درمان ایثارگران در برنامه هفتم توسعه/ ضرورت تأمین به موقع اعتبار درمان ایثارگرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با موضوع آسیب‌شناسی مواد قانونی حوزه بهداشت و درمان ایثارگران در برنامه ششم توسعه و تهیه پیش‌نویس قانون برنامه هفتم توسعه امروز (یکشنبه) در سالن جلسات مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.

«عبدالرضا عباسپور» معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و حضور در جمع تشکل‌های شاهد و ایثارگر اظهار داشت: قوانین خوبی در کشور در مورد بهداشت و درمان ایثارگران وجود دارد، اما اجرای آن با مشکل مواجه است. باید برای مشکلات پیشنهاداتی ارائه شود، اما واقع‌بین باشیم، زیرا ممکن است برخی پیشنهادات قابلیت اجرایی شدن نداشته باشد.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اعتبارات بیمه برای درمان ایثارگران کافی نیست و با بیش از ۲ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه هستیم. از پیشنهادات برای بهبود درمان ایثارگران استقبال می‌کنیم، اما قوانین باید مشخص باشد، در سخن همه چیز به نفع ایثارگران است، اما در اجرای قوانین با مشکل مواجه هستیم.

قوانین نباید به میزان درصد جانبازان ارتباط یابد

عباسپور با بیان اینکه همه قوانین نباید به میزان درصد جانبازان ارتباط یابد، خاطرنشان کرد: خدمات درمانی برای جانبازان در بیمارستان از جانباز پنج درصد تا ۷۰ درصد یکسان است و باید در قانون هفتم توسعه تدبیری اندیشیده شود که همه نفع ببرند و کسی هم آسیب پیدا نکند و تا آنجا که ممکن است درصد جانبازان برای خدمات‌رسانی به آن‌ها در نظر گرفته نشود مگر هزینه‌های کلانی که کشور توان پرداخت آن را ندارد به جانبازان داری شرایط خاص تعلق بگیرد.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مشکلات ایثارگران در حوزه بهداشت و درمان افزود: تأمین اعتبار برای ایثارگران باید به‌موقع انجام شود و جانبازان نخاعی باید از تجهیزات پزشکی با کیفیت مناسب استفاده کنند.

درصد کمی از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اجرا شده است/ مجلس نگاه خوبی به ایثارگران دارد

جلیل میرمحمدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به مشکلات تأمین داروی ایثارگران، گفت: واردات داروی خارجی ممنوع نیست و هر واردکننده دارو که مجوز داشته باشد می‌تواند مواد اولیه دارو وارد کند، اما در مورد تعرفه دارو اگر مشابه آن در کشور وجود داشته باشد مورد پذیرش بیمه قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبدیل وضعیت تعداد زیادی از ایثارگران، گفت: امسال چند مصوبه مهم در حوزه ایثارگران اجرایی شد و مهمترین آن تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران از جمله فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان بود این در حالی است که محدودیت بودجه هم وجود دارد و برنامه هفتم در دستور کار است البته هنوز کمیسیونی در این رابطه تشکیل نشده و برنامه ششم هنوز در حال اجرا است.

میر محمدی، خاطرنشان کرد: بخش‌های مربوط به درمان ایثارگران در دستور کار مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار دارد. در مورد قانون جامع ایثارگران که گفته می‌شود که درصد کمی از این قانون اجرا شده است باید گفت که برنامه ششم توسعه هم کامل اجرا نشده است و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۲۷ درصد آن اجرا شد. هرچند که مطلوب ما این است که ۱۰۰ درصد قوانین اجرا شود، اما محدودیت‌هایی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت‌های مجلس از ایثارگران در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: حقوق والدین شهدا و جانبازان معسر افزایش پیدا کرد و پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیماران صعب‌العلاج مصوب شد که در آن قید نشده است که چه بیماری باشد. امسال مجلس نگاه خوبی به ایثارگران داشت و بودجه‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

عادل مهری ورنیاب، مدیرکل مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری این نشست گفت: امیدواریم آسیب‌شناسی موضوع بهداشت و درمان ایثارگران به‌درستی انجام شود و در راستای توسعه برنامه هفتم توسعه پیشنهادات خوبی در این زمینه ارائه شود.

در این نشست تشکل‌های شاهد و ایثارگر به بیان مشکلات بهداشت و درمان ایثارگران از جمله مشکلات مربوط به بیمه و دارو پرداختند و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت درمان ایثارگران مطرح کردند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار